30+ som fick första barnet 2006 *4*
M73 - Ja, som trebarnsmorsa är ju lite smidig logistik väldigt välkommet!
M73 - Ja, som trebarnsmorsa är ju lite smidig logistik väldigt välkommet!
Kaz - På mina systerbarns fsk gick de regelbundet till GIH och simmade med alla femåringar. Det känns lite läskigt, men samtidigt suveränt att få simskola "på köpet" sådär.
Har era barn läxor i skolan? Ida får läxa varje onsdag som sedan ska lämnas in senast tisdag. Det är bara ritläxor än så länge, och det är verkligen inte hennes grej! Hon har ärvt föräldrarnas obefintliga konstnärliga ådra...
Hittills har läxorna varit "rita ett stort och ett litet höstlöv", "rita din familj" och "rita två saker som rimmar". Vi säger åt henne att hon får skriva vad hon ritat också, för hon gillar verkligen att skriva, så blir det inte alltför trist att göra läxan.
Här hemma har hon fått ärva mina gamla brevpapper, och på dem skriver hon långa sagor. Jättefint med bokstäverna så snyggt på linjerna.
Kan man be lärarna om extraläxa? Jag tänker att om det var typ "rita en grej och skriv en berättelse om den" så skulle hon tycka det var superskoj.
Tack för input. Vi ska prata med pedagogerna så får vi se sedan. De har gjort någon kartläggning av barnens nivåer och har pratat om att de ska dela in i grupper utifrån kartläggningen, men jag är osäker på om det blivit av än. Vi får höra efter, helt enkelt.
Ida har fått en inbjudan, nästa tisdag ska deras gamla fröken hämta "hem" alla 06or som gick på förskolan förra året. De är utspridda på tre olika skolor nu, men fröken går runt och samlar ihop dem, och sedan får de tillbringa eftermiddagen på förskolan tillsammans. Roligt!
Vi har inte kollat med personalen om läxorna än, har bara träffat fritidspersonal vid lämning och hämtning igår och idag. Men imorgon är det dags att få hem läxboken med en ny läxa igen, vi får se vad de ska rita den här gången..
kaz - Lycka till idag!
Milla - Jag tycker också det verkar klokt att ge kroppen en chans att ta hand om det själv, när pojkarna nu inte är så illa däran. Man vill ju gärna försöka undvika antibiotika så gott det går, även om inte alla tänker så.
Vi har vänner från "old Europe" som de själva säger; Rumänien och Frankrike, och de har vid något tillfälle blivit väldigt upprörda över att "inte ens få medicin" när de sökt läkare för någonting. Som att man inte får valuta för läkarbesöket om man inte går därifrån med ett recept i handen. Märkligt, tycker jag.
Mandra - Nästan sådan läxbok har Ida också, fast alla sidor är vita på övre halvan och linjerade på undre, och lärarna klistrar in veckans uppgift längst upp på en ny sida.
Maken frågade igår om gruppindelningen och läxorna på skolan, och fick till svar att de håller på att dela in barnen i grupper. Läxorna är mest för att de ska lära sig att komma ihåg att de har en läxa, typ. Jag vet inte jag, ska nog ändå höra om det inte går att göra dem lite mer intressanta för Ida.
Malin - Oj då, så jobbigt! Är det "yttre omständigheter" som gör att ni måste fundera ett varv till, eller är det magkänslan som säger till?
Jag vet inte hur det är i Tyskland, men jag gissar att det inte är förskoleklass som här, utan att A faktiskt går i skolan "på riktigt"? Det är ju speciellt med förskoleklass på så vis att det inte ännu är skolplikt och det finns heller inga kunskapskrav på vad som ska uppnås innan läsåret är slut, som det ju gör sedan i skolan. Men ändå vill man ju haka på när intresset finns så att det inte dör ut istället.
Jag pratade med en av lärarna idag, hon berättade att de börjat med detta med grupperna. De jobbar efter Bornholmsmodellen, jag hade inte hört talas om det innan, men är tydligen vanligt förekommande i fsk och skolor Sverige runt. De två förskoleklasserna är indelade i fyra tvärgrupper utifrån var de befinner sig just nu, och i dessa grupper jobbar de två-tre gånger per vecka. I Idas grupp skulle de efter jul börja jobba efter något som hette Kivi (?) och som egentligen är något för skolan. Det låter ju jättebra, förutsatt att man fortsätter på samma sätt genom grundskolan sedan, men det tror jag man ska göra.
Läxorna kommer ev. bli uppdelade i två olika läxor, men det är fritt fram att skriva hur mycket man vill till bilderna tills vidare.
Så på det stora hela känns det riktigt bra.
Malin - När har ni deadline för beslutet? Eller, det kanske inte finns någon sådan?
Kaz - Hur gick mkp? Får man vänta länge på svar?
Seren - Hur gick det sedan? Hjärtmuskelinfl låter allvarligt. Har det någon koppling till just streppar, eller kan man få det ändå?
Hannapanna - Så roligt med A! Vi kommer att ha utvecklingssamtal efter lovet, det ska bli spännande.
Seren - Ok, skönt att det gick bra ändå. En föriskompis till Gustav fick stafylokocker i ett sår på knät och det ledde till en otäck skelettinfektion som gjorde att han hamnade på sjukhus i flera veckor och inte kunde gå på benet. Usch, otäckingar, de där bakterierna!
Milla - Trist med korten. Gustav var sjuk när de fotade på fsk i år, det kändes jättetrist. Men så tänkte jag på hur många år av föris- och skolfoton han har framför sig, så kändes det lite bättre ändå.
Vad gör ni andra på höstlovet, kommer ni vara lediga eller går barnen på fritids? Vi blir lediga per automatik pga föräldraledigheten, men kommer nog att åka till svärisarna. Maken och jag jobbar våra ordinarie dagar, så jag åker väl dit och löser av honom på onsdagen när jag jobbat klart, så får han åka hem och jobba ett par dagar. Sedan blir vi nog där på helgen också när makens gamla moster behöver flytthjälp.
Men det är svårt att hitta på lagom aktiviteter och utflykter, tycker jag. Eftersom hela Sverige är lediga samtidigt så brukar ju lekland och simhallar vara knökfulla, men vi hoppas på finväder så att vi kan vara ute och hitta på något.