Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Gbg, ja, snart har vi stora barn..... men inte såååå stora än :) Men jag tycker det blir roligare och roligare, nu när man kan hålla igång samtal, diskutera och resonera. Men tonåren kan vänta lite, inte riktigt redo för det :)

Juni, nu är jag inte säker på din ursprungsfråga, men vi har köpt en slags fiskleverolja på apoteket till barnen. Smakar yummy och innehåller en massa omegor :)

• malinkat

Juni, vitaminerna heter "Eskimo kids" (fiskolja, rapsolja, vitamin D/E, så står det också omega 3+ / 6+ / 9+ )

Gulliga uttalanden av barnen :)

• malinkat

Mandra, vilken härlig middag det verkar ha varit! Och mys att träffa barnen sen!

Kanin, fy vilket sätt!!! Kram till dig, och hoppas du kan få till bättre villkor! Facket? Jag hade problem under första grav, arbetsgivaren (Proffice) ville ge mig sämre villkor. Tog kampen med facket och VANN! Fick bättre villkor och nytt avtal. De började bråka typ 6 veckor innan jag skulle till och föda, så jäkla fult.

Juni, kul! Det e kul med aktiviteter, bara man håller det på barnens nivå. Alfred älskar sin fotbollsfredag, men vill inte "bara" spela fotboll. Nu är det mycket lek, mycket rolig uppvärmning etc. Men för oss är det inga helger, vi är borta så mycket då....

Pyttis, simskola vill jag också att A börjar med.. .men det är så svårt att hitta tid till allt. Elvira måste ju också "hänga med" och egentligen skulle jag hellre se att hon fick komma iväg på något, hon gillar också att klättra, göra lite "gymnastik" etc. Svårt att vara överallt på en gång. Vi var i simhallen i söndags, och de älskar det bägge två.

Sara, tror det är jätteindividuellt hur mycket barnen orkar och vill. Själv vill jag inte ha mer än 2 dagar i veckan. För min skull, men också för att jag tror att Alfred behöver få leka på lekplatsen med sina kompisar också, och för att Elvira som sagt hela tiden måste hänga med utan att kunna delta.

Här var det kris i förrgår - en hårddisk pajjade! Och en kundfotografering hade jag glömt att göra backup på. Min make, som jag inte vet vad jag skulle göra utan, lyckade efter några timmar rädda bilderna.. puh! Ny disk beställd, tills dess kan jag inte jobba. Idag blir det röjardag istället! 

• malinkat

Elvira äter inte så bra nu, och endast ur en begränsad meny Därför känns det ialla fall bra med oljan

Vi4, vi kanske har samma man? Min är också usel på att  höra av sig när han är bortrest, har blivit liiite bättre efter tjat, men inte mycket. Han tänker inte på det helt enkelt. Har i alla år irriterat mig.....

• malinkat

Gbg, fin bild, fin familj :) Själv är jag ju nästan aldrig med på bilder eftersom jag står bakom kameran.... men vi ska göra ett försök här hemma med självutlösaren Men jag kan dela med mig av en på Thorsten och barnen

Och grattis till Agnes och Nils!

• malinkat

Kan inte fler dela med sig av bilder, vill seeee :)

Drutten, säger som gbg, tappa inte hoppet! Men det kan ta tid..... jag var också säker på att allt skulle gå snabbt när vi ville bli gravida. Alfred tog 9 månader att tillverka, Elvira 5 eller 6. Sett i backspegeln, och jämfört med många andra, är det inte lång tid, jag vet. Men då hade jag nästan panik.... Kram till dig! 

• malinkat

Drutten, jobbig sits med A - också för att man ju inte är där och ser vad, hur, när allting händer. Vad som förekommer situationen och hur den hanteras. Även om de berättar så hjälper det ju att ha sett allt för att förstå bättre. Hoppas ni med gemensamma krafter får bukt på det hela.

Mandra, WOW! En tand! Men, är det inte tidigt?? Eller? Har visst ingen koll. Jag rensade i lägenheten häromdagen och insåg snabbt vilken stor kille jag har. Hälften av alla hans kläder är ju för små! Jisses. Och i förrgår hade Elvira kiss-på-toa-premiär, DADADADAAAAAM! Stolt som en tupp fick hon sen ta på sig t r o s or ovanpå blöjan. DET var stort för fröken :) Också igår kväll kom det kiss. I morse satt hon men kisset kom först senare i blöjan Är glad att hon nu vill (tack vare att hennes kompis som var här gick och kissade). Men, eftersom jag stressade sönder stackars Alfred i blöjfrågan ska jag hålla mig på sträckbänken denna gång. Det tog ett år för honom att bli blöjfri.... så jag räknar med att E har blöja ett tag till :) Men åh så skönt sen när man slipper byta mer! 

• malinkat

Ok, detta med Elviras matvanor..... vi försöker att inte tjata för mycket vid matbordet, tvingar henne heller inte att äta om hon inte vill. Men så igår blev det jättekonstigt. Vi skulle ha lite kaka som efterrätt och vi sa som vanligt att hon måste smaka lite mat för att få kaka. Hon tittade på kycklingen som att det var råttgift, tog några riskorn i munnen. Hon tvingade sen i sig en minimal bit kycklig varpå hon fick en halv kaka. En halvtimme senare kom allt från dagen upp. Hon är hemma nu med och är lite slö men det verkar inte vara magsjuka. Hon fick så en gång när hon skulle äta en bit korv hon inte ville ha. Och jag funderar ju om det sitter i hennes huvud allting, eller om hennes smaklökar ändrats drastiskt - sånt hon åt förr vägras sen... tja, 4 månader tillbaka?

Hon äter frukt, rågbröd, leverpastej, gröt, mjölk, pasta neutral, kidneybönor, pannkakor...... viss korv. Enda "riktiga" rätten hon fortfarande äter är köttfärssås.
    Hon äter INTE kyckling, fisk, skinka/kassler, kött, ris, potatis, grönsaker och de flesta såser (inte ens ketchup vill hon ha.). Pizza som förr var en favorit vill hon heller inte ha, inte heller hemlagad. Inte paj.

Vad sjutton ska jag laga för mat?? Jag har ingen lust att äta bara det hon vill äta, jag vägrar också laga fler maträtter varje dag. Jag är inte orolig för henne för hon är inte mager, och rågbröd, bönor, mjölk etc ger ju också näring. Men hur länge ska det fortsätta? Vi gör som sagt ingen stor grej av det, men det verkar heller inte hjälpa. Tips??

• malinkat

Vi 4, tack för din input! Allergi har jag faktiskt inte ens tänkt på... :o/ Men tomat har jag svårt att tro att det är - köttfärssås äter hon mer än gärna (så det blir alltid stor gryta och två dagar i rad på bordet.....) och där är det ju en massa tomatsås. Där brukar jag också finhacka ned morötter...... Men det känns ju som en logisk tanke, att de känner vad som inte är bra. Så funkar ju vi vuxna till viss del med, om inte annat när vi är gravida.... Svårt då bara att veta vad som är riktigt och vad som är projicerat (korv tex, hon äter viss korv men inte annan, hellre rå eller microvärmd än stekt så den får färg etc...)

Sväljsvårigheter, också värt att kolla. Ska ta upp det med läkaren nästa gång vi går dit, jag nämnde det sist men då hade det ju inte varit så här långdraget än och kändes mer som en "grej".  

Det jag också kan tycka är märkligt är att de gånger hon inte äter middag, frågar hon heller inte efter annat (förutom godis, det skulle hon gärna vilja ha jämt... får hon förståss inte ). Så hon kan ha ätit frukost, möjligtvis lite lunch på dagis (oftast inte mycket), frukt som mellis och sen inget mer förrän frukost nästa morgon. Lite mjölk på kvällen brukar jag ge henne. Men hon säger aldrig att hon är hungrig och vill ha något annat.....?  Hon krånglade som bebis (ville inte ha puread mat, inte välling/flaska), sen åt hon det mesta, nu krångel igen..... 

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*