Inlägg från: Alicia 72 |Visa alla inlägg
  • Alicia 72

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Happiness; jag bor i Stockholm, man tycker ju att de borde leda, inte bromsa, utvecklingen. Tyvärr har jag läst en hel del nu på nätet om tjejer som inte får MKP vid en risk > 1/200. Alternativt lyckas de genom att tjata/ljuga/överdriva. Överläkare måste blandas in, osv.
    Blir helt paff! KUB förlorar ju sin mening för den enskilde individen om man ändå inte får välja när man fått resultatet! Då riskerar man ju bara att gå och vara orolig resten av graviditeten. Något som skulle vara effekten för mig av ett resultat på t.ex. 1/300.

Fick precis ett samtal av en av stockholms största och bästa (enligt mig) privata BM-kedjor som bekräftade att gränsen för vad man kan gå vidare på är, som jag anade, 1/200.... Benhårt!

Så nu kanske man får ställa in sig på MKP direkt istället. *suck*

Alicia

• Alicia 72
    Happyme skrev 2010-07-28 15:25:19 följande:
    Låter helknasigt, jag är 39 och bor i Sthlm- ingen sa ett knyst om att jag skulle ta ngt som helst beslut  innan jag gjort KUB. Går på "vanligt" MVC . De privata kan jag tänka mig är tuffare och sätter lite egna gränser för de vill ha lite utgifter och mkt inkomster ....tror inte ngn kan neka dig ett MKP/FVP trots bra siffror, gränsen 1/200 har jag hört är en rekommendation och inget annat. Hur kom denna fråga upp när du pratade med MVC, frågade du själv eller tog DE upp att du kommer vägras FVP om du får KUBsiffror under 1/200???
    Eller hur?? Helt uppåt väggarna fel!
    Det kom upp när jag bokade tid för inskrivning på ett "vanligt" MVC i Bromma där jag bor. Då sa hon att vi skulle ta ett beslut till det mötet hur vi ville göra om vi ville ha KUB, MKP eller FVP. Då sa jag att vi redan nu vet att vi vill börja med KUB och efter det ta beslutet. Varpå hon svarade att man inte funkade så utan om man får > 1/200 så går man inte vidare. Vill man vara säker så hänvisade hon till MKP/FVP. (Ungefär som att det inte finns något mellanting mellan "säker" och 1/200.

Jag ringde då BB Stockholms barnmorskor som jag gick hos förra gången och som var helt underbara. Fick samma svar där, om möjligt ännu mer bestämt att så funkar det, inget att diskutera eller göra något åt.
    Hon menade på att om man nu tyckte att 1/200 var för dålig siffra så fick man vända på beräkningen att faktiskt 199 av de 200 bebisarna var riskfria....

Helt galet sjukt måste jag säga!! Inte klokt! Vem är de att berätta för oss föräldrar vad som är en hög/låg risk?? Känns ju som att spannet mellan 1/200 och 1/20000 (lägsta möjliga risk) är lite för stort....

Alicia
  • Alicia 72

Happyme; vilket MVC går du på i stockholm?

Alicia

• Alicia 72

happyme; Tack för svaret! Lustigt att du går på liljeholmen, det var de och Bromma jag valde mellan. (Bor i Bromma o jobbar i l-holmen). Är du nöjd? Får bereda mig på att tjata hål o huvudet o överdriva oron avsevärt. Trist att det ska vara så bara. Alicia

• Alicia 72
    Happyme skrev 2010-07-28 21:03:18 följande:
    Näe inte nöjd tyvärr, men det handlar mer om min bm än om hela Liljeholmens MVC. Hon har missat flera grejer så det känns som jag måste hålla koll själv att saker blir kollade när de ska ( hon höll på att ställa till så det skulle vara för sent med KUB för oss, bla)  Hon känns opersonlig och oengagerad, går in i v 33 nu och har varit på masssssssor av kontroller pga av att jag varit så sjuk under grav + prematura sammandrgn. och ändå känner hon inte igen mig när jag kommer på kontroll nu, hon verkar ointresserad helt enkelt. Jag förstår ju att jag bara är en i mängden men det är banne mig hennes jobb att finnas där och vara lite engagerad iaf.
    Jag har resignerat o orkar inte byta nu, har träffat 20 olika läkare , legat inne på tre olika avd och går på vissa kontroller på specMVC på sös sen sköter jag bltr och urinprov hemma så jag slipper ha så mkt med henne att göra. Tycker mest att det är lite trist för min sambo, det är ju iaf hans första barn.

Jaja slutgnällt om det, har kompisar som går där o har andra bm som varit jättenöjda så det handlar mkt om vilken man får träffa. Däremot måste jag göra reklam för Ultraljudsbarnmorskorna här i Lilje, helt fantastiska! Vilket bemötande Ska ni göra ul som ni bekostar själva så ring dem! ( Lije MVC använder dem som sin ordinarie ulmott för tex RUL och TUL också) . Lustigt Alicia för jag jobbar i Bromma och funderade ett tag på att välja dem
    Men FY vilken rugguggla till bm! Ska man jobba som bm ska man brinna för det och vara engagerad till max.
    Trist, du ska ju inte behöva hålla ordning på henne så hon inte lyckas tabba till det för dig! Det sista man behöver som gravid.
    Jag ska göra ul/vul på ultraljudsbarnmorskorna på onsdag! Man hörde direkt skillnaden i telefonen att de här personerna är ngot extra! Iaf jämfört med de trötta "statliga" bms jag varit i kontakt med senaste dagarna... Nedrans att de lagt ned sin mvc och numera bara har ul.

Alicia
  • Alicia 72
    Happiness; vad är TSH och vem bör kolla upp det? Hur har det gått med blödningen?

Prrimrose; Jag trodde CB-testerna sa 1-2 veckor, 2-3 veckor samt 3+??

mariatösen; Grattis och välkommen hit! Har du berättat för maken än?

Här började dagen med en brunaktig flytning... Kände igår att det spände lite precis över blygdbenet. Och är lite öm i nedre delen av ryggen. Var dock magsjuk igår och jag brukar bli öm där av magsjuka, av någon anledning.
    Usch vad jag blir trött på att man inte kan ta graviditeten för given, man kan ju inte glädjas åt den! Skulle ju vilja spribga och köpa bebiskläder, planera att bygga ut huset, osv. Istället tvingar man sig själv att försöka att inte ens komma ihåg att man är gravid.
    Ska på VUL på onsdag i alla fall och efter det kanske det känns bättre.

Alicia
  • Alicia 72
    hag7 skrev 2010-07-30 07:29:11 följande:
    Primrose.Håller tummarna attt allt ska gå bra , känner själv en oro att det är MA/MF på g igen...
    ..
    Har en annan liten funderinga vi har beställt en resa till Indien 30/12 då jag inte trodde att jag skulle kunna bli gravid nu har det ju hänt endå o vi är jätteglada men eftersom jag kommer att vara i v 30 vill jag inte åka men mannen känner att han måste åka då vi ska åka dit då hans stora tjej är adopterad därifrån.Nu till frågan hur skulle ni ha gjort , varit hemma o mannen småbarnen o hans dotter +farmor o sambo åker själva el ha bokat om den tidigare men då måste vi betala en ny anmälningsavgift ca 12.000 kr
    Hur skulle ni andra ha gjort ?
    Svårt! Spontant känner jag att jag nog inte hade satt mig på ett plan till Indien i vecka 30. Man ska tänka på att de flesta försäkringar upphör att gälla från vecka 30 så skulle bebisen komma för tidigt så får ni betala förlossningen själva. Förutom pengarna så vet i 17 om jag som gravid hade velat utsätta mig för indisk sjukvård?
    Jag har flera bekanta som varit i Indien och de säger alla att magsjuka är något man garanterat kan räkna in i semesterbilden. Ja, jag hade nog inte velat utsätta mig för detta helt enkelt så sent i graviditeten.

Men det är jag det, finns ju de som åker jorden runt och tar dagen som den kommer fram tills det är dags att föda.

Lycka till!

Alicia
  • Alicia 72

Jaha, nu har de brun-blandade flytningarna övergått i rött blod.
    Får nog kasta in handduken tacka för min tid som gravid här i tråden...

Alicia

• Alicia 72
    Happyme skrev 2010-07-30 09:39:15 följande:
    *kramar om* kasta inte in handduken än Alicia ävenom jag förstår din ångest just nu, blod är inte alltid MF.
    Kan du inte ringa ULbm och be om att få en tidigare tid för VUL, på måndag kanske??
    Försökte ringa dem men det var telsvar så jag lämnade meddelande. Känner inte för att åka och sätta mig på akuten då jag är ensam hemma med min 3-åring. Skulle jag få en planerad tid för ul idag skulle hon kunna hänga med men det lär väl inte hända, de var totalt fullbokade när jag ringde i måndags och fick tid onsdag nästa vecka.

Alicia
  • Alicia 72

Typiskt - det går inte att komma i kontakt med gynakuterna i sthlm. De är automatiskt kopplade till vårdguiden, inte riktigt de man ville prata med....
    Bara att avvakta alltså men jag håller på att klättra runt på väggarna här hemma. Det spänner mer än vanligt i tjejmagen men det gör inte ont.
    Känslan är dock att det är ett mf på gång.

Alicia

Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5