• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Vi4 - Aj! Det låter som att du har alla möjliga reaktioner på press och stress, men säger som kaz: Snart är det över och sommaren är din!

kaz - Ja, det är underbart med tomt så här års! Häromdagen satt maken och jag på vår lilla uteplats med varsin kopp kaffe efter lunchen, och tittade på barnen som cyklade fram och tillbaka på gångbanan precis utanför vår tomt. Vi sade faktiskt då till varandra: "det här hade varit svårt i lägenheten.." Även om det är mycket mer jobb nu, och en hel del vi saknar från den tiden så känns det helt rätt med flytten. Det är två år sedan nu, och jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till lägenhet.
    Idag har barnen varit ute hela dagen, cyklat, spelat fotboll, badat i plaskpool. Fika och mellanmål intas utomhus - visst är det väl härligt med sommar!!

Enda problemet är att jag är en blåval på land. Längtar tills jag får min kropp tillbaka....

• asap

kaz - Tack för kramen! Jo, med en vecka kvar så ska man vara less, det vet jag ju.
    Jag är inte heller helt övertygad om att det är en alltigenom förträfflig idé med tre barn i vår familj, men nu är det för sent att ångra sig. Nejdå, så illa är det inte, men en liten oro finns där såklart för hur allt kommer att bli. Ida och Gustav är ju så tighta och nära i ålder, kommer den här lilla att bli utanför..?

• asap

kaz - Stackare som måste jobba idag! Det är absolut synd om dig!
    Som det verkar nu så tror jag inte Gustav har något emot att inte vara minst längre. Han säger själv att "jag är ett vuxet barn" och håller ju som bäst på att träna på att vara blöjfri. Han vill inte sitta på tripptrapp, utan vill ha stor stol. Han vill också ha vuxentallrik, stort glas och stor gaffel etc. när han äter, blir lite putt när vi ger honom barngrejer.
    Men man får kanske räkna med något bakslag när bebisen kommer, det är väl inte helt ovanligt.

• asap

Milla - Låter härligt!

Vi4 - Heja dig idag, stort lycka till!!

• asap

Olimpia - Jag kan tänka mig att det går lite i perioder med sömnen, att det kan vara så att hon behöver lite mindre just nu. Dessutom är det ju som ljusast så här års också, det kan ju spela in.
    Ida har också ofta svårt att somna, brukar ligga länge och prata, sjunga, läsa, ropa på oss osv. innan hon ger sig. Vi funderar på att låta henne var uppe längre innan vi försöker säga godnatt, det kanske blir fel av att hon är för pigg när hon först går och lägger sig. Fast många kvällar är hon trött och går gärna med på att nattas, men kan ändå inte somna när det kommer till kritan. Hon vägrar också rullgardin och stängd dörr, så det blir ju ljust och låter en del när maken och jag pratar och grejar, skulle förmodligen gå snabbare att komma till ro om hon ville ligga i mörker istället.

• asap

juni - Jag tänkte på en lek vi lekte när vi var små, gömma nyckel kanske den hette? Att man har en massa grejer på golvet och alla sitter i ring runt om. Sedan får alla blunda och man tar bort en grej, så ska barnen gissa vad som försvunnit.
    Fast när jag tänker på det så är nog lite mer fartiga spring och danslekar roligare när man är ute såhär på sommaren...

• asap

juni - Ja, det passar nog bättre på ett novemberkalas.

Idag är det så dags för Idas bussutflykt till Uppsala. Hon förstod att det var en speciell dag, för hon gick med på att ta på sig lite stadigare trekvartsbyxor istället för kjol när jag sade att det nog skulle vara bättre när man är en hel dag i parken. Annars är klädvalet ingenting man får lägga sig i, det bestämmer hon själv. Och det ska alltid vara kjol eller klänning.
    Gustav har också börjat få åsikter om kläder - han vill bara ha kortbyxor. Och han ska själv välja vilka, samma med tröjan. Idag ratade han fullständigt en jag tagit fram och skulle istället absolut ha en väldigt snarlik tröja som var Idas och som han då skulle låna.
    Jag ser fram emot att få klä en liten bebis igen, den kommer nog att finna sig i vad jag väljer åt den..

• asap

Vi4 - Stort stort grattis, och så härligt att det blev så lyckat!! {#emotions_dlg.flower} Du är ju fantastisk, klart att du fått massor av beröm. Försök att ta in alltihopa och inse att du gjort ett riktigt kanonjobb!

• asap

Olimpia - Alla har ju olika dygnsrytm och man kan ju inte tvinga någon att sova. Det enda man kan göra är väl att göra förutsättningarna för sömn så bra som möjligt och hoppas på att det ger utdelning...
    Måste ni väcka M på morgnarna, eller vaknar hon av sig själv?

• asap

Milla - Jag blir också frustrerad om de inte somnar i tid. Jag vill själv gå och lägga mig tidigt, men vill inte gå innan de har somnat. Det är skönt med en liten barnfri stund på kvällen. Dessutom brukar vi ha en deal som är att om Ida inte sover när vi går och lägger oss får hon komma med till stora sängen. Och i mitt nuvarande tillstånd vill jag hemskt gärna sova utan sällskap. Det är tillräckligt trångt och varmt ändå...

Idag var det sommarfest på dagis, med barnsång och sedan tårtkalas. Mina älsklingar stod bredvid varandra och var lika tysta båda två. Ida stod och gäspade och Gustav stod och snurrade på sin keps, sånguppvisning är inte deras grej...

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*