Inlägg från: Goseplutt |Visa alla inlägg
  • Goseplutt

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Igår va vi på BVC - Livia är nu drygt 8 veckor - 57 cm och 4670 gram.
    Hon är troligtvis mjölkallergiker (har vart mjölkfria i 2 veckor) så nu blir det för mig att vara utan alla mjökprodukter fram tills hon börjar äta vanlig mat. Har iaf fått recept på ersättningen nu.
    De gör inget prov förrän hon är lite äldre - tycker det känns lite jobbigt, man vill ju ha det svart på vitt lixom.

• Goseplutt

Liian - För Livia fungerar det bara att äta ur Dr brown´s nappflaskor annars får hon jätteont i magen så det är ett tips om hon får ont i magen även fortsättningsvis. Skönt att hon tog flaskan iaf, det är alltid en frihet att veta det.

Jo jag har hört att mjölkallergin oftast går bort och vi ska testa igen när hon ska börja med smakportioner sa bvc-sköterskan så förhoppningsvis har det gått över tills dess.

• Goseplutt

Livia sover i sin egen säng den första delen av natten, brukar handla om ca 3 timmar sen är det amning och då flyttar jag över henne till vår säng och så ligger hon kvar där resten av natten. Oftast får jag amma 2 gånger på natten och så kanske en gång till på morgonen (7-tiden) fast vi sover någon timma efter det oftast. Jag tror att Livia också gärna bara tuttar lite men jag är för trött för att fundera på natten så jag låter henne göra det... hmmm kanske skulle försöka med nappen istället för att vänja bort det, hon använder nappen mycket annars men inte på natten...

• Goseplutt
    Paincake - Livia äter också nutramigen, hon var inte heller förtjust och åt också dåligt i början (ganska bra tag faktiskt) men nu verkar hon ha vant sig och äter som vanligt igen.

Vi ska troligtvis inte ha dop utan "välkomstfest" eller vad man ska kalla det (har inte riktigt bestämt oss ännu men det lutar åt det). Har tänkt att vi ska ha ett tal där vi berättar om namnet och varför samt vilka som är faddrar och vilken relation vi hoppas att de ska ha med Livia samt typ göra någon minnesbok från denna dag med kort, kanske någon dikt samt att gästerna skriver något till henne.
    Det är mina funderingar iaf.
  • Goseplutt

Jag har faktist sådan tur att kroppen mer eller mindre är som vanligt igen. Jag gick upp 8 kg (från inskrivning och då hade jag nog redan gått upp ett par kg) och nu har jag gått ner 11. Jag kunde faktiskt ha mina vanliga kläder och jeans efter någon/några veckor. Jag har också kommit igång med träning (spinning och löpning) 2 gånger i veckan för kondisen är ju inte som vanligt kan jag tala om.

Vilka stora dop ni ska ha... lite sugen blir man men det blir ju en sådan stor apparat så nej det får bli närmaste familjen här.

• Goseplutt

Längtan 80 - ojdå då förstår jag att ni har en stor familj =) Vi har bara ett syskon var och yngre dessutom så de har inga barn än.

Liian - Jag tycker att det känns bra att träna, kände inget när jag sprang men hade träningsvärk efteråt, hehehe. Jag tror att man måste känna efter vad som funkar för just en själv. Visst var det lite halvjobbigt att komma igång men jag tycker det känns bättre och bättre för varje gång och nu börjar kroppen svara tycker jag.

• Goseplutt

Liian - ojdå glömde svara om amningen. Jag ammar Livia innan jag åker och tränar (försöker att få så att hon tar både brösten) och det har fungerat ganska bra men jag funderar på en sak, är det någon som vet hur det är med hård träning och amning - inget som kan påverka barnet eller? Tänker att det ju frigörs ämnen i kroppen när man tränar hårt...???? 

• Goseplutt

Oftast har det ju gått nästan en timme innan man har stretchat, duschat och tagit sig hem från träningen så det borde ju inte vara något problem. Jag har ammat då jag kommit hem och det har gått bra.

Det där med att gå ner i vikt har jag också läst dock inget jag funderat på så mycket, har redan gått ner alla mina grav.kilo (de flesta försvann vid förlossningen) och har inte tankar på att gå ner mer.

Ha en bra helg allihopa!

• Goseplutt

Här händer det också saker - Livia har börjat kolla in sina händer och fötter, studerar dem noga och rör på tår och fingrar, ser roligt ut. Hon har också börjat stoppa allt hon får tag på i munnen. Hon lyckas få in snuttekaninens öron i munnen ofta så de är helt hårda nu men favoriten är väl ändå att se hur mycket av handen man kan stoppa in i munnen. 

Spyorna har också börjat avta rejält här, är lite olika från dag till dag men idag har hon nog bara spytt lite en gång hittills men däremot får hon ofta upp utan att det kommer ut typ som sura uppstötningar. Hon grimaserar och blir ibland jätteledsen efter - är det någon annan som har så? Funderra på om det kan vara skadligt för matstrupen eller så...?

• Goseplutt
    längtan 80 skrev 2010-05-19 08:35:06 följande:
    Jag försöker också att fånga Mija när hon skrattar.. .Det fungerar inte nu då hon slutar å tittar på kameran när den dyker upp.Mija har föresten börjat att vända på sig medvetet från rygg till mage, hon kämpar å kämpar å lyckas! 2 mån i dag!
    Oj det är väl tidigt?! Livia vänder sig till sidan och nästan över men då är armen ivägen och det fattar hon ju inte alls. 

Nästa vecka ska vi på 3-månaderskontroll och få sprutor. Hoppas bara inte att hon blir dålig efter det.
    Nehä, ut i solen och värmen lite till - tycker det är svårt vad jag ska ta på henne nu när det är så varmt... mycket lättare när det är kallt och man kan sätta på lager på lager.
Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3