• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Minimalla - Kram igen. Har lillkusinen dykt upp nu?

Siggan - Grattis Karl i efterskott!

kaz - Hittade supermaskinen den bortsprungna spiralen?

Hannapanna - Det går bra för Ida, hon tycker fortfarande det är jätteroligt i skolan.

Jag pratade med en jobbarkompis idag som också har en 6åring, och hennes 6åring tyckte det jobbigaste med skolan var att man måste sitta still så mycket. Jag bara skrattade när hon berättade det, för Ida tycker det "är precis som att det är rast hela tiden" och skulle nog gärna ha mycket mycket mer riktiga lektioner. Det blir ju lite konstigt, för hela förra terminen körde de lite skolgrejer med 06orna på föris för att trappa upp inför skolan. Men så väl i skolan börjar de vääääldigt försiktigt med skolgrejer, så det blir ju nästan som att de får backa tillbaka ett steg istället.
    Håller med om att det är häftigt att se när läsandet och skrivandet lossnar, hur saker och ting faller på plats. Ida grejar alla ord som inte är för långa nu, det är verkligen en ny värld som öppnat sig. Mysigast är när Ida sitter och läser för Gustav och man sitter i rummet bredvid och smyglyssnar.
    Annars är vi just nu mest lite oroliga för att hon hamnar utanför gemenskapen i klassen när hon är den enda av alla 18 som går hem vid lunch när skolan är slut, och alla de andra fortsätter dagen på fritids. Vi har skickat in en ansökan om att hon ska få gå på fritids en timme om dagen (skulle då hämtas 13.15 istället för 12.15), men vi får väl se om det går igenom. Håll tummarna!

Idag fyller Ida 6 år! Vi har firat med mina föräldrar och min farmor som kom på middag, Ida hade beställt sin bästa mat: ärtsoppa och pannkakor. Eftersom Ida och min mamma delar födelsedag så blev det både 6års- och 62årsfirande på samma gång. Allt hade varit jättebra om inte Gustav insjuknat akut, han klagade på ont i benen vid kl.16 när jag kom hem, och när gästerna kom 40 min senare var han glödhet. Han somnade i famnen på sin mormor och missade middagen helt. Skrutt.

• asap

Kaz - kul med den livliga lilla krabaten!
    Tack för grattis! Ida tyckte det kändes lite annorlunda nu när hon är 6 år, men jag tycker hon är sig rätt lik fortfarande. Hon var så nöjd, de hade sjungit för henne två gånger i skolan för att båda hennes fröknar ville vara med på det (de går lite om varandra under dagen), och sedan var hon med och hämtade G på föris och blev grattad av alla gamla fröknar där också.
    Gustav är lite piggare idag, men fortfarande lite varm. Jag är rätt nöjd med att min lediga dag denna vecka är just idag så jag får ta hand om min lille skrutt.

Hannapanna - Ida är väldigt försiktig och kollar sig noga för innan hon går över en väg, men jag skulle inte låta henne gå själv de 500 meterna från skolan. Hon får gå själv till en kompis på andra sidan vägen från oss, men de första gångerna kollade vi noga hur hon gjorde när hon gick över vägen, eftersom det inte finns något övergångsställe. Men nu litar vi på att hon grejar just d e n vägen iaf.

• asap

Mandra, Piggley och kaz - Ta det lugnt (om det går)! Kaz har ju rätt, man kan inte göra annat än ta en dag i taget. Vad glad jag är att jag inte pluggar nu, och vad duktiga ni är som gör det!

• asap

Åh, vad skönt det är att höra hur ni har det med era barn, allting känns igen! På nåt sätt är det lättare att stå ut med det när man vet att liknande scener samtidigt utspelar sig runt om i landet. (förlåt malin: och Tyskland! ) Eller så säger jag bara det för att jag jobbat i tre dagar. Jag återkommer imorgon när jag är fl och berättar om jag stått ut eller blivit galen.

• asap

Hannapanna - Oh, läsläxa! Får hela klassen det, eller är de indelade i grupper så att bara de som kan läsa får sådan läxa? För inte kan väl hela klassen läsa än?
    Ida fick också läxa igår, men hennes läxa var att rita ett stort och ett litet höstlöv.

malin - Oj ja, det hade kunnat hända här också. Eller det HAR hänt här också, kanske bara inte exakt med en tappad godis under cykeltur. Det är så jobbigt när man känner hur man börjar koka inombords, och så fortsätter barnet att trycka på samma knappar tills man kokar över. Men så sant att vi är nybörjare på detta! (När Elsa är 6 kommer vi vara så proffsiga på att vara föräldrar till 6åringar att det kommer vara helt konfliktfritt. Eller? )

• asap

Hanna - Precis! För att inte tala om ettåringen jag har här hemma, aaaaaaldrig att hon slänger sig på golvet och skriker när det inte går som hon vill, för vi är ju ettåringsexperter så här tredje gången om.
    Kul med läsläxa, jag vet en som hade uppskattat det här också.

• asap

Vi har haft en bra dag utan en massa konflikter, men vid ett tillfälle blev jag rätt arg på Ida. Hon höll på att busa med Elsa genom att lägga olika grejer på Es huvud, men det var uppenbart att Ida tyckte det var ett roligare bus än Elsa tyckte, så jag bad henne låta bli. Hon slutade inte förrän jag sagt till åtta gånger varav den sista med arg hög röst, och då försökte jag förklara för henne att jag inte gillar att behöva upprepa mig sådär innan hon lyssnar, att jag inte ska behöva bli arg för att hon ska lyssna, att jag inte säger till om saker för att vara dum mot Ida eller säger till "bara för att", utan för att jag har en anledning att göra det, för att jag vill att det ska vara så bra som möjligt för alla i familjen.
    När jag tittade på Ida såg jag att hon inte hade lyssnat så bra på vad jag sagt, och bad henne berätta vad jag hade sagt. "Öh, det var så mycket, bla bla bla bara".
    Och det är ju det jag känner rätt ofta, att jag liksom bara maler på med förmaningar, men jag undrar om jag egentligen hörs alls? Bara tjatar på utan att någon lyssnar.
    Då gick hon och hämtade papper och penna istället och bad mig skriva ner det jag hade sagt, smarta unge! Så jag knåpade ihop två punkter på en lista:
    *mamma och pappa ska bara behöva säga till en gång
    *reglerna har vi för att alla ska trivas
    Sedan gick hon iväg med listan och när hon kom tillbaka för att sätta upp den på kylen hade hon skrivit "mamma bhövde seja til 8 gonger" längst ner.

• asap

Kaz - Hoppas du får sova ikapp i helgen, man är ju galet trött som gravid också!

Ja, fredag är jätteskönt! Jag mindes plötsligt min barndoms fredagar, då det städades på em och man sedan fick "godmiddag" med tända ljus i rent och fräscht hus. Jag minns det som en jättehärlig känsla, och därför satte jag igång att dammsuga och torka golv här innan jag började laga middagen. Sedan var den rena känslan spårlöst borta efter att vi ätit, pga Elsas bordskick, men ändå.

• asap

kaz - Vad skönt! Hur går det på fritids numera då?

Vi har idag fått klart att Ida får gå på fritids 1h/dag from imorgon. Det känns bra, mest för hennes skull så att hon får vara med kompisarna lite längre, och lära känna fritidspersonal osv. men också för familjelogistiken så att vi bara behöver ge oss iväg på en hämtning om dagen. Jag misstänker dock att Ida snart kommer tycka att en timme är för lite, och kommer att vilja stanna längre än så, men det blir nästa bekymmer.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*