• kaz

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Vi4: Hoppas du sussar sött! Vilket bra råd från läkaren! Man måste ju vara någorlunda utsövd för att få tillstånd förändringar! Heja din make – bra jobbat av honom! Kul med E:s språk!

Oyra: Skönt att höra att allt är så BRA! Lovely!

Milla: J

Malin: Jo, jag har också funderat över vad jag säger till Simon. MEN på något sätt måste det vara skillnad på kompisar och föräldrar. Tror att jag funderat på detta konstant sedan polletten trillade ner i går. Det handlar om att lära honom (och de andra barnen) om hur man är en bra kompis. Nu är min strategi att ta upp frågan på föräldramötet på torsdag (hade inte kunnat komma mer lägligt). Verkar som att förskolan borde arbeta mer aktivt med dessa frågor. Sedan ska jag själv ta upp socialt samspel mer när vi läser saga om kvällarna. Vi har tex. Pelle Svanslös och några andra böcker som tar upp ämnet. Är det någon annan som har några boktips? Slutligen ska jag se till att han får leka med några kompisar (redan nu på torsdag har vi en date och en förfrågan är ute till nästa vecka – nu kör vi!). Jag har liksom inte förstått. Simon har vaknat om nätterna nu i nästan 10 dagar i sträck och velat ligga och sova på min mage som han sist gjorde när han var 2 år. Jag har trott att det varit lite stökigt med mycket släkt men när han igår sa att ”Jag vill inte leka med någon för de andra tycker inte om mig så mycket” blev jag helt förtvivlad. HUR har jag kunnat missa detta????

• kaz

Tack snälla alla ni för värmande och stärkande ord! Det känns bättre idag och Simon kändes gladare idag! Idag åker släkten hem, barnen har lagt sig i tid under veckan och jag ämnar boka in mer "barn-tid" och på så vis glider jag in på....

Mini: Du är fantastisk och stark som tar tag i problemet - verkligen. Tycker att Mandra (som alltid) gett dig kloka tips. Det behöver ju inte vara att man hittar på värsta sakerna. Jag har tex. skrivit upp på min "att-göra-lista" att vi ska spela Alfons-memory ikväll. Superbra tips att skriva upp en lista med olika aktiviteter så man inte behöver fundera över det - det ska jag ta till mig, Att skapa mer tid tillsammans kan komma i små steg. Efterhand kommer det kännas mer naturligt och du kommer vilja vilja. Stora stora kramar!

Malin: Så skönt att det vänt för E på dagis! Jo, jag har också fått mig en tankeställare eftersom jag jag också kör en del med morot/piska-strategin...

Mandra: Helt rätt att ha tentafokus och låta dumsugandet vänta (även om jag vet att det kan vara svårt).

Assar: Kul, det kommer så mycket roliga uttryck nu. Lycka till på synkollen!

Vi4: Typiskt att det inte blev så mycket sömn. Hoppas att du ändå fick vilat lite! Kram

• kaz

Hej alla, det är en fantastisk tråd där vi skriver om stort och smått. Underbart!

Mandra: Gärna spa. Låter väldigt nice!

Pyttis: Skönt med förstående bvc. Kan hända den bäste! Har läst boken och den är värd att läsa fler ggr!

Drutten: Låter som en intensiv period i livet. Hoppas du hittar lite mer balans, särskilt nu när höstmörkret börjar komma.

MalinK: Hoppas på kortvarig sjuka.

Var på förldrarmöte på dagis igår. Tog upp frågan om "bra kompis" och fick OK respons. Kanske inte 100 men i alla fall OK. Eftersom maken var på kurs och jag ville gå på mötet var Simon (och Sara) hemma hos en dagiskompis och lekte. Det hade gått jättebra och det hade haft kul! I morse när vi skulle gå till dagis ville han dock inte gå igen. Nu handlade det dock inte om kompisar utan att han tyckte att det var för mycket barn på avdelningen och att personalen såg honom (min tolkning men han är rätt duktig på att berätta). Så när vi kom fram till dagis såg jag till att han ordentligt hälsade på sin "personal" och att han kom igång med att leka med en kompis. Han såg i alla fall glad ut när jag gick. Det är så himla svårt för han har blivit väldigt medveten om vad andra tycker och tänker... I ons hämtade jag en glad Simon. Han sjöng Man boy för fullar mugga ända till en större pojke i parken sa att så kunde man minsann inte sjunga Man boy... Det hjälpte ju inte att jag intygade att man minsann kan sjunga hur man vill och att man inte ska bry sig om sådana kommentarer.

Ja, ja, dags att gå till dagis...

• kaz

Hej på er,

Tack för alla kommentarer och tips ang. Simon. Jag brukar läsa FL från min Iphone på väg hem från jobbet (sådan lyx) men app:en är tyvärr inte så välutvecklad ännu och jag lyckas aldrig göra ngr egna inlägg.

Frk Kanin: YES, håller tummar och tår stenhårt för er! Verkligen! KRAM

MalinK: TYcker att du har fått många bra svar på ditt inlägg. Du ska veta att jag också tappar humöret. Det händer att jag skriker åt barnen att de ska sluta skrika - öh, härlig logik i det beteendet! Jag har svårt med att vara konsekvent i hur många ggr jag säger till innan det blir en konsekvens. Jag försöker med 3 ggr men det blir inte alltid så. Därför sägger jag alltid "detta är sista gången som jag säger bla bla" och det funkar för oss. Sedan vet de att det blir en konsekvens om man fortsätter att inte lyssna. Men man får inte glömma bort att deras minne är kort. De kan gå in i badrummet för att tvätta händerna men när de väl är där gör de ngt annat. Det behöver inte bero på trots utan att det helt enkelt ännu inte har förmågan "att inte komma på villovägar". Jag försöker komma ihåg det ibland när man blir SJUKT irriterad. Simon är dessutom en dagdrömmare så många ggr är det som att prata med en vägg

Mandra: Skönt att ditt hjärta följs upp ordentligt. Läskigt dock med pulsen. Du borde väl ändå kunna göra sådant som inte är pulshöjande. Lite sit-ups och annat... Men det kanske ändå är bäst att samråda med en läkare innan.

Pyttis: tänker på dig idag! Hoppas allt går fint! Skönt att A blir uppkollad med synen.

Milla: Trist med stort bortfall. Tyvärr är man rätt uppbokad om helgerna och det är svårt att hinna med allt. Säger som de andra att jag hade väntat med att svara tills jag var mindre arg och självklart ska du inte gå om du inte har lust.

Drutten: Härligt med trots - not! Tänker på dina grannar. Det räcker nog att finnas till och ställa upp som stöd när det behövs. Barnvakt är ju toppen. Hoppas det funkar bättre nästa gång.

Juni: Jättebra att det jobbar med sådana frågor.

Vi4: Starkt gjort att utmana dig själv på det sättet! Kram!

Med Simon tycker jag att det verkar vara lite bättre. Idag när det var dags för dagis var kommentaren: Det är så tråååkigt på dagis, suuuuuuupertråkigt (som värsta tonåringen). Och det kan ju inte alltid vara roligt att gå dit. Vi har lekt intensivt med olika kompisar här hemma både under helgen och efter dagis, bla en pojke igår som vi inte haft här hemma tidigare. Det har funkat superbra och alla har varit glada. På dagis verkar de ha en ny strategi vid konflikter. I fredags hade Simon varit i en konflikt med 2 andra pojkar och personalen hade sett till att de verkligen hade talat ut om saken i lugn och ro. Sedan hade de lekt ihop hela eftermiddagen (vilket jag såg själv när jag kom och hämtade Simon). Simon själv kom mest ihåg själva konflikten. Vi har också sett till att hjälpa honom att komma igång i leken när vi lämnat på morgonen - och det har alltid gått bra. Vi har också sett till att han hälsat ordentligt på sin personal så han ska känna sig sedd. Personalen har varje dag varit mycket mer "på" om att "rapportera" om hur dagen varit. Jag upplever nog att det är mer på "hugget". Jag har även kollat runt lite bland andra föräldrar och även andra barn verkar uppleva det Simon går igenom. Sammantaget är det nog mer en "gruppgrej" och inte att Simon är "särskilt" utstött. Ja, det är bara att jobba vidare. Tror nog att det lägger sig lite när den nya gruppen satt sig. Det är alltid mycket nytt på hösten när barngruppen förändras och alla ska hitta sina "platser".

jag har utmanat mig själv. I eftermiddag tar vi tåget till Lund, barnen och jag. Får se hur det går

• kaz

Gbg: MEN vad svårt. Rent sponant hade jag nog reagerat precis så som du har gjort... Rakt bara tyckt att det var ett felaktigt beslut. Det är tur att denna tråd är berikad med andra kloka männiksor som hjälper till att tänka i andra banor. Hoppas att du lyckas lägga dina känslor åt sidan och vara ett stöd åt din syster vilket beslut hon än väljer att fatta (för det är så jag uppfattar att du skulle vilja vara). Stor kram!

MalinK: Gud så bra! Jag går också i julklapsstankar för från mitten av nov fram till jul har jag min absolut stressigaste period på jobbet. Det är lika bra att ha julklappsstöket avklarat. I år åker vi till Thailand över jul (oh yes!) men man kommer ändå inte hlet undan klapparna....

Pyttis: Skönt att höra att det gått bra!

Japp, vi kom fram till Lund om än ganska så trötta. Det gick bra och barnen var superduktiga men det är klart att det blir en lång resa för dem (jag får också myror i brallorna av 4 h  tågresa).

• kaz

Juni: Hur mår magen och sammandragningarna? Är det bättre?

• kaz

Härligt med alla barn och kläder el. inte kläder. Sara har redan bestämda åsikter om vad som duger. Det ska gärna var klänning – redan väljer hon det! Simon vill också gärna ha klänning

Milla: Underbart att kunna fokusera på enbart 1 barn!

Nu är vi hemma igen från vår resa till Lund. De gick verkligen över förväntan. Barnen var superduktiga under själva tågresorna. Tack Gud för dvd:n . Men det blev såklart lite tokigt med sömnen som det lätt blir när man är borta. Så när vi var på middag hos mammas särbo lyckades Simon först snurra på en taklampa så den gängade ur sig och föll rakt ner på ett bord (som tur var fick han den inte på sig och inget gick heller sönder). Sedan svalde han i ett obevakat ögonblick en 50-öring. Ja, det gick som tur var också bra och den kom ut i toan dagen efter. Jag såg ju på honom att han inte hade svårt att andas och att han var som vanligt, om än själv lite chockad, men sedan hade jag sådan ångest över alla OM och hur jag då skulle ha agerat.

• kaz

Juni: Men fy, en bult! Ja, den kan ju vara vass och då kan det vara bra med något som skyddar. Man tror liksom inte att en 4-åring stoppar grejer i munnen längre... Men samtidigt försökte han pilla in en pärla i näsan på tåget. Simon har blivit rätt intresserad av hur kroppen fungerar. Vet inte om det är en bidragande faktor till dessa expriment. Pust

• kaz

MalinK: Håller tummar och tår för att jobbet blir ditt!

Pyttis: Inte kul med stök på dagis!

Simon biter också i sina jackor men då finns ändå inte risk för att han skulle råka svälja hela jackan...

Mandra: Hos oss är det mest Sara som bryter ihop och är jättetrött. Det brukar bli bättre när hon har ätit men hon förstår ofta inte det sambandet. Det kan vara svårt att få i henne ngt när hon är för trött. Härrom dagen åt hon 5 korvar och 2½ flaska välling och sedan var allt lugnt

• kaz

Frk Kanin: Nej vad ledsen jag blir för din/er skull! Håller helt med Ela. Denna tråd har utrymme för både skratt och tårar. Förstår verkligen att du inte kan fokusera på jobbet idag. Varmaste kramarna

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*