30+ som fick första barnet 2006 *4*
Vi4 - Grattis till inlämning!
kaz - Tycker Simon låter som en fantastisk liten kille, och tycker dessutom att du/ni prioriterar rätt vad gäller leksaker och kompisar. Jag har fått för mig att det svänger fortfortfort i den där åldern, ena dagen är man bästisar och andra dagen inte. Det är iaf på Idas dagis mycket snack om sådant: "nu när vi gungar tillsammans är du min bästa kompis" och sedan går man iväg och klättrar med någon annan "du och jag klättrar ihop, du är min bästis". Tror de testar lite vad det innebär också.
Ida var tex hos en kompis igår efter dagis, det bestämdes förra veckan då de verkligen verkligen ville leka tillsammans. Igår morse när vi pratade om att i em får du följa med C hem till honom, då lät det plötsligt "jag vill inte för han bara bråkar med mig på dagis", sedan följde hon med iaf och hade jättekul så att hon inte ville komma med hem när jag skulle hämta henne på kvällen. Gäller att hänga med i svängarna.
Drutten och juni - Jobbigt när storasyskonet är på den yngre. Det har hänt periodvis här också, och då precis som ni säger när den stora är trött och/eller hungrig. Andra gånger leker de så bra tillsammans. Vi har varnat Ida att Gustav kommer snart att växa ikapp och förbi henne, och att hon nog inte vill att han gör samma sak på henne då så det är bäst att hon slutar, ibland lyssnar hon på det.
Sedan har jag också insett att G inte alls är så ömtålig som man gärna tror om ens minsting, och har försökt trimma honom att säga ifrån bättre istället för att bara börja gråta och vänta på att mamma och pappa ska komma till räddning och skälla på Ida. Men det är supersvårt, jag vill ju att de ska lära sig att lösa konflikter på ett bra sätt och manar hela tiden på dem båda att prata med varandra. Det funkar enstaka gånger och då berömmer jag dem alltid för att de pratat med varandra och förklarat vad som är fel. Men det vanliga är att Ida skriker till och ger G en knuff när hon tycker att han gör något dumt, och han svarar med att stooooorgråta direkt oavsett om hon ens träffat honom eller inte med sin knuff. Tror att han har lärt sig att vi kommer springande när han gråter. Inte så bra...
Ska bli intressant att se hur de båda hanterar bebisen när den kommer om några veckor.