Ok, detta med Elviras matvanor..... vi försöker att inte tjata för mycket vid matbordet, tvingar henne heller inte att äta om hon inte vill. Men så igår blev det jättekonstigt. Vi skulle ha lite kaka som efterrätt och vi sa som vanligt att hon måste smaka lite mat för att få kaka. Hon tittade på kycklingen som att det var råttgift, tog några riskorn i munnen. Hon tvingade sen i sig en minimal bit kycklig varpå hon fick en halv kaka. En halvtimme senare kom allt från dagen upp. Hon är hemma nu med och är lite slö men det verkar inte vara magsjuka. Hon fick så en gång när hon skulle äta en bit korv hon inte ville ha. Och jag funderar ju om det sitter i hennes huvud allting, eller om hennes smaklökar ändrats drastiskt - sånt hon åt förr vägras sen... tja, 4 månader tillbaka?
Hon äter frukt, rågbröd, leverpastej, gröt, mjölk, pasta neutral, kidneybönor, pannkakor...... viss korv. Enda "riktiga" rätten hon fortfarande äter är köttfärssås.
Hon äter INTE kyckling, fisk, skinka/kassler, kött, ris, potatis, grönsaker och de flesta såser (inte ens ketchup vill hon ha.). Pizza som förr var en favorit vill hon heller inte ha, inte heller hemlagad. Inte paj.
Vad sjutton ska jag laga för mat?? Jag har ingen lust att äta bara det hon vill äta, jag vägrar också laga fler maträtter varje dag. Jag är inte orolig för henne för hon är inte mager, och rågbröd, bönor, mjölk etc ger ju också näring. Men hur länge ska det fortsätta? Vi gör som sagt ingen stor grej av det, men det verkar heller inte hjälpa. Tips??