• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Hannapanna - Ja, det känns lite meckigt med dubbelhämtning. Idag hängde vi bara i lekparken mellan skolan och förskolan, jag och tjejerna, i en knapp timme innan vi gick vidare och hämtade G. Men det kommer ju inte vara lekparksväder och -läge varje gång så vi får se hur vi löser det i fortsättningen.

Piggley - Våra barn har aldrig haft gympakläder på förskolan, där har de kört mini-röris som gympa och det byter de inte om till. Men när vi har gått på familjegympa och sådant så har Gustav haft typ fotbollströja och shorts och Ida har liknande träningskläder som de jag har. Dvs tshirt och trekvartsbrallor i funktionsmaterial. Menar du alltså att det finns gympadräkt fortfarande? Sådan som en annan hade under tidigt 80-tal? Det har jag faktiskt aldrig sett på något barn nu för tiden...

• asap

malin - Jag måste säga att jag känner mig lite.... trevande i den här nya fasen än så länge. Ida är ju fortfarande vår lilla tös, men det är en helt annan stil på barnen på skolan än vad det är på förskolebarnen. Och då är det ändå bara t o m åk2 på Idas skola. Man vill ju inte att de ska bli för stora för snabbt, de är ändå rätt små fortfarande. Samtidigt som det säkert kan vara viktigt att inte vara för "barnsligt" klädd, eller vad det nu må vara, för att passa in som sagt.
    Nåja, de tre första dagarna har gått bra åtminstone, man får väl växa in i det här med att vara mamma till ett skolbarn. Jag minns att det kändes lika märkligt i början att ha ett barn på fsk, att gå på föräldramöten och sådant. Drömmer

Minimalla - Usch vad jobbigt med tjejerna på gården. Det enda man kan göra är väl egentligen att peppa barnen att välja kompisar som är snälla, att inte försöka vara med någon som bara gör en ledsen. Och i och med att barnen blir större så kommer det ju inte längre vara nödvändigt att hänga med någon bara för att de råkar bo närmst. De kommer kunna välja att ta sig till kompisar de vill vara med och inte bara leka med de som befinner sig på plats.

Hannapanna - Killar kan ju vara lite klumpiga, eller hur? Jag tänker som Piggley att det kan ha varit ett sätt att ta kontakt med henne, eller försöka vara rolig eller så? Men självklart är det inte ok att säga så, så helt rätt att säga åt henne att strunta i honom eller säga till fröken!

Häromdagen blev jag så himla glad! Ida och jag var ute och tränade på cykeln. Hon är en fegis och har inte riktigt kommit igång med cykelträningen, hon testar korta bitar med låg fart bara. Men det går iaf bättre och bättre, balansen finns där, det är ju bara det där med start och stopp som är lite knepigt. I alla fall, när vi höll på där så kom en jämnårig granne och kompis cyklande. Han lärde sig utan stödhjul i början av sommaren och nu stannade han till bredvid Ida och frågade med "retröst": "Vaaa, kan inte du cykla utan stödhjul?" Varpå Ida svarade, med helt neutral röst, sakligt och vänligt: "Nej, det kan jag inte. Men jag håller på och lär mig. Och nu kan jag mycket bättre än förut!".
    Kompisen blev helt snopen och bara sade jaha och cyklade vidare, medan jag jublade inombords över hur bra Ida tog det hela! Yey!

Ungefär som min systerson, när han fick kommentaren av en jämnårig pojke : "Haha, gillar du tjejer eller?" Svaret kom klockrent: "JA!! Jag ÄLSKAR tjejer!"

• asap

Tack alla för hejaropen till Ida. Jag blev såklart jättestolt, men samtidigt tror jag det spelade in att det var en av hennes bästa kompisar som hon känner jättebra. Om hon hade gjort det lika bra om kommentaren kommit från någon annan är jag inte så säker på. Men man får hoppas på det, och hur som helst är det en bra början!

Kaz - Stackars Simon.

Hannapanna - oj då! Men förhoppningsvis kommer det inte hända igen, nu har hon fått testa och sett att det INTE är ok att säga så!

Malin - Hoppas foto-giget gick bra.

• asap

Malin - Wow, vilka snygga bilder! Det syns att du är proffs! Hoppas jag får boka in dig någon dag när ni har flyttat hem, skulle vilja ha lite "finbilder" på barnen.

• asap

kaz - Ojdå! Hoppas allt ser fint ut imorgon!

Drutten - Jag minns inte att du har berättat namnet på lillbebis tidigare, fint! Är allt bra med honom? Känner igen det du skriver, du vet ju att jag också hade Ida hemma ett helt år när Gustav hade fötts. Jag tyckte det var lite som första barnet igen när Elsa var ny, när man faktiskt fick en massa tid med bara henne. Men nu tycker jag nästan bara att det hade varit lättare att ha alla barn hemma hela tiden, det är sådant bestyr att lämna på två olika ställen och sedan hämta med en dryg timmes mellanrum på dessa två ställen. Obestämd

M73 - Ida och Gustav bråkar också massor med varandra, men aldrig något med Elsa. Jag tycker det är skitjobbigt och hoppas de växer ifrån det snart. De är lika goda kålsupare båda två, de turas bara om att vara "ansvariga". Men det är kanske som du säger hos oss också, att det är för att få min uppmärksamhet en stund de bråkar.

• asap

Kaz - Åh, så skönt att höra! Grattis! Skumt med den försvunna spiralen...

• asap

Malinkat - kul med Aten, hoppas ni får det toppenbra. (Jag berättar vad jag tycker om den staden efter att ni kommit hem... )

Fasen för krånglande spiraler, det finns verkligen inget optimalt p-medel. Avhållsamhet blir ju lite tråkigt i längden.

• asap

M73 - Ja, det vore ju jätteskönt att slippa tänka på pmedel någonsin mer. Men hur blir det om man ångrar sig!!?

• asap

Minimalla - Verkligen märkligt. Och grymt. Fint att Lilly får dela födelsedag med en lite kusin. Kram!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*