30+ som fick första barnet 2006 *4*
Minimalla - Kram igen. Har lillkusinen dykt upp nu?
Siggan - Grattis Karl i efterskott!
kaz - Hittade supermaskinen den bortsprungna spiralen?
Hannapanna - Det går bra för Ida, hon tycker fortfarande det är jätteroligt i skolan.
Jag pratade med en jobbarkompis idag som också har en 6åring, och hennes 6åring tyckte det jobbigaste med skolan var att man måste sitta still så mycket. Jag bara skrattade när hon berättade det, för Ida tycker det "är precis som att det är rast hela tiden" och skulle nog gärna ha mycket mycket mer riktiga lektioner. Det blir ju lite konstigt, för hela förra terminen körde de lite skolgrejer med 06orna på föris för att trappa upp inför skolan. Men så väl i skolan börjar de vääääldigt försiktigt med skolgrejer, så det blir ju nästan som att de får backa tillbaka ett steg istället.
Håller med om att det är häftigt att se när läsandet och skrivandet lossnar, hur saker och ting faller på plats. Ida grejar alla ord som inte är för långa nu, det är verkligen en ny värld som öppnat sig. Mysigast är när Ida sitter och läser för Gustav och man sitter i rummet bredvid och smyglyssnar.
Annars är vi just nu mest lite oroliga för att hon hamnar utanför gemenskapen i klassen när hon är den enda av alla 18 som går hem vid lunch när skolan är slut, och alla de andra fortsätter dagen på fritids. Vi har skickat in en ansökan om att hon ska få gå på fritids en timme om dagen (skulle då hämtas 13.15 istället för 12.15), men vi får väl se om det går igenom. Håll tummarna!
Idag fyller Ida 6 år! Vi har firat med mina föräldrar och min farmor som kom på middag, Ida hade beställt sin bästa mat: ärtsoppa och pannkakor. Eftersom Ida och min mamma delar födelsedag så blev det både 6års- och 62årsfirande på samma gång. Allt hade varit jättebra om inte Gustav insjuknat akut, han klagade på ont i benen vid kl.16 när jag kom hem, och när gästerna kom 40 min senare var han glödhet. Han somnade i famnen på sin mormor och missade middagen helt. Skrutt.