• Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3
  • Adnil76
    Paincake: Fy tusan vilka pärsiga dagar ni verkar haft med både er och barnet sjuka. Hoppas det vänder nu.

Liian: Bebislivet är en total jäkla jätteomställning av hela livet, för mig i alla fall. Lillpojkens behov får styra dagens aktiviteter och man har fått tänka om helt vad gäller sin egen sömn. Men tydligen så är det så att ammande kvinnor har en mer "högkvalitativ" sömn än annars. Så även en liten lur gör gott. Självklart är jag jättelycklig över min lilla Kalle och älskar honom till vanvett men man ska inte sticka under stol med att det är en stor omställning och att jag ibland känner mig väldigt låst rent logistiskt. När han sover får man välja om man vill passa på att vila eller om man vill få annat gjort, typ matlagning, sitta och skriva inlägg på FL, mysa med sambon. Sen beror det ju förstås på vad man får för knodd. Vår knodd äter och sover i 1-3timmars intervaller ungefär, men det kan ju ändras...
  • längtan 80

Hej.

Paincake: Vilken pärs!! Vad bra att ni båda är piggare och nu snabbt kan gå vidare och njuta som familj.

Silje 84: Förstår att du var helt slut efter värkarbete på 9 timmar men jag hade nog hellre tagit det. Min livmoder arbetade heltokigt . I latensfasen arbetade den som i den aktiva fasen -från1 cm -4 cm som i vanliga fall är som mensvärk under en längre tid körde den på som när den gör innan man skall krysta (aktiva fasen) och pressade på så i 3-4 timmar med nästintill obefintliga pauser. De satte i eda redan när jag var öppen 2 cm för att det skulle gå väldigt fort när jag väl var på 4 cm. Denna tid var som ett inferno!!  Å sedan kom ju kaoset under krysssningstadiet som jag beskrev tidigare.

Tur att det var underbar personal, alla 12 som vi hann med var UNDERBARA. Viktigt är också samtal med förlossningsansvarig samt journalkopior, väldigt viktigt med terapi efter en svårare förlossning.

Silje: Helt otroligt att du gick över så länge, kan inte fatta det!!  Å visst njuter man

Hur är det med er andra éfter förlossninge. Har ni gjort nr 2?? Har inte gjort det sedan i torsdags å vänbtar med spänning, det lär ju inte bli roligt.
    Nu lägger jag in bilder på MIJA. Många lyckliga kramar.

• Paincake

Tack, snälla ni. Min mamma ska stanna ett par dagar och hjälpa oss få ordning på vardagen. Själv är jag rätt sliten just nu - går på en hästkur penicillin och piller som ska stoppa den lilla mjölkproduktionen jag har. Det känns lite vemodigt att de få dropparna som kommer ut ska tvingas bort. Min kropp har ju funkat felfritt fram till nu med förlossning och allt, så varför strula nu liksom.

Angående bajsandet: Jag bajsade första gången tre dagar efter förlossningen. Mitt tips är att dricka mängder med vatten och absolut inte krysta ut det utan låta det komma ut på egen hand. Nu sprack jag inte så mycket så jag hade inga stygn i vägen. Tyckte faktiskt inte det var så farligt  
  • Silje84

Gjorde mitt nr 2 idag.. hade säkert kunnat gjort de tidigare med har vart  typ "rädd" att hela underlivet ska rasa ner i toan.. Fick en sån känsla.. Men nu är de gjort (order av personalen på BB)..

Jag fick lite sprickor i blygläpparna som hon sydde.. tror jag fick två stygn på varje, så de svider ju en del när man kissar :S usch o fy. Men vad gör smärtan när man har världens underbaraste son här :)

Än så länge är han jätte snäll, sover hela natten o jag får väcka honom när han ska ha mat. så han har inte gjort många knyst ifrån sig.

Idag har vi varit ute o gått för första gången. Blev en liten tur till babyprofsen :)

Amningen funkar fin fint. Men gud va dom värker.. O vilka bomber :D hahaha.. Dolly Parton släng dig i väggen ;) hehe...

Har lagt ut en liten bild på vårat underverk i mitt galleri.

Kramar

• längtan 80

´Silje 84: viken sötnos! Vad skönt med en promenad i detta fina väder. Jag känner det som om jag har brutit benen i underlivet, när jag har varit uppe ett tag så måste jag gå å vila´efterssom det värker mera så det blir inga utsvävningar här.

Tack för tipsen vid nr 2 >Jag har tänkt så också, jag dricker vatten hela tiden (har en flaska bredvid mig jämt) och väntar på att skall trycka på av sig självt. Bra paincake, då fortsätter jag med min plan. Är lite gruvsam då jag har stygn i mellangården.

Paincake, förstår att det känns jobbigt med att sluta med ammningen som du kämpat med. Men nu kan det bara bli bättre för dig!! Vad skönt att ha en extra hjälp hemma.

• swiitii

Grattis till alla bebisar!
    Och gud så söta alla är!

Fortfarande ingen bebbe här, åkte in till förlossningen igår morse efter att ha haft regelbundna värkar i 8 timmar, men hade inte superont. Vi blev hemskickade igen då mina värkar inte var tillräckligt starka, vilket jag hade misstänkt, men kunde slappna av mycket bättre efteråt då jag slapp undra hela tiden. Sov sedan hela dagen igår och hela natten också, hade varit vaken i 24 timmar innan dess så var helt borta.

Tappen är iaf supermjuk, fortfarande öppen 2 cm, så väntar nu bara på starkare värkar eller att vattnet går, så segt att vänta. Har ju visserligen bf först på söndag, men nu känns det liksom ändå som det är igång.

• bananflugan82

grattis till bebisarna!!! vad skönt att dom ÄNTLIGEN kommer!!

Liian skrev 2010-03-22 15:52:15 följande:
    Hur går det för er andra med bebislivet och amningen?? Funkar allt eller är man så där slutkörd (men lycklig) som man alltid får höra??
    Jo, bebislivet är härligt, men det är också jobbigt! Jag har under dessa snart 10 veckor tänkt fler än en gång att det hade varit skönt att f¨å tillbaks sitt gamla liv när man hade massor med tid för allt. Man känner sig hjälplös när dom små gnäller o man inte vet vad som är fel. När hela dagarna bara handlar om att mata, mata, mata o byta blöjor så längtar man hemifrån ibland.... vissa dagar vill jag bara sätta mig ner o gråta lika mycket som mina killar gör! När man precis lagt ner dom för att äntligen ta tag i något i hemmet, o dom vaknar IGEN o man får ta upp dom eftersom dom inte vill ligga sjäva..

Samtidigt så är dom mina älskade små korvar som har kommit ur MIG! Jag kan titta på dom när dom sover o ser ut som små dockor o undra hur jag kan ha fått nånting så fint. När jag väl åker hemifrån så längtar jag tillbaks igen eftersom det känns så fel att åka ifrån dom.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • bananflugan82

o nr 2 gjorde jag efter nån dag. kändes otroligt obehagligt eftersom jag inte kunde ta i! antagligen för att dom snittat genom allt i magen.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Liian

God Morgon!

Då sitter man här halv 7. Har i några veckors tid vaknat typ halv 5. Min sambo är jättenöjd då jag gör frukost till honom(i brist på sysselsättning i ottan) som en riktig 50-tals fru {#lang_emotions_laughing}. Imorse fick jag för mig att jag var tvungen att packa om bb-väskan. Lite koko i hjärnan nu. {#lang_emotions_wink}

Vi hämtade våran nya bil igår! *yay* Så nu är allt fixat till att bebben kommer.

Nu ska jag gå och sova och vakna 9:17 (oxå en ny grej, man kan ställa klockan efter mig) Kroppen blir allt knäpp när man är prego.

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3