• Skruttis1979

BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden

BF januari 2010
    - Göteborg - 
    {#lang_emotions_flower}  fortsättningstråden  {#lang_emotions_flower}

BF-lista

* Fröken L BF 30 nov

* VitaBlomman Gbg, Krokslätt ~ Nyårsafton
    * Ocicat, Mölndal, Krokslätt, BF ~ Nyårsafton

* Johannissen, BF 4 jan
    * Stina, BF 5 januari
    * Grip, Gbg, Kärrdalen, BF 6 Januari
    * Pregnantandhappy Gbg, Askim, BF 7 Januari
    * Mia Magdalena, Gbg, Johanneberg, BF 7 Januari
    * Ulliz, BF 10 jan
    * Virre85, Gbg, Bergsjön, BF 13 Januari (andra barnet)
    * Tesan L, Göteborg, BF 14 januari
    * MoonlightGbg, BF 15 jan
    * Linnie78, BF 18 jan
    * 76gbg, BF 19 jan
    * Harelis, BF 20 jan
    * Peos mamma, 21 jan (andra barnet)
    * KaktusBlomman, BF 24 jan (andra barnet)
    * Mier,Gbg Eriksberg, BF - 24 januari
    * Cupcaken, BF 27 jan
    * Hundägare, BF 28 jan
    * AmandaBrun, Stora Höga, BF 31 Januari

* Sköna Emma, BF 3 feb
    * Pärtan, BF 3 feb
    * Skruttis1979, Kortedala, BF 3 feb (andra barnet)
    * katharina, Sandarna, BF ~ 19 februari
    Födda-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-271/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 10:11
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m50016661.html

Nytt försök med den riktiga Födda-listan-tråden då

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-17 15:29
    BF-lista TILLÄGG:

* Soffiplopp (fisalisa), BF 28 jan, Björkekärr/Robertshöjd (Fjärde barnet)
  • Svar på tråden BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden
  • Cupcaken
    am76 skrev 2010-02-02 13:57:22 följande:
    Första BVC besöket avklarat, lilla matvraket har ätit upp sig, 4410 g / 55 cm. (Vägde 3835 vid utskrivning för 10 dgr sen, 4085 g vid födseln).Cupcaken > Nä inte ont alls där nere. Pratat med din bm om det? Min frågade just om jag hade ont eller besvär där när hon ringde häromdagen. Gick bvc hembesöket bra?  
    Ja, BM har varit här från BVC idag Felicia har gått upp från 2820 till 3220 så 400 gram plus, mäta gör de nästa gång {#lang_emotions_smile}

Frågade BM om mitt onda underliv men hon sa att det var vanligt att känna som jag gör... så jag får väl hålla ut och vila mycket.
  • Moonlight Gbg

Vi har också varit på BVC idag och Lillskrutt har gått upp nästan 500 g sen födseln. 

• Hundägare i Gbg

Idag är Lova en månad, jisses vad tiden går. Fast samtidigt så känns det så självklart att hon finns så det känns som längre tid... 

Vägde henne hemma idag och hon väger ca 3,4 kg, snart upp ett kilo sen hon föddes. Amningen verkar onekligen funka Verkar vara dags strax, hon har faktiskt sovit i över tre timmar, hoppas hon gör likadant under natten.
  • am76

Det är verkigtn UNDERBART när amningen fungerar! Äntligen är det smärtfritt här.

Nu ber jag bara "till någon där uppe" att vi ska slippa kolik! Har mardrömmar om att de rosa molnen ska raseras... Sköterskan på BVC sa att det brukar ta "några veckor" innan det kommer om det kommer. Tea hade tarmbesvär från dag ett. Usch önskar jag kunde släppa tankarna & bara njuta - blir det så, såblir det så och man överlever! 

Hur sover ni och de små på nätterna?
    Inatt testade mannen att sova i vårt extrarum, han ser nämligen mer sliten ut än jag. Det var bra, nu såg han bättre ut imorse när han åkte till jobbet. Timon sover i mitten av vår 180-säng så jag kunde liggamma från vilket håll som helst och känner mig oxå mer utsövd nu. Timon väcker mig prick var 3:e timma, äter o byter blöjor 1 h så jag sover 2 h åt gången nattetid, ca 6 timmar allt som allt, dvs bättre än under graviditeten

• Mamma Tes
    am76 skrev 2010-02-03 11:28:32 följande:
    Det är verkigtn UNDERBART när amningen fungerar! Äntligen är det smärtfritt här. Nu ber jag bara "till någon där uppe" att vi ska slippa kolik! Har mardrömmar om att de rosa molnen ska raseras... Sköterskan på BVC sa att det brukar ta "några veckor" innan det kommer om det kommer. Tea hade tarmbesvär från dag ett. Usch önskar jag kunde släppa tankarna & bara njuta - blir det så, såblir det så och man överlever!  Hur sover ni och de små på nätterna? Inatt testade mannen att sova i vårt extrarum, han ser nämligen mer sliten ut än jag. Det var bra, nu såg han bättre ut imorse när han åkte till jobbet. Timon sover i mitten av vår 180-säng så jag kunde liggamma från vilket håll som helst och känner mig oxå mer utsövd nu. Timon väcker mig prick var 3:e timma, äter o byter blöjor 1 h så jag sover 2 h åt gången nattetid, ca 6 timmar allt som allt, dvs bättre än under graviditeten . 
    Här funkar varken amning eller sömn och vi tror att Felicia har antingen kolik eller mjölkallergi. Problem med magen iaf. och är en ganska missnöjd bebis Inte så här man hade föreställt sig och jag känner mig som en dålig mamma
    Felicia vägrar att sova i egen säng och vägrar även att ligga mellan oss i våran säng. Det enda som duger är ligga på bröstet, axeln eller i famnen. Inatt satt jag heeela natten i soffan för hon bara skrek då jag la ner henne men sov som en liten gris i min famn. Vad kan man göra åt det? Tips snälla, är så himmla trött!!! Dagarna är problem också. Ibland kan jag korta stunder få henne att sova i en korg vi har med hjul så jag alltid kan ha henne under uppsikt. Men oftast vill hon vara i famnen hela tiden då också. Får inget gjort hemma, kan inte ens ta en dusch innan sambon kommit hem. 

Undrar också om man kan göra nåt för att få dom att sova längre på natten. Felicia brukar äta 50-90 ml ersättning och hon vill äta var 3:e timme ibland varannan och ibland redan efter en timme. Jag har börjat att göra mer ersättning, på 120 vatten blir ca 135 färdig mängd för att se om hon står sig längre. Men dom gångerna då hon äter upp hela mängden så sover hon inte längre ändå. Får så lite sömn. För dom gångerna hon inte sover i min famn (då sover jag inte alls) så sover hon max 1-2 timmar. Sen är det dax för mat igen och det går en hel timme innan hon sedan har kommit till ro igen och kan somna.

Tips!!!!
  • Moonlight Gbg

Tesan: Å vad jag önskar att jag hade något tips att ge. Det låter verkligen jobbigt för dig. 

Vår lillkille har ändrat sitt nattmönster de senaste nätterna. Första veckan somnade han kring midnatt och vaknade vid 5-tiden. Nu försöker vi lägga oss tidigare men istället vaknar han då mkt oftare och efter amningen har han blivit klarvaken. Bättre när han han åt vid 5 och sedan somnade 4 timmar till...
    Trots att han har ett par längre sovperioder under dagen har jag ännu inte lyckats att ta en dusch innan min man kommer hem... 
    nu är det dags för blöjbyte.
  • Hundägare i Gbg
    Mamma Tes skrev 2010-02-03 12:00:43 följande:
    Felicia vägrar att sova i egen säng och vägrar även att ligga mellan oss i våran säng. Det enda som duger är ligga på bröstet, axeln eller i famnen. Inatt satt jag heeela natten i soffan för hon bara skrek då jag la ner henne men sov som en liten gris i min famn. Vad kan man göra åt det? Tips snälla, är så himmla trött!!! Dagarna är problem också. Ibland kan jag korta stunder få henne att sova i en korg vi har med hjul så jag alltid kan ha henne under uppsikt. Men oftast vill hon vara i famnen hela tiden då också. Får inget gjort hemma, kan inte ens ta en dusch innan sambon kommit hem. 
    Vad gäller nätterna så har Lova ibland sovit mot mitt bröst. Som sked fast med ansiktet vänt mot mig. Hon somnar så efter amning helt enkelt, men det har inte nödvändigtvis med det att göra. Imorse sov hon likadant med sin pappa. Men BVC säger ju nej nej till att sova så... Vi upptäckte igår att problemet med att få henne att sova ensam antagligen beror på att hon är kall. Vi värmde upp platsen med en vetekudde först och sen fick hon den vid fötterna som lite extra värmekälla och hon sov i flera timmar där!
    Dagtid tycker jag att du ska satsa på bärsjal, Lova sover gott i den och man kan göra en hel del själv. Lite bökigt med vissa saker och man får ju vara försiktig med varm grejer och sådär men det ger en helt annan frihet. Jag hade nog inte fått middag vissa dagar utan sjalen.
    Nu ska jag strax till Östra och se om jag kan bli bröstmjölksdonator, det har faktiskt lite med dig att göra. När jag läste att Felicia fått donerad mjölk så insåg jag verkligen hur viktigt det är. Hoppas att jag blir godkänd och att jag faktiskt kan pumpa tillräckligt med mjölk sen också.
  • Mamma Tes
    Hundägare i Gbg skrev 2010-02-03 13:07:42 följande:
    Vetekudde ska jag minsann testa. DET kan nog vara nåt. Tack!
    Bärsjal ska jag också köpa, bevakar på tradera Någon som testat Mysak-sjalarna?
    Wow! Fasen vad grymt av dig att donera mjölk. Det skulle jag också göra om jag kunde. Vi är så tacksamma för att Felicia fick den bröstbank-mjölken då hon var så liten och bräcklig. Kändes verkligen kanon att hon kunde få den naturliga maten trots att jag inte hade det till henne. Du är en ängel!
  • Cupcaken
    Tesan L: Önskar verkligen också att att jag kunde ge dig ngt råd, men det är dåligt med det, testa med vetekudde som Hundägare nämnde, kan ju fungera. Men det låter som hon känner sig tryggast i din famn...är nog svårt att avvänja, du får nog fråga de på BVC om lite råd.

Hundägare: Verkligen superbra gjort av dig att donera mjölk!

Här ser sovmönstret ut som så: Runt kl 12 lägger vi oss, då är lilltjejen mätt, ca kl 03 vaknar hon och är verkligen VRÅL hungrig, matas med utpumpad mjölk ca 70-80 ml och byts på, sen somnar hon som en sten, jag sitter uppe en kvart och pumpar ut mer mjölk och ställer i kylen. Kl 05:30 vaknar hon igen hungrig och vill ha ren blöja... sen sover fram till 08:30-09:00 hungrig igen...då ammar jag henne liggandes i sängen, sen sover vi till ca 10-11 i våran säng... 
    Så våran lilltjej sover bara med oss i våran säng på morgonkvisten, då är jag så utmattad så det bekvämaste är att amma henne i våran säng... hon älskar ju verkligen att få somna vid bröstet, men jag är ju livrädd varenda gång att jag ska lägga mig på henne, eller att jag somnar och kväver henne med mitt bröst... {#lang_emotions_surprised}
    Så jag ser ju helst att hon sover i hennes säng.

Jag hoppas också verkligen att vi slipper kolik här, är själv ett kolikbarn {#lang_emotions_undecided}
  • am76

Tesan L > Stackare, låter jätte jobbigt  lite så hade vi det dygnet runt med vår förstfödda tyvärr, missnöjd dock dygnet runt, även i famnen. Om det är magen - så brukar bajset vara otroligt löst. Jag kan jämföra nu med Timon som har konsistens i bajset, Teas sprutade rakt ur, som rinnande vätska.

När vi förstod att det var kolik (o ingen normal utv,fas) så körde med "miniform" droppar mot kolik från apoteket, hjälpte lite ibland. Gillar hon sin vagn? Testat att köra vagnen över en liten tröskel hemma? Hjälpte ibland för oss. Annars var det så för oss moxå: någon sov i soffan med henne på nätterna de korta 20-40 min åt gången. Avlastning, har ni nån som kan hjälpa er så ni får sova nån gång, sömnbrist länge gör en galen.

Kolik verkar ofta ligga i nära släkten om barnen får det. Jag är kolikbarn och mannens bror är det också. Tack o lov aldrig 2 syskon som fått det dock så jag hoppas. 

Boktips (pocket) för att förstå bebisen bättre när den går in i "jobbigare" ofta klängigare fas: "Växa och upptäcka världen" - om de sju största utvecklingsfaserna som barnet går igenom första året. Fas ett redan vid 5 v ålder. Läste den som "bibel" sist. 

Svar på tråden BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden