Här har vi också skolstarten gjord, första dagen igår. Ida var lite nervös på vägen dit. Som tur är så ryckte min snälla pappa in och såg till Gustav och Elsa här hemma så att Ida och jag kunde gå själva till skolan, tror det hade blivit för mycket för henne med två småsyskon i släptåg.
Men väl framme hittade hon ett par kompisar från dagis som hon hakade på och sedan var det lugnt. Hon gick in utan att se sig om efter mig, och när jag hämtade henne fyra timmar senare skuttade hon med hoppsasteg hem och berättade hur kul det var att börja skolan! Hon berättade att hon hade varit lite nervös innan, att de skulle ha mattelektion som när Pippi går i skolan. Då fröken liksom frågar "nå, Pippi, kan du säga vad sju och fem blir?" och sådant. Och det hade ju blivit så jobbigt om fröken frågat Ida något som hon inte kunde svaret på och hon måste säga "jag vet inte". Men nu var det visst ingen mattelektion och allt var frid och fröjd.
Och idag följde syskonen med och lämnade Ida så att hon stolt kunde visa upp allting för G: "Här är platserna där man kan pyssla och genom den dörren går man till matsalen och här får man hänga sin väska och..." Efter att hon var lämnad gick vi vidare till dagis för Gustavs första dag efter sommarlovet. De har ju varit lediga sedan 7 juni, så det var verkligen länge sedan han var där, dessutom första gången utan Ida, dessutom på ny avdelning. Men det gick finfint, alla barn och personal är kändisar från förr, och på den nya avdelningen finns ju SMÅLEGO, så han var bara nöjd!
Elsa och jag har lekt lite här sedan lämningen och nu har hon somnat i vagnen för en förmiddagslur. Ibland sover hon bara en gång, men rätt ofta blir det faktiskt två gånger fortfarande, trots att hon nu är 14 månader. Men det passar bara bra än så länge, eftersom vi ska iväg och hämta både 12.15 och sedan 13.30 så är det ju bra att hon sovit före det.
Det blir lite mjukstart de här första två veckorna, sedan kommer jag jobba måndag-onsdag och vara hemma torsdagar och fredagar, så nu känns det att sommaren är slut och "höstlunken" börjar infinna sig. Lite skönt på sätt och vis att komma in i rutiner och sådant igen, men nog hade man stått ut med ett par månader sommar till!?