Inlägg från: marremask |Visa alla inlägg
  • marremask

Campingtråden längtar efter våren !

Hej, här passar jag in tror jag, hoppas man kan få vara med och prata lite husvagn med er.

Lite om oss:

I höstas köpte vi vår första husvagn och hela familjen är redan helt frälsta. Vi är jag och min man plus 2 barn, 4 och 6 år gamla och så har vi en liten hund också. Husvagnen blev efter mycket letande en Polar 590 Bk -08 Edition.

Än har vi inte hunnit med så jättemycket mer än en weekend till eskilstuna i oktober och en vecka i Bjurås över nyår. Men nu ser vi verkligen fram mot sommaren. Imorgon bär det av till Strandstuviken för midsommarfirande fram till söndag. Sen hem i 2 veckor innan vi påbörjar vår längre rutt i sommar. Då kommer vi vara ute i 3 och en halv vecka och stanna bla söderköping vid göta kanal, vidare till vimmerby och Alv. Efter det blir det en vecka på böda sand för att sedan ta båten över till gotland .

Gunsan75: Vi har också fått säsong i Bjursås nästa vinter.

• marremask

Gunsan75: oj va duktigt med vasaloppet. Jag har testat längd några ggr och tycker det är kul men jag föredrar slalom. Nästa vinter ska jag få börja va me igen då  minstingen lärde sig åka i vintras. Jag har inte kännt mig så säker att jag vågar mig ut ensam med barnen så jag har tittat på vid liften.

Vilken plats kommer ni stå på?

Vi testa Bjursås över nyår och gillade det jättemycket. Två andra familjer vi känner har säsong där sen tidigare så det ska bli kul att kunna vara med mer nästa vinter. Lagom avstånd från sthlm är det för oss också.

• marremask

Tolta: jag har också en lastbilschauffis som får ta hand om backningen med vagnen . Dessutom är tyvärr vår vagn för tung för mig, krävs E-kort som inte jag har så jag har inte dragit den heller.

Någon av er tjejer som har E-kort, svårt att ta?

Vi var iväg några dagar till strandstuviken över midsommar. Supermysigt hade vi och vi mös i mängder. Barnen njöt i massor vid den långgrunda stranden. Nu har vi varit hemma en vecka och jag har arbetat klart för den här sommaren , har 8 veckor ledigt. Maken jobbar även denna vecka men här förbereds det för fullt för långresan i 3 och en halv vecka.

Utvändig tvätt idag och tvätt av alla sängkläder. Imorgon bäddar jag nog in allt igen och tänkte skura den ren så den är rikigt fin när vi rullar iväg.

• marremask

Hoppas det är ok att jag hänger med i tråden?

Chris: håller med om att jag inte skulle vilja hyra ut min vagn. Precis som ni är vi väldigt rädda om den och har också det i tankarna att dom som hyr säkerligen inte bryr sig om den på det sätt vi gör. Jag vill ju gärna ha en fräsch och fin vagn och ett så högt andrahandsvärde som möjligt skadar ju inte till den dagen vi vill byta till nått nytt.

Har ju redan börjat klia efter en större och snäppet nyare. Vi ska känna efter under vår långresa som börjar på söndag hur vi känner och finns den vagnen vi kollat in kvar då vet vi inte vad som händer .Vore ju skönt med större vagn i fjällen när vi ska stå säsong.

• marremask

Tolta: skulle absolut välja Telias komplement till fasta bredbandet. Jag har haft med mobilt bredband i 2,5 år nu och är nöjd. Inte alltid superhasrigheter men jag kan ha det överallt och det är bekvämt.

Det som är bra med den för 29 kr dagen är att det heller inte kan bli mer än 299 kr en månad så har man ändå använt 10 dagar kan man lungt surfa vidare den månaden. Och i höst om du inte använder det så kostar det inte en krona.

• marremask

Jmmm: ska kolla över BE-kort till hösten tror jag. Maken min vill att jag också ska kunna dra och det skulle va bekvämt för oss båda att kunna turas om.

• marremask

Idag är man uppe tidigt, kan inte sov när det är så varmt. Dessutom är det svårt att sova när man bara längtar iväg nu för idag rullar vi söderut . Börjar med 2 nätter på strandstuvikens camping i Nyköping.

Nästan allt är packat, ska bara ta de sista frysvarorna och hänga på cyklarna sen kopplar vi på. Om bara min chauffis skulle kunna vakna .

Tolta: hur gick det med det mobila bredbandet?

• marremask

Nu har vi lämnat strandstuviken och installerat oss på Skeppsdockans camping i Söderköping. En liten lite enklare camping precis brevid Göta Kanal.

Tolta: vårt kylskåp är inte heller jättekallt nu i den här värmen men håller väll kanske lite lägre än du verkar ha. Mjölken är inte så kall som man är van att ha den. Mjölken och smöret surnar iaf inte.

• marremask

Nericia77: vi är ju väldigt nya på det här med husvagn, varken jag eller maken är uppväxta med det och vi köpte vår vagn i höstas. Så denna sommar åker vi runt en del. Har redan averkat Strandstuviken och nu Skeppsdockans camping. Idag bär det av till ALV i Vimmerby och senare rullar vi till Kalmar för en natts stopp innan vi tar oss till Böda sand. Från Öland tar vi båten till Gotland där vi också ska åka runt i en och en halv vecka innan hembåten går till Nynäs.

Där har du hela vår rutt i sommar

• marremask

Mikah: självklart besökte vi smultronstället . Vi gillade Söderköping men tyvärr inte campingen. Kanske för att vi var de ända som hade barn med. Kändes som om det bara va vi som lät något alls.

Tack för tipset i Kalmar, ska kolla upp det. Vi får se om vi orkar hela vägen fram dit idag efter en dag till på Astrid Lindgrens värld. Barnen älskade det igår och ville inte därifrån så vi vet inte hur långt vi hinner efter .

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !