Noemi skrev 2010-05-24 20:14:22 följande:
jmynt, vilken vecka är du i? Det är nog så att ingen läkare egentligen har några exakta svar på hur farligt det är att ha något förkortad tapp. Min tolkning av att olika läkare säger så olika är att de har lite olika erfarenhet och riskbenägenhet. Den läkare som varit min huvudläkare har alltid sagt att det inte är någon fara för min del. De flesta andra har sagt att jag haft en kraftigt ökad risk att föda tidigt. Men det är inte roligt att föda för tidigt. Föddes din dotter för tidigt? Fundera på om det inte kanske ändå kan vara värt att vila lite extra? Det värsta som kan hända då är att du föder fullgången men att du har vilat mer än du ville. Sjukhusvistelse och neo är inget jag rekommenderar. Särskilt inte när man har barn. Jag får knappt träfffa min son just nu och det är inte bra för någon, särskilt inte för honom såklart. Samtidigt känner du ju bäst själv hur du ska ha det. För mig har det inte känts bra att röra mig och då var valet att vila ganska lätt.
jag är i v. 28 min dotter är född i v. 37 men vi hamnade på neo med henne pga gulsot. grejen är mest den att det har kännts så bra ett tag och jag undviker ju allt som jag vet att jag får sd av, men att ligga i sängen hela dagen när man är själv hemma med en ettåring är ju helt omöjligt.....men jag vilar när jag kan sover hon så sover jag, så det blir minst två timmar om dagen sen lägger hon sig ju rätt så tidigt så på kvällarna blir det ju mer vila. men om jag inte fick gå ut en liten sväng varje dag skulle jag bli så deprimerad och det vill jag inte utsätta min familj för...