-
...Inte för att jag har värkar eller så, men vi har gjort en liten vadslagning med de närmaste vännerna och släkten där de har fått gissa på datum och kön. Det ligger nu 750 kr i potten och min sambo är ensam gissare på den 11/3 (BF).För att få fart på det hela har jag försökt äta ut ungen med hjälp av rejält stark curry med stora räkor och friterad ananas till efterrätt. Har ätit som om det inte finns någon morgondag och lyckades faktiskt få några rejält onda sammandragningar fast nu har de tyvärr avklingat. Skitockså.
-
Efter en helt fantastisk natt med bara två kissepauser (mot normala fem-sex) så sitter jag faktiskt här och klockar värkar. Har REJÄLT ont var femte minut ungefär och har fått en blodig flytning. Har pratat med förlossningen och jag ska försöka stanna hemma lite till och sen komma in på en kontroll om det inte lugnat ner sig. Så nu hoppas vi och hoppas vi och hoppas vi.Snart dags att skutta in i duschen, raka benen och skrubba hälarna! Fåfängan före allt!
-
Hej alla!
I fredags, v 40+0, den 12 mars kl 06.56, föddes världens sötaste Casper. Han var 3830 g och 50 cm lång.Förlossningen var utan tvekan det häftigaste jag gjort i hela mitt liv! Så coolt! Är fortfarande helt lyrisk av minnet, trots att det var jättejobbigt och ont. Jag kan verkligen rekommendera EDA, lustgas, petidin, citodon, panodil, varm dusch och massage (ja, jag tog all smärtlindring jag kunde få ).Vi ligger fortfarande kvar på BB - Caspers bilirubinvärde ligger nära gränsen för det tillåtna. Stiger det mer får han sola, stiger det inte mer får vi komma hem idag.Men vi mår i alla fall jättebra allihop.Grattis alla som fått och fött och lycka till ni andra. Ni har verkligen ett äventyr framför er!Lite bilder finns i galleriet för nyfikna. -
Hej alla och tack för gratulationer!
Nu är vi hemmaVi ska visserligen tillbaka imorgon för lite prover på bilirubinvärdet, men det ser hoppfullt ut.Liian: Jag hade alldeles galet mycket halsbränna så myten bekräftad i detta fall!Nu ligger han här, nyammad i famnen och sover... -
Bilirubinvärdet har lyckligtvis störtdykt men så hade även vikten. 11 % ner idag och får återkomma för vägning imorgon och komplettera med ersättning. Tur att mjölken börjar rinna till (även om det gör galet ont att amma...stålsätt er, tjejer!).
Vi hoppas att allt är bra imorgon så att vi kan fokusera på att bara vara hemma.Kan berätta lite kort om hur min förlossning gick, för de som intresserar sig:Den 11 mars vaknade jag vid 07.30-tiden av onda sammandragningar. Dessa kom med allt mellan 2 och 10 minuter hela dagen men jag försökte avvakta så länge som möljigt. Vid fyratiden hade jag så ont att jag behövde hjälp att tackla smärtorna även om sammandragningarna kom i genomsnitt var sjätte minut.Fick komma in, ta ctg och fick två citodon och fick rådet att gå och ta en fika i kafeterian. Var öppen 2-3 cm men hade 1 cm kvar av cervix. Inte så jätteroligt att sitta bland folk och få värkar, kan meddelas. Därefter åkte vi hem en sväng och låg och "vilade" i sängen. Ont, ont åter ont.Orkade inte mer vid tolvtiden och 01-nånting skrevs jag in på förlossningen "på riktigt". Då var cervix helt borta och jag var öppen 3 cm. Fick petidin och prova på lustgas. Det var roligt! Blev lovad EDA när jag var öppen 4 cm och när petidinet var ute ur kroppen.Fick EDA 04.00-tror jag. Timmen mellan kl 3 och 4 är något av det värsta jag gjort i hela mitt liv. Jag kunde inte andas mig genom värkarna utan spände mig något vansinnigt. Sög lustgas och fick schyssta hallucinationerEdan vände allt. Det blev roligt att föda barn! Jag kände fortfarande sammandragningar men lustgasen gjorde dem uthärdliga, jag kunde prata och skoja med Emil och barnmorskan. Blev taggad igen.(Vid femtiden går vattnet samtidigt som jag kissar)Kl 6 börjar värkarna kännas på ett annat sätt och jag känner att det vore väldigt skönt att krysta. Öppen 9 cm och får vänta lite. Det går helt ok och jag fokuserar på lustgasen. 06.30 är det fritt fram! Det går inte alls att stå emot, kroppen bestämmer och jag följer med. Superskönt att få påverka!Ser genom lustgasen att barnmorskan har fällt ut skötbordet och gjort i ordning inför bebisens ankomst. Hon tar varma handdukar och håller mot mellangården. Nu vill de plocka bort lustgasen för att jag ska kunna vara med och lyssna på deras instruktioner. Det vill INTE jag. Jag använder den för att fokusera ut kraften och ber dem istället att sänka andel lustgas men då säger barnmorskan "äh, vi kan bjuda på lite lustgas". Jag var nog mer med än vad de troddeJag känner hur barnet närmar sig utgången, får känna på huvudet och säger "uääk". Kändes som en hårig kokosnöt... Barnmorskan ber mig att låta bli att krysta. Det går, tro't eller ej. Använder mig av flåstekniken som jag fick lära mig på föräldrautbildningen. Trodde aldrig i livet att det skulle funka, men det gjorde det. Är övertygad om att jag spricker framåt... Får krysta igen och ut kommer han! Han läggs på min mage, skriker på en gång och har apgar 10-10-10.Barnmorskan ber mig efter en stund att krysta en gång och ut åker moderkakan, hel och fin. Den var inte jobbigt alls att få ut, kändes som att skita ut gelé ungefär.BM undersöker mig och ser att jag fått en liten bristning inuti och en utanpå (bakåt, inte framåt). Får två stygn sammanlagt. Svär en del då jag sys. Vill vara ifred med mitt lilla conehead och sambo Emil, som varit en klippa under hela förlossningen. Tur det gick snabbt...Enda komplikation som uppstod var väl att mitt blodtryck ökade plötsligt och jättemycket, upp till 165/115, vilket gjorde att de fick hålla extra koll på det under förlossningen. Brydde mig inte nämnvärt, var rätt borta i lustgasdimman då det upptäcktes. Förmodligen steg det så mycket av smärtan mellan petidinet och edan, för det la sig snabbt igen.Hrm. Ja, det blev ju utförligare än vad jag tänkt från början, men med tanke på att det verkligen är en positiv förlossningsberättelse hoppas jag att ni kan ha överseende med att den blev lite lång -
Hej alla!
Åååååh, vilka dygn... Casper hade inte lyckats vända viktkurvan utan vi fick läggas in på special-bb. Han hade gått ner 12%, lille kraken. Fick där besked om att skippa maratonamningspassen och endast låta honom ta en kvart på varje bröst och därefter tilläggsmata tills han blir mätt. Och vilken skillnad! Mina ömma boobs får vila lite och psyket blir rejält mycket lugnare av att äntligen ha en mätt och nöjd bebis och det går ju att sova mellan passen.Är utskrivna nu och har fått komma hem efter att han hade gått upp 125 g på mindre än ett dygnLycka till nu, ni som är på g! -
swiitii skrev 2010-03-18 23:35:41 följande:Gud vad skönt att du fått hjälp med det! Särskilt för psyket som du säger! Hur går allt annars? Hur känns livet som mamma?På många sätt är det underbart Man har ju kärat ner sig i den lille och kan titta på honom i timtal, förhållandet med min sambo har tagits till en helt ny nivå, jag kan vända mig i sängen utan att ha ont, hell yeah, jag kan röra mig utan att ha ont!Sen är det en del som är jobbigt också - sömnen, bl a. Det tog nog fyra dygn innan jag kunde somna efter förlossningen och numera blir det max tvåtimmarpass med sömn så man är rätt mosig i skallen. Hormonerna gör att man är mer än lovligt gråtmild och jag tycker det är jättejobbigt med folk som vill hälsa på. Just nu vill jag bara vara själv med Casper och min sambo och det verkar vissa ha svårt att förstå.Dessutom har jag såriga bröstvårtor och är rätt stel i axlarna efter amning, matning och bärande.Men nu börjar vi få rutin på det hela och så fort man tycker det är jobbigt, kikar man ner på den lille som (för det mesta) sover sött
-
Silje: Stort grattis och vilket fint namn ni har valt!Ni andra som också fått: Jättegrattis ni med!Här har vi haft några helvetesdygn... Casper har inte bajsat alls sedan barnbecket tog slut. Ringde till BB i fredags förmiddag och fick lite råd som inte funkade över huvud taget. På fredagkvällen kom mina föräldrar på besök, under natten skrev lillen sig (och sina föräldrar) tokig(a) och spände sig tokigt mycket. Under tiden fick min sambo kräksjukan IGEN. Fick en läkartid på morgonen, åkte in till barnmottagningen på sjukhuset. Under tiden som jag och mina föräldrar sitter där och Casper får lavemang (som inte funkar...) börjar jag känna mig risig. Har visserligen inte sovit under natten och tror först det beror på det, men mitt vänstra bröst känns jätteömt. Barnläkaren tar tempen på mig och skickar mig direkt till undersökning på special-bb en våning ner.Blir inlagd.Tempen stiger och trots starka febernedsättande och antibiotika intravenöst pendlar febern mellan 39 och 40 grader hela natten. Är jättejättesjuk.Casper och min mamma får flytta in i mitt rum.Är svårstucken i vanliga fall och vid sjukdom ännu mer svårstucken. De sticker mig närmare 20-tal gånger utan att få in kanyl eller få ut något blod. Skickas till operation för att få in en cvk (nån form av kanyl i ett större blodkärl vid nyckelbenet). Har fortfarande galet hög feber och feberfrossa.I natt börjar jag svara på antibiotikan och svettas floder. Får byta sängkläder två gånger för att jag är alldeles sjöblöt. Orkar äta frukost.Mamma får feber och kräks. Hon blir hemskickad, men min sambo får då komma och hålla mig och Casper sällskap.Casper bajsar!!!Blir mycket, mycket piggare under morgonen och förmiddagen och blir utskriven vid lunch idag.Mitt vänstra bröst är fortfarande dubbelt så stort som mitt högra och ilsket rött, men det ska nog ordna sig.Vi har, i samråd med barnmorskor och läkare, tagit beslutet att sluta amma. Casper har tuggat sönder mina bröstvårtor totalt och i och med inflammationen i bröstet blir det som att börja om på nytt igen med amningen. Jag har ändå ingen jätteproduktion - lyckades som mest pumpa ut 15 ml. Men det ska nog bli folk av ungen ändåNu är min sambo på första besöket på BVC medan jag ska försöka sova lite.
-
Tack, snälla ni. Min mamma ska stanna ett par dagar och hjälpa oss få ordning på vardagen. Själv är jag rätt sliten just nu - går på en hästkur penicillin och piller som ska stoppa den lilla mjölkproduktionen jag har. Det känns lite vemodigt att de få dropparna som kommer ut ska tvingas bort. Min kropp har ju funkat felfritt fram till nu med förlossning och allt, så varför strula nu liksom.
Angående bajsandet: Jag bajsade första gången tre dagar efter förlossningen. Mitt tips är att dricka mängder med vatten och absolut inte krysta ut det utan låta det komma ut på egen hand. Nu sprack jag inte så mycket så jag hade inga stygn i vägen. Tyckte faktiskt inte det var så farligt -
Vågar knappt säga det, men nu börjar vi landa! Han äter, sover och (äntligen!!) skiter och är en väldans nöjd bebis som vaknar var tredje-fjärde timme på natten och vill ha mat.
Det är min första dag som ensam mammaledig eftersom sambon gått tillbaka till sin praktikplats idag men det känns fint. Solen skiner ju, så det hjälper ju humöret en del