• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Kaz - Vi läser sällan för (snart) 6åringen ensam, utan det blir böcker som passar för lillebror också. Mycket Astrid Lindgren och sådant. Jag minns att jag älskade att höra Narnia när jag var liten, men det var kanske när jag var lite äldre..?

Kanin - Men vad är det som har hänt? Hoppas ni har de lugnare nu iaf.

Det blev några sköna dagar på Åland i veckan, men ingen semester precis. Det var jag och mina tre, och mamma som hade hand om syrrans två. Så två vuxna och fem barn, puh! Men det har gått jättebra, kusinerna leker hur bra som helst ihop och har jättekul. Igår åkte vi hem, medan mamma och systerbarnen var kvar. Men tom Ålandsfärjan ensam med tre barn gick som smort, härligt!
    Imorgon bär det av mot Estland, tvättmaskinen går varm idag.

• asap

Drutten - Jag tycker det är skönt/nyttigt att ibland kliva ur komfort-zonen och utmana mig själv lite. Nästan jämt går det sedan bättre än jag befarat, som att barnen känner på sig att det är skarpt läge och de måste hålla sams och lyssna på mamma för att det ska fungera.
    Ikväll blir det båtresa igen, den här gången till Estland. Vi åker med svägerskans familj, vilket betyder sammanlagt sju barn under åtta år. Vi räknar med en livad middag på båtrestaurangen ikväll. Men vi är ju fyra vuxna också, så det blir eg. färre än två barn per man, och det ska inte vara någon match.

• asap

Gladhanna - Första lösa tanden, det är stort! Det var det här också, Ida är nu inne på lös tand nr 3 och 4, 1 och 2 är tappade och inlösta mot 10-kronor.
    Här har de bara sagt att Ida ska ha inneskor och en egen mugg till skolan. Men det kommer kanske mer på utrustningslistan när hon väl börjar i höst, vi får väl se.

Siggan - Här får de väl knalliga kepsar på sina håll, men det är nog inte i alla kommuner.

• asap

Vi4 - Jag skulle tro att han kommer bestämma sig för det själv, rätt vad det är. Så var det med Ida och jag tror att det har att göra med att det är viktigt för henne att bestämma själv, inte göra något på någon annans uppmaning. Hon kan vara så kissnödig att hon inte kan stå stilla, men om man då säger åt henne att gå och kissa svarar hon bara "nej, jag behöver inte", sedan går det 5 sekunder och så springer hon iväg: "jag är kissnödig!".
    Alla belöningar och lekar och trick vi hade för oss för att hon skulle gå på pottan var helt verkningslösa, det var när hon själv bestämde sig för det som det hände. Och då gick det direkt, både dag och natt.

Ang. lösa tänder så tappade Ida sin tredje idag när hon åt en frukostfralla på hotellet vi bodde på inatt. Tanden åkte med hem och plockades fram nu ikväll för att läggas vid sängen så att tandfén kan byta ut den mot en tiokrona. När jag satt där på sängkanten och sade godnatt började den kluriga ungen fråga ut mig:
    "Kommer det vara ni eller tandfén som byter ut tanden?"
    "Det får vi väl se...."
    "De andra två tänderna, var det ni eller tandfén som bytte ut dem? Säg på riktigt."
    "Jaaa, det var nog tandfén. Fast hon bad nog oss om hjälp så vi gjorde det åt henne."
    "Hmmm. Säg på riktigt, de andra två tänderna, var är de nu?"
    "De tog ju tandfén."
    "Men mamma, hon var ju inte här."
    "Jag kanske lade dem i ett kuvert och skickade dem till henne...?"
    "Mamma. Jag vet att tandfén inte finns. Precis som jultomten. Var är de andra två tänderna?"

Typiskt att jag inte kan ljuga! Jag var tvungen att berätta att jag hade kastat dem, och nu fick jag lova att inte slänga bort den här tanden, utan spara den efter att jag bytt ut den mot en peng. Egentligen kanske hon bara kunde få 200 kronor direkt och så kunde vi strunta i alla bestyr med att byta ut tappade tänder en och en om natten.

• asap

Drutten - stort grattis!! Så kul med en liten lillebror! Vad säger storpojkarna om lillen?
    Grattis också till Elis på födelsedagen!

Vi4 - Ibland är det verkligen skönt att vara nedkopplad, låter härligt med bokläsning om kvällarna!
    Gulligt av E med clownen.

Här sitter jag på helspänn, beredd på att Ida ska komma hem när som helst. Hon ska sova över hos sin kompis som bor snett över vägen härifrån. De har försökt en gång förut, då skulle kompisen sova här. Ungefär så här dags fick vi valla hem henne den gången.
    Det är nästan så att jag hoppas att hon ska komma hem innan jag går och lägger mig, jag kommer nog inte kunna sova annars...

• asap

Det gick bra för Ida att sova över, hon var väldigt nöjd. Det hade varit svårt att somna, men det var roligt också.

Malin - nej, det firas nog inte så här. Men det kanske borde!

Proppen - Ja, var är Kanin? Har hon ens varit inloggad sedan hon skrev här sist?

Siggan - Det låter nog ungefär som här.

En dum fråga kanske, men betalar man för förskoleåret? Eftersom det inte är skolplikt förrän i första klass så kanske man betalar som för förskoleplatsen. Eller?

• asap

M73 - Jag tyckte det var värst innan jag skulle vara själv med barnen, då jag oroade mig för hur det skulle gå. När jag sedan väl hade testat och det hade gått bra så kände jag mig som super mom och hade inget emot att göra det igen. Det kommer att gå fint, ska du se!

Hmm, någon fritidsplats har vi ju inte rätt till iom att Elsa är hemma än, så då vet jag inte varför vi fått faktura för augusti för både Ida och Gustav? Vi har hela tiden betalat för förskoleplatsen så har vi kunnat välja hur vi vill ha det på loven, men iom att Ida nu inte har rätt till fritids så kommer hon ju vara ledig på loven. Och då kommer vi såklart inte ha G på föris heller, så vi ska väl säga till att vi inte vill betala för honom och borde då automatiskt få tider som följer terminerna. Bara det inte är 8-11 varje dag som gäller för allmän förskola, det läste jag någonstans.

Och så var det det här med SGI också, jag vet ju att man ska se till att ha full sysselsättning efter att barnet fyllt 1 för att skydda sitt SGI, men vad blir effekten om man nu inte gör det? Jag är ju på upphällningen av föräldraledigheten, och har inga planer på fler barn. Är det då jätteviktigt? Jag kommer att jobba tre dagar i veckan, 6,7 och 7 timmar. Det vore skönt att slippa behöva fylla ut de dagarna till heldagar med någon timmes fp, men jag kanske bör göra det ändå? Ifall jag blir sjuk, eller?

• asap

M73 - Nej, vi har inte sagt upp någon plats.. Fast barnen har ju gått 15timmar ett helt läsår redan, så kommunen har haft lång tid på sig att fatta läget, men, men.
    Jag ska ringa till dem och höra vad som gäller.

• asap

Åh, våra älskade små storingar! Jag läser och blir ömsom varm i hjärtat, får ömsom ont i magen. Malins A, kazs S, Millas G och Mandras V, med flera. Alla våra små verkar vara underbara små personer, om än på olika sätt, och den som får dem till kompis kan skatta sig lycklig! Hjärta

Vi har varit på Åland måndag- torsdag och haft underbara sommardagar där med bad och annat härligt. Tyvärr glömde vi kameran hemma, men jag tog en underbar mental bild på mina minstingar där jag stod en bit ut i vattnet och tittade in mot land. På bryggan såg jag Gustav, på väg från mig. Naken och brunbränd med ljust solblekt hår och armpuffar på armarna, och i vattenbrynet stod Elsa med sina knubbiga ben och runda mage och bara en solhatt på huvudet. Underbart! Jag tänkte att det här ska jag komma ihåg i snögloppet i slutet av november...

Idag har Ida och jag varit till stan och handlat gympapåse och inneskor mm. till skolstarten på måndag. Hon är grymt taggad, längtar som en tok. I förra veckan lekte hon med två kompisar från dagis som också kommer gå i samma klass i skolan, alla vi föräldrar var helnöjda med att det gick så bra för de tre att leka tillsammans, det bådar gott!

• asap

Här har vi också skolstarten gjord, första dagen igår. Ida var lite nervös på vägen dit. Som tur är så ryckte min snälla pappa in och såg till Gustav och Elsa här hemma så att Ida och jag kunde gå själva till skolan, tror det hade blivit för mycket för henne med två småsyskon i släptåg.
    Men väl framme hittade hon ett par kompisar från dagis som hon hakade på och sedan var det lugnt. Hon gick in utan att se sig om efter mig, och när jag hämtade henne fyra timmar senare skuttade hon med hoppsasteg hem och berättade hur kul det var att börja skolan! Hon berättade att hon hade varit lite nervös innan, att de skulle ha mattelektion som när Pippi går i skolan. Då fröken liksom frågar "nå, Pippi, kan du säga vad sju och fem blir?" och sådant. Och det hade ju blivit så jobbigt om fröken frågat Ida något som hon inte kunde svaret på och hon måste säga "jag vet inte". Men nu var det visst ingen mattelektion och allt var frid och fröjd.

Och idag följde syskonen med och lämnade Ida så att hon stolt kunde visa upp allting för G: "Här är platserna där man kan pyssla och genom den dörren går man till matsalen och här får man hänga sin väska och..." Efter att hon var lämnad gick vi vidare till dagis för Gustavs första dag efter sommarlovet. De har ju varit lediga sedan 7 juni, så det var verkligen länge sedan han var där, dessutom första gången utan Ida, dessutom på ny avdelning. Men det gick finfint, alla barn och personal är kändisar från förr, och på den nya avdelningen finns ju SMÅLEGO, så han var bara nöjd!

Elsa och jag har lekt lite här sedan lämningen och nu har hon somnat i vagnen för en förmiddagslur. Ibland sover hon bara en gång, men rätt ofta blir det faktiskt två gånger fortfarande, trots att hon nu är 14 månader. Men det passar bara bra än så länge, eftersom vi ska iväg och hämta både 12.15 och sedan 13.30 så är det ju bra att hon sovit före det.

Det blir lite mjukstart de här första två veckorna, sedan kommer jag jobba måndag-onsdag och vara hemma torsdagar och fredagar, så nu känns det att sommaren är slut och "höstlunken" börjar infinna sig. Lite skönt på sätt och vis att komma in i rutiner och sådant igen, men nog hade man stått ut med ett par månader sommar till!?

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*