• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Pyttis - Inga tips härifrån, det händer någon enstaka gång då och då när hon inte hinner i tid, men allra oftast går det bra.

Lilltjejen ligger och sover, hon har varit vaken en del inatt med lite magknip. Mjölken forsar nu så att hon glupar i sig en hel del luft med maten, man hör hur det knorrar runt därinne i magen. Maken och storbarnen är på Kvantum och veckohandlar så det är verkligen tyst och lugnt här hemma nu.
    Jag är lite mosig efter natten som var, och har lite ont fortfarande (svanskota mm.) så jag orkar inte göra någon nytta än, slappar mest. Rätt skönt, faktiskt.
    Det var riktigt skönt att få ringa till barnmorskan och avboka det inplanerade besöket till imorgon, det kändes bra surt att boka in det för en vecka sedan. Så härligt att det är klart nu och att hon äntligen är här, lilla Elsa. Hjärta

Ha det bra i regnet allihop!

• asap

Vi4 - Wow, intressant och vilket proffs du är! Spännande att du fått så intressanta resultat i avhandlingen. När maken disputerade var det inte en enda journalist som ringde och undrade över the influence of interlayer exchange coupling i järnbaserade heterostrukturer... Det är verkligen skillnad på forskning och forskning.

Seren - En kompis mamma heter Els-Marie, kompisen kallar henne Päls-Marie eller Pälsen.

Jo, vi hade Elsa som alternativ redan då vi väntade Gustav. Den här gången var jag egentligen mer inne på Vera, men eftersom det var makens lågstadiefröken, ett riktigt original som åkte sin lilla bil bredvid kön till "matan" med rutan nedvevad och påminde alla barn att gå rakt i ledet, så var det inte riktigt aktuellt för honom.
    Den enda som haft något emot namnet Elsa, iaf som sagt det till oss, är min farmor. Eftersom Elsa ju förstås är tjockisen Elsa Brattlund som i alla år jobbat på ålderdomshemmet i byn, hur kan man döpa en bebis till det namnet!?
    Ska nog berätta för farmor att en släktings bekant har bestämt sig för att döpa sin dotter till farmors namn - Birgit - och se vad hon säger då.

• asap

Vi4 - Oj, nej då, du tråkar nog inte ut någon. Det är ju jätteintressant att höra mer om vad ni tittat på och hur. Spännande och viktigt forskningsområde du har valt!
    Hur ser fortsättningen ut för dig, blir du kvar på institutionen och fortsätter inom området som postdoc eller blir det något annat?

• asap

Siggan - Kul att se dig och att höra att allt är bra.

Mandra - Så skönt med bättre nätter, lustigt att buffandet fungerar nu när hon är så stor!

Hejhej på er andra, hoppas allt är bra. Här råder lugnet - Ida och Gustav åkte med sin mormor o morfar till Åland igår. Maken följer efter imorgon, men Elsa och jag blir hemma.
    Idag har vi varit till polisen för att fixa pass till oss tre, vi var visst inte ensamma om det, det tog nästan 1½ h att komma fram till luckan! Elsa får ett tillfälligt eftersom namnet inte blivit inrapporterat än, men vi kan inte vänta eftersom vi åker till Estland om 2½ vecka. Makens ena syster ska ha sitt bröllop där - det får vi ju inte missa. Annars hade vi nog inte valt att åka så snart med en liten tös. Men hon är en extremt nöjd liten tjej, så det ska nog gå bra. Hon äter och sover, om nätterna sover hon i egen säng. Igår somnade hon och jag för natten runt 22.30, sedan vaknade hon vid 3 för att äta, somnade sedan om. Och nästa gång vi vaknade var klockan 6.30, då var det dags för mat och blöjbyte, sedan slumrade vi vidare till 9. Det går då ingen nöd på den här småbarnsmamman!

• asap

malin - Håller med om att det var modigt av dagis att ordna med övernattning för så små barn. Det måste ju vara jättespännande! Här har det som mest handlat om en dagsutflykt med dagis, men det var nog så spännande det också.

Drutten - Jag kan förstå om du blir bebissjuk, och jag kan inte annat än rekommendera en trea. Det går som sagt väldigt väldigt smidigt än så länge, jag märker inget av någon motsvarande trebarnschock som tvåbarnsditon vi var med om när G kom. Barnen är vana med syskon redan, och de är "stora" och förståndiga. Och vi som föräldrar är också redan vana vid att ha flera barn, så det är inte så jobbigt att slitas mellan olika viljor som det var när G kom och vi dittills var vana att kunna hjälpa I omedelbums. Kort och gott är det mest mys och gos hittills.

• asap

Siggan - Kul! Det finns ju en planerar syskon-tråd också (vad har vi inte inom ramen för 30+? ) för de som är i stadiet innan väntar syskon-tråden. Jag vet inte hur aktiv den är men jag vet att den finns.

• asap

Siggan - Det är ju upp till var och en hur många varv man vill köra...

• asap

Ja, det är verkligen härligt att ha en egen bebis att snusa på.
    Just nu ligger hon på pappans mage i TVsoffan och njuter av en helkväll med metal på svt. Tror det är Megadeath de diggar till för tillfället. Elsa ser ut att ta in det hela genom ett sömnfilter, extremt avslappnad stajl - så söt!
    Jag har ägnat en låång stund åt att natta de andra busarna, det är så mysigt att kunna/orka det igen efter allt jobbigt med graviditeten så jag passar på de kvällar Elsa inte ska äta samtidigt som storbarnen nattas. Vi har läst en lång godnattsaga och pratat och grejat. Hoppas de somnar nu, bara.

Mandra - Så där håller Ida på ibland också, sover med mössa och vantar osv. Värst var perioden då hon tog på sig hockeyhjälmen ihop med pyjamasen. Kan inte har varit så värst bekvämt att sova med hjälm, så jag tog av henne den när hon somnat.

• asap

Mandra - Ja, det var visst en högtidsstund igår för alla hårdrockare. Maken var helnöjd iaf.

• asap

malin - Kul att E haft en skojig övernattning på dagis. Barnen växer ju lite också av att göra roliga saker på egen hand utan mamma och pappa.

malin och Milla - Eller så gör man som jag och ser till att vara gravid en gång till, och upptäcka att det är rätt jobbigt den tredje gången. Obestämd Sedan är man helt nöjd med den biten också och kan göra sig av med gravidkläderna utan att må dåligt över det.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*