• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

malinkatarina > Tack för att du frågade. Även idag har jag tvättat upp ögonen men jag fick sova riktigt bra med hjälp av coccilanan i alla fall, måste ju betyda att det vänder när som hällst?!
    Vilya behövde inte tvätta upp ögonen, har hostat en hel del men är vid riktigt gott mod så det känns som den kanske inte sätter sig lika illa på henne som på mig och Tyra.
    Vad spännande med att dela rum. Jag hoppas det går bra som för oss.
    Vi gör som er. Mellan halv tio och tio plockar vi ihop oss för sängläggning. Vi orkar inte heller med dagarna annars.
    HAha....weeeem ridläger. Så ljuvligt. I Spanien och allt, hoppas du får riktigt fint väder när du är där! och att du sista dagen på veckan kan räta ut musklerna så du tar dig hem

Här har det töat i flera dagar och snödjupet har sjunkit med en meter. Gångvägarna som plogats är i princip torra och det har varit så skönt i solen. Idag så snö-regnar det. Buhu. Jag som hade en plan att vara ute i ett par timmar med barnen och mysa i solen. Det blir lite svårt nu.

• Mandra

malinkatarina > Vi la inte tjejerna samtidigt från början, ja eller i samma rum. Vilya var uppe ngn halvtimma längre än Tyra då (vilya sov fortfarande middag på den tiden). Så den ena tog Vilya och läste 5 sagor för henne mendans den andra fick Tyra att somna. När Tyra somnat fick Vilya lägga sig.

Idag så lägger vi båda samtidigt. VIlya har slutat sova dagtid och behöver den där extra halvtimman på natten. Dom är så stora nu också så man kan prata med båda på ett annat sätt. Visst busar dom och testar gränser men när man börjar läsa lägger dom sig och lyssna roch när man släcker så är dom tysta. Men så sitter vi kvar de där 15 minuterna till  30min när det är som längst, tills de somnat.

Lia > Ja Vilya stoppar allt i munnen, det har hon ALLTID gjort. Tyra stoppar inte hälften så mycket i munnen.

Barnen är riktigt bra tycker jag, de låter lite nasala men imorgon så får de göra ett försök att gå till dagis. Vilya ska ju firas imorgon, alla marsbarn firas imorgon och jag vill inte att hon missar det.
    För mig är det på rätt sida också. Jag är inte helt täppt längre så jag kan andas hyfsat utan nässpray.
    Jag har massor att fixa i veckan inför helgen så jag hoppas värken i pannan går över snabbt.

• Mandra

Pyttis > Åh nej, inte mer sjukdomar hos dig nu. Hoppas hon hämtar sig snabbt med lite antibiotika.

• Mandra

Hej på er!

Ja, en tripp memorylane är ju alltid spännande. Jag älskade min första tid med Vilya, trots att jag grät dagligen så var jag så lycklig. Jag har längtat sen jag var 16 år att bli mamma. De första 3 månaderna innan jag/vi landade så var det rörigt men jag minns att jag tänkte att jag i alla fall var lycklig med med min plutt i famnen.
    Andra gången njöt jag såklart på ett annat sätt, redan från början, lugnare, tryggare. Rutinerad

Visst var första graviditeten en njutning i lugn och ro.
    Jag var en äkta förstagravid och allt rörde sig kring det i 9 månader.. jag måste ha varit en PITA för folk omkring mig
    Jag tyckte också om att vara gravid båda gångerna, fast andra gången hade jag inte riktigt tid med gravidteten.
    Illamåendet och kräkningar är väl det jag gärna stått över på båda.

På lördag är det 4år sen jag blev mamma. {#lang_emotions_heart}

kaz> Är ni fortsatt friska?

Milla C > Har ni börjat hämta er än?

• Mandra

kaz > Aj men fy! Men va bra att de är uppmärksamma så inte alla går omkring och är halvtaskiga och inget förstå. Salmonella .. nä fy! Hur kunde det gå till?
    När  min bror gick i lågstadiet så fick de salmonelliga ägg en gång. Av alla ställen i världen så är ju barnstugor med små barn de sista stället man vill ha det på.Typiskt!

Haha, vad gott att hon säger nej till allt då

Utteröga > Hihi, då får ni ligga i framöver eller kanske trillingar vid nästa förlossning?
    Vi har nollan, kanske plus 1 grad för de är sådär mulet och blaskigt, om det bara var sol så skulle töandet inte kännas lika tråkigt.

• Mandra

AssarP > Åh vad härligt och så avundssjuk jag blir på erat väder. Du har en flitig kille hör jag, påminner om Tyras strategier för att hjälpa våren.

Jag har dammsugit, skurat alla golv, skurat ur hela badrummet och dammtorkat nu. Vi har ju kalas till helgen. Min plan var att vara ute med barnen så mycket som möjligt för att inte få in mer skit än nödvändigt och bara behöva dammsuga lite behjälpligt fram tills dess. Tror du dagis går med på att man lämnar kvar dom där till på lördag om vädret består? det skulle ju vara ett allternativ till att få ha det så här fint tills dess

Nu ska jag titta på de inre bilderna i en halvtimma innan barnen ska hämtas. ZzzZZz

• Mandra

Milla C > Det där med att byta stad och inte ha några vänner har jag verkligen sympatier för och vet verkligen hur ensam man kan bli. Vintertid än värre. Blä, ja du fick en hel del att handskas med så jag förstår verkligen att det blev en tung tid.

Vad roligt sagt, fick mig ett skratt här tack

malinkatarina > Ja vi han bara innanför dörren och till bords för mellis så tappade Tyra sin smörgås med smöret ner och Vilya, jag vet inte vad hon gjord emen smörgåsen såg ut som sågspån, överallt!
    Först vart jag irriterad och vände på mig för att räkna till tio och då kom jag på vad jag skrivit om att låta dom stanna påd agis och började garva. Jag VISSTE ju att det skulle bli så här, så allt rann av mig och vi fick en trevlig pratstund istället vid mellis.

Alldeles nyss släppte det ena av mina 2 veckor långa lock för öronen och ljudbilden här hemma ramla över mig. Haha, snacka om att ha varit halvhörande länge och vad skönt det har varit med allt sus och brus som filtrerats bort under den tiden.

malin, assar och sirre > Ja kan förstå hur ni menar med att de blir så stora och vilka samtal man kan ha med dom nu. {#lang_emotions_heart}

sirre > Oj sirre, så jobbigt. Om du vill kan jag maila dig. jag har en ganska bra teknik för att sudda ut det lite. Alltså att känslan inte blir övermannande ? Om du vill testa ?

• Mandra

Pyttis > Jag visste jag glömde skriva något. GRATTIS till din ettåring!! {#lang_emotions_flower} Stora damen

kaz > Ja verkligen skönt, första dagen på 2 veckor som jag inte har ont i halsen. Men stackars Simon, hoppas att det fortsätter vara bra. En veckas kass sömn, massa extra styrkekramar till dig då

Imorgon kommer min mor och stannar över helgen. Jätteskoj! De tar tåget och åker såpass tidigt att de kan följa och hämta tjejerna på dagis till Vilyas stora förtjusning.

• Mandra

Milla C > Nämen stackars dig och stackars lilla Lucas. Hur länge har han hållt på att få upp maten nu igentligen? Vad skönt att han får i sig välling. Både vätska och lite näring i, i alla fall. Kram till er och nu räcker det , imorgon tycker jag att det är ni som får vakna friska och krya.

• Mandra

Hej!

Igår blev Vilya 4år!!  min stora fina glada tjej.

Kalaset gick av stapeln och vi var 10 vuxna och 8 barn. Nästan alla kom men några var saknade och förkylda.

Vi åt och lekte och åt och lekte och sen var jag död

Milla C > Grattis till tid på gastron och till intervju och hoppas Lucas mage satbiliserar sig snabbt nu.

Siggan > Oh så härligt att ha allt du behöver för olika väder framöver till bus.

M73 > Hejja! Ja det är stort med 40min barnvakt.
    Ja, känns inte magen redo på din lilla så kan du nog lita på din instinkt
    Igår  på kalaset så drog svärmor till med att fråga om hon fick låna båda barnen från skärtorsdag till annandagen (måndagen) och jag gapade och frågade om jag fick tänka lite på det. Jag ville inte. Tyra har aldrig sovit borta ens en natt, 4 känns inte realistitskt då. Hon ville ta med dom till stugan i Idre och det hade ju varit superskoj. Vilya vet jag klarar det men inte Tyra. När jag samlat mot till nej, kom vi överäns om att de får en helg i Karlstad fre-sö, hemma hos svärmor snart istället. Då är det bara 1 och en halv timmas resväg om de blir ledsna tex. Kändes mycket bättre.

Nu ska vi bjuda mina föräldrar på kantarellrisotto med saffran lite smörgås och en sallad som resmat. För nu åker de hem

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*