Inlägg från: gbg30plus |Visa alla inlägg
  • gbg30plus

30+ som fick första barnet 2006 *4*

PW: ja för Bianca funkar det med förebilder; när kompisen som var på samma charterort som oss i somras lärde sig simma så började hon nöta. Hon vågar testa, vågar misslyckas.

Men Elliot...han har sån prestationsångest och ger samtidigt upp så lätt. Han har gjort stora framsteg i sommar och vågar hoppa i utan flythjälpmedel där han inte bottnar och lattjar i vattnet på ett nytt sätt men han vågar inte testa simma på allvar; foten åker i botten eller så simmar han under vattnet tills han kam dra sig upp. Nåja, jag hoppas för hans skull att det släpper snart, jag antar att de flesta av havs kompisar kan simma och de ska ju til simhallen med klassen i höst...

Kaz: kan man köpa simmärken utan att ha en lapp från simskolan? Elliot har klarat ett par märken när vi simmat själva men vågar inte visa på simskolan.

• gbg30plus

Nisselina: Hej! Det var länge sen! Välkommen tillbaka, hur lite eller mycket du än  vill hänga här. Systertrådarna finns kvar i diverse syskon/kämpar-varianter.

kaz: Stackars liten, hur har det gått?

Vad gäller skoltider så har Elliot samma nu i ettan som han hade i F-klassen, dvs 8:15 - 13:30. Då har de en kort rast på fm när de ibland bara stannar kvar inne och äter frukt och sen en lång rast (en timme) efter de ätit. F-klassverksamheten var schemalagd men inte som matte, svenska etc utan som "jobba med Trulle-boken", "lek och rörelse" etc. Nu har de riktiga ämnen på schemat.

På tal om det så sa Elliot att han tycker att matten är alldeles för enkel, så jag ska se om hans fröken kan låta honom få en svårare bok eller något sådant. Det är lite känsligt sånt där känner jag - jag vill inte blanda mig i undervisningen men hans nya fröken känner ju inte honom ännu så kanske kan man få hjälpa lite på traven? Hur tänker ni om sånt?

• gbg30plus

GHP: Jag skrev ett mail med ungefär den ordalydelsen, tack för tipset! Fick följande svar: "...Naturligtvis ska jag se till att Elliot får arbeta med svårare matte, jag vet att han är duktig på detta! När jag får igång ipadsen så kommer alla kunna arbeta mer på sin egen nivå. Men jag ska redan nu (innan alla appar är inlagda) se till att han har lite att bita i!" Känns som bra respons, och kul att de ska jobba med ipads på det viset, en klar fördel med digitala hjälpmedel.

• gbg30plus

GHP: fy vad sorgligt och jobbigt för A. En tanke jag har är att göra lite tvärtemot; boka in en lekdate på hemmaplan  med någon av de som varit dumma, lek på A's villlkor där A är trygg och där ni kan övervaka kanske kan ge henne självförtroende och skapa ett annat slags band mellan tjejerna. Hoppas innerligt att ni tilsammans med personalen och föräldrarna till de andra barnen kan hitta en lösning där A känner sig trygg och lycklig. Kram!

• gbg30plus

Asap: Det var samma för Elliot - ingen läxa förrän idag, medan de hade läxor hela tiden förra året. Elliots fröken sa att hon inte ville ge läxor förrän hon förklarat tanken bakom läxorna på föräldramötet, och nu när det är avklarat har de så fått första läsläxan samt en skrivläxa.

• gbg30plus

Asap: vi köpte jacka och byxor till Elliot förra vintern, men det var den skruttiga extraoveralln som användes. I år satsar vi på overall (köpt fin begagnad) och använder förra årets set som backup. Bara därför kommer han väl vägra overall . Han ville komma ut snabbt på rasten och då är overall svårslaget. Av samma anledning dissade han de fina gotetexkängorna med knäppning och använde nästan bara fodrade galonstövlar.

• gbg30plus

Vi rättar också om det blir fel när Elliot jobbar med läxan. Han har högläsningsläxa mån-mån och då hjälper vi med att dela upp svårare långa ord som han stakar sig på och påpekar betoningen när det till exempel är frågetecken eller utropstecken i slutet på meningen. Vad gäller skrivläxan så sitter jag med och rättar honom när han blandar in stora bokstäver; jag vet ju att han kan skriva med små och att han bara har lite för bråttom eller är lat. Matteläxan gör han helt utan hjälp hittills, men även där brukar jag försöka få honom att skriva prydligt och lagom stort så att allt ryms. Lägger man fram "rättningarna" på ett milt sätt tar han det inte som kritik utan mer som att man är engagerad. Tror jag i alla fall .

• gbg30plus

Förresten, minns ni att Elliot hade ett sådant trauma med att prata inför gruppen förra året F-klassen? Han sprang ut i panik när det blev hans tur att berätta nåt. Nu, i ettan, står han framför hela klassen och redovisar! Jag är så oändligt stolt över honom och lycklig över personalen på skolan som hjälpt honom att nå hit.

• gbg30plus

Tack alla för stöd och glada tillrop . Det är en sån lättnad att se honom komma över trösklar. Nu senast lyckades han våga testa klädsim på simskolan också - något som han haft ångest för i tre terminer på simskolan. Men nu, med stöd från en simfröken och en lätt knuff från välmenande modern så gick det bra. Han var så lycklig efteråt och jag satt där med tårar i ögonen.

Det leder mig in på en fråga - kan alla era 06-or simma? Elliot kan simtagen men får inte tillräckligt med kraft för att hålla sig flytande. Han har precis lärt sig ryggsim utan flythjälpmedel men kan inte ligga stilla och flyta. Jag börjar fundera på privat simlärare för honom då tre terminer i simskola inte lett någon vart direkt. Snart börjar de väl åka och simma med skolan och då är jag rädd att han är den ende som inte knäckt simkoden...

• gbg30plus

MillaC: kan tänka mig in i hur du känner. Vill du ändra på det? Du har ingenjörsexamen i bagaget och bästa multitasking-arbetslivserfarenheten från småbarnstiden, självklart är du attraktiv för arbetsmarknaden! Finns det lämpliga större industrier eller konsultbolag i trakten?

• gbg30plus

Grattis Lia till er vackra son!! Förstår att ni känner er omtumlade, minns kaoset i våras när min bror fick en liten kille med små felvridna gullefötter. Nu är lille Olle ett halvår och har den gipsade tiden bakom sig. Han har nu såna där skenor en del av dygnet och får även vara utan. Fötterna ser rättvridna ut nu men jag har förstått att man får fortsätta ett bra tag till för att de inte ska vrida sig tillbaka. Har du någon att prata med? Fått några kontakter via BVC? Säg till om du vill ha min svägerskas adress så kan du fråga henne om du undrar över något! Kram och grattis igen

• gbg30plus

Kaz: Stackars Simon! Är det samma hand som han skriver med? Kompisens dotter fick en komplex armbågsfraktur som fick vara gipsad många veckor. Hon är numera både höger- och vänsterhänt .

Funderar vidare lite ang Elliots simning, det kanske skulle vara bra med en extralektion tillsammans med någon av oss föräldrar en gång i veckan, eller varannan vecka. Eller så ger vi simskolan en termin till...

Var förresten på utvecklingssamtal idag på skolan. Elliot uppfyller ca40% av målen i matte och 50% av målen i svenska som ska vara uppfyllda i sluter på åk 3. Häftigt. Han har en suverän lärare som hjälper honom förbi svårigheter och utmanar honom så att han hela tiden strävar framåt med nyfikenhet. Må han få behålla henne ända till femman (ingen självklarhet tyvärr).

• gbg30plus

Ghp: visst är det så! Man är så glad när nån bit funkar så bra om det är andra bitar man behöver kämpa lite mer med. De är så små och känsliga än våra 06:or.

• gbg30plus

Vi har läst ett gäng serier av martin widmark, bland annat böckerna om Jack som var fantastiska. Elliot (och Bianca) gillar även böckerna om Megakillen. Även böckerna om drakriddaren Tam och håxflickan Sol (två olika serier) har varit poppis både som egenläsning och högläsning. Nästa serie på tapeten är dem om Halvdan Viking (också Widmark). Bianca älskar älvböckerna och serien om Märta som älskar hästar.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*