• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Vi tittade också på bröllopet, Ida tyckte det var spännande att prinsen och prinsessan skulle "gipsa" sig, och kom på att hon också vill gipsa sig när hon blir stor. Med Gustav, förstås.

kaz - Grattis Simon!!

Mandra - Det låter som härliga dagar, men släpp allt som inte akut måste göras! Ingen bryr sig om ett skinande hem när mamman är som en trasa. Bara ni har kläder på kroppen och mat i magen så kan väl det andra vänta?

• asap

Mandra - Nej, jag vet, det är inte lätt när man går hemma. Ibland känns det som att det kan ta mer energi att gå och störa sig på sakerna än att faktiskt göra dem, men man får ändå tänka sig för så att det inte slutar med att man gör allt.
    Vi har haft ett system med en kvällslista - jag skrev upp allt sådant jag gick och störde mig på om dagarna - saker som behövde lagas, sorteras, rensas etc. Sedan fick vi, efter att barnen var nattade, välja varsin grej på listan som vi måste göra innan vi fick sätta oss och dega i soffan. Det funkade bra, det var lätt att få tummen ur när vi båda fixade ngt samtidigt, och oftast tog det max en timme, sedan var kvällen ledig.

• asap

Mandra - Vilken skön tjej ni har som "bara ska göra en grej". Man undrar ju vad, egentligen?

M73 - Nej, vad dåligt av BVC att avfärda dig så. Hoppa ni blir bra mottagna nästa vecka istället.

Nu måste jag packa, åker direkt till Åland från jobbet imorgon. Barnen åkte idag med min mamma och min farmor. Imorgon åker maken, pappa och jag. Och så kommer min farbror på fre el lö. Det blir fullt i stugan, men det ska bli så härligt att få åka dit och ha lite långledigt! Vi åker inte hem förrän på måndag morgon, direkt till jobbet från färjan. Hoppas på mycket Solig och kanske en del Skål

• asap

Hej på er, tillbaka i verkligheten igen.

Vår midsommarhelg blev väl inte som vi hade tänkt oss - Gustav har haft feber hela helgen, från onsdags kväll och den är inte borta än. Öroninflammation på bägge öronen och en riktig kamp om nässpray, alvedon och penicillin. Nu har han dessutom blivit prickig och det skulle kunna vara pc-allergi för det har han visat tecken på en gång tidigare och vi har undvikt den sorten sedan dess. Men de är väl snarlika, så det kan väl vara att han inte tål denna heller. Han har bara suttit som en liten trasa i någons famn hela tiden, inte ätit något. Tur att vi var många vuxna iaf....

• asap

Tack för alla sympatier. Gossebarnet är mycket piggare nu och prickarna har bleknat, så det var kanske värmeutslag eller något. Jag blev bara lite orolig med tanke på hans nyligen upptäckta atopiska eksem, för jag läste något om att den allergiska reaktionen vid pc-allergier blir allvarligare hos atopiker.

juni - Så härligt det låter med stranden! Men tokigt att lilla magen är i olag, kan det ta ett tag efter att hon fått sommarlov innan den kommer i form, kanske? Men det kanske är bra att ta nya prover så att ni får veta.

• asap

Mandra - Kul med Tyras pottande! Sådär var det med Ida också, helt plötsligt en dag funkade det (på hennes initiativ)
    Jag gillar också att måla, men förarbetet med slipning och ev. spackling etc. är rätt trist. Men när man väl får börja måla är det ju som du säger - man ser ju direkt att det blir finare.
    Det låter som att tjejerna får det bra i sitt rum när allt är klart.

Jag tycker det är skönt att det inte skrivs så mycket i den här tråden, för då kan jag i alla fall följa med här hjälpligt. De andra trådarna jag brukar/brukade hänga i har jag tappat helt sedan jag började jobba - hur 17 ska man hinna hänga med? På jobbet ges inte särskilt många minuter för slö-surfning, vi har fullt upp hela tiden. Och sedan kommer jag hem vid 18, ska äta middag, natta barn och fixa sånt som behövs fixas innan jag stupar i säng några timmar senare.
    Men jag känner mig tillfreds med livet just nu, även om det är rörigt och körigt på jobbet och jag inte hinner med något annat nästan så är det ju tusen gånger bättre än att inte ha något jobb och för mycket tid till bla slö-surfning...
    Fast som nu, när Gustav är sjuk (nej, han är fortfarande inte sig själv riktigt), så hade det varit skönt att vara den som var hemma med honom. För mig, alltså.

Förresten - dagens äckligaste nyhet är att en av kusinerna har fått spolmask! Förvånad De såg något som hängde ut när de bytte blöja på honom och drog fram en sisådär 15cm lång mask. Uäck!! Kräks Det kändes inte så kul att jag hade just spaghetti i matlådan till lunchen idag... Rynkar på näsan

• asap

Nu har vi varit och kollat in släktens nyaste medlem - 2 veckor idag. Oj, så små de är!! Förvånad Nog känns det lite konstigt när min "bebis" är typ 5 ggr större än deras...
    De är en smått fantastisk familj måste jag säga. 4 barn under 5½ år (äldsten är faktiskt bara 5 år o 5 mån). Farmorn har bott hos dem i en vecka ungefär, sedan kom också vi 4 och bodde över från fre-sö, strax efter att vi åkt kom nästa gäster som skulle stanna till imorgon. Och de skulle sedan bli avlösta av en annan tvåbarnsfamilj som skulle stanna några dagar. När vi kom fanns det en stor laddning med nykokt saft och sylt och sedan ställde sig mamman i familjen och bakade tårta till eftermiddagsfikat, bara för att...

Mandra - Så jobbigt för Vilya i värmen, hoppas att det bara är början som är jobbig och att hon vänjer sig snart.

M73 - På Parken Zoo i Eskilstuna finns det jättesöta miniflodhästar som säkert skulle få plats i en trädgård någonstans.

• asap

Ja, saft är bra dessa dagar då det ofta får dem att dricka lite mer än om det bara serveras vatten.

När vi var på Parken Zoo förra sommaren halkade miniflodhästen lite i leran, och det satte minsann spår hos Ida som pratade om det resten av sommaren. Tänk, va? Att han halkade lite.
    Annars tycker jag att Parken Zoo är helt perfekt, så lagom stort och bra. Man hinner se alla djur på en dag, även om man strosar lååångsamt.

Sara - Så trist med sjuklingar när man har skojigheter inplanerade. Krya på er!

Någon som noterar att jag är uppe med tuppen? Jag vet inte vad som hände idag, men jag fick en massa extratid innan det är dags att åka till jobbet.

• asap

Mandra - Linfröolja finns i mataffären. Det smakar för övrigt riktigt illa....

Pyttis - Vilken lyckad dag ni hade på Liseberg, härligt!
    Nej, jag hade nog inte heller tagit emot så mycket besök efter bara två veckor. Eller kanske besök, men jag hade definitivt inte bakat tårta och kokat saft!

juni - Oj, är det efter att hon slagit i tanden, tror du? Tur att det är mjölktänder iaf.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*