Jag skrev ju förut om Gustavs torra vinterkinder som inte gav sig trots att vintern försvann, och som dessutom spred sig till händerna? Nu har vi fått konstaterat att han har atopiskt eksem.
Det blev så bra när vi var på Mallorca, men på bara några dagar hemma har det blossat upp massor igen, så vi besökte dropin-mottagningen på VC idag igen, trots att vi redan varit där och de skickat remiss till hudklinik. Nåväl, den här gången var det en läkare som tittade noga och lyssnade på oss, och han sade att G är atopiker. När jag läste om det på 1177 kände jag att det stämde väldigt bra, så jag köper den förklaringen. Det känns så tråkigt att han ska behöva ha sådant, samtidigt som det är jätteskönt att ha någon sorts förklaring och åtgärdsplan. Även om åtgärdsplanen som är smörj, smörj, smörj tills det växer bort inte känns helt kul. Vi ska köra med cortisonkräm när det är "ilskna" utslag, och med vanlig salva/kräm annars i förebyggande. Dessvärre hör det till vanligheterna att atopiker utvecklar astma eller pollenallergi också/istället för eksemen, men den dagen den sorgen.
Väntar fortfarande på kallelsen till hudmott. Där får de göra noggrannare bedömning och ev. kolla om det ingår någon födoämnesallergi i besvären. Usch, när barnen ska behöva råka ut för saker, man vill ju bara att de ska få må bra!