Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Paincake skrev 2011-10-18 15:55:35 följande:
    Förresten, om ni vill ta en trip nerför memorylane, läs de första sidorna i tråden. Det rekommenderas starkt

Haha, ja! Visst är det häftigt att tråden (och våra barn) snart är 2 år?! Jag öppnade den 3 dagar innan mina gryn helt oväntat föddes... crazy!
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • bananflugan82

Ja fy farao.. vi höll på varannan dag efter att min mens slutat, för att inte missa någon dag som ev kunde vara ägglossning.. vi trodde aldrig vi skulle säga att vi tyckte sex var tråkigt, men det blev det, haha! Och nu kan man ju räkna in trötthet efter sömnkrångel, dagar med barn som ska roas och underhållas, allt annat som ska klaffa under dagarna för att man inte ska bli en trött surmopp.. det är ju inte "bara" att göra det på beställning längre.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • bananflugan82
    Adnil76 skrev 2011-10-31 10:17:16 följande:
    Paincake:

Ja eller hur? Hahah! Vi fick till det hyfsat många gånger i alla fall. Nu bara dryg väntan. Femte försöket. Vågar inte hoppas. Man blir så ledsen när mensen kommer.

Fast min gynekolog sa nåt bra. Jag var ju där på besiktning (hade många ägg o fin o tjock slemhinna tydligen - och det var ju bra). Han sa: "gör det inte till en vetenskap. Lägg pengarna på en hummer och en flaska gott vin istället för på ägglossningstester. Ni ska ha sex helt enkelt" :)

Bananflugan:

Hur länge försökte ni innan ni blev gravida?
    Vi försökte bara två gånger. Vi började i maj, men då var det för sent egentligen på månaden o det visste vi.  Så försökte vi i juni då med varanna dag principen, o blev då gravida. Men jag har (eller har iaf haft, om det inte ändrat efter graviditeten) extremt lätt för att bli gravid.. jag blev gravid i början av vårt förhållande också då vi bara varit tillsammans någon månad o råkat vara oskyddade en gång.. så det är ju att jag har "tur", egentligen.

Jag kan inte ens tänka mig hur jobbigt det måste vara försöka om o om igen, som sagt, vi pallade knappt två månader.. en kompis till mig har kämpat i flera, flera år innan det nu tog sig. Stor eloge till att orka kämpa så länge, jag hade nog inte klarat det, att få negativt gång på gång.. håller verkligen tummarna för er!!
  • bananflugan82
    Goseplutt skrev 2011-11-02 16:23:01 följande:
    Ja man ska verkligen vara glad att man lyckats bli gravid. har också flera kompisar som antingen försökt i flera år innan de lyckats eller som håller på med ivf osv. Känns ganska jobbigt också och komma och berätta att vi ska ha vårt andra barn utan att de lyckats bli gravida alls under den tiden. 

Och Lindai: vilken klok gynekolog, men det är väl lite lättare sagt än gjort. när man verkligen vill något kan man ju bli väldigt fokuserad på det. Jag tror på er nu, fram med hummern och släng ägglossningstesterna (mina högst personlig tips är: sexa inte FÖR ofta och ligg kvar efteråt. funkade iaf för oss). 

Visst känns det lite konstigt. När vi blev gravida första gången och valde abort för det var så fel tillfälle det bara kunde bli, så funderade jag många gånger fram o tillbaks om jag skulle säga något till min bästa vän, som hade försökt bli gravid i flera år. Men jag gjorde det ändå och hon tog det bra, men från min sida så kändes det hemskt.
  • bananflugan82

Här kastas det fortfarande saker hej vilt.. ner för trappor, när dom sitter o ska äta, kastar leksaker för att det är kul osv.. ju mer det låter, desto bättre.

• bananflugan82

Ja, visst går det undan. Här pratas ju inte mycket fortfarande, men något litet ord kommer så det känns som att det är på gång. Men dom förstår ju verkligen allt. Och i fredags köpte deras pappa ett pussel med små magneter på bitarna, så man ska fiska upp dom med en litet fiskespö. Vi tänkte att vi provar o se, trodde inte dom skulle förstå hur dom skulle göra, men tji fick vi! Ludvig var så himla söt, satt superkocentrerad och siktade in sig på biten han ville plocka upp och fixade det galant. Jag fattar inte, när blev dom så stora?!  

Här växer dom också så det knakar. Ökar i vikt och längd. Är runt 90 långa nu och 16kg nånting. Har storlek 92, men köper bara 98 nu för 92 blir snart litet det med.

Humör, ja... skriker och slänger sig på golvet så fort något går emot dom. Blöjbyten går väl sådär. Vi byter på golvet, har gjort länge för skötbordet var livfarligt när dom försökte slänga sig ut..   annars är ju kissblöjor där man bara drar på blöjan det som är lättast, även om då också helst springer iväg    

Annars märker man nu att killarna börjar leka mer med varandra, även om dom fortfarande bråkar den mesta tiden. Men dom är också himla fina mot varandra. För någon dag sen när jag bytte bajsblöja på Ludvig och han låg och skrek och gorma, så kom Oliver och började dra i mig, för han ville få mig att sluta eftersom brorsan blev ledsen.   Och dricker Oliver så sträcker han fram muggen även till Ludvig så han får dricka, osv.

• bananflugan82

Här går det frammåt också. Bara ca 2 veckor kvar till inskolning på förskola, jippie! Ska bli så skönt att inte "bara" vara hemma med barnen längre.

Vi (eller mest jag) fightas dagligen med mina envisar ungar. Ludvig blir arg för minsta lilla nej, hoppar och gallskriker. Alternativt slänger sig på golvet och sparkar och skriker. För allt. Hela tiden.

Oliver gör allt tvärtemot vad jag säger. Tittar gärna rakt på mig medans han gör det också. Och skrattar. Ju mer jag säger till, desto mer skrattar han. Tills jag säger till på skarpen, då blir han ju istället ledsen.

Hur gör ni om era inte lyssnar? Jag vet inte hur tidigt man kan börja med "straff" och dom förstår? Jag har börjat sätta dom i matstolen och puttar den från bordet. T.ex. om någon av dom står och slår med klossar mot glaset på ugnen, och inte slutar trots att jag säger till flera gånger. Eller att jag tar klossarna ifrån honom, så får han tillbaks dom efter en liten stund, varpå jag säger att jag tar dom igen om han fortsätter. Det brukar funka faktiskt. Tills nästa gång.

I julklapp kommer dom att få lite böcker, någon lastbil, ett garage, en dvd-spelare till deras tv och filmer med Anki o Pytte och Mora Träsk som är deras favoriter. Dom fyller ju år bara 3 veckor efter jul också.. o då ska dom nog få ett leksakskök med tillbehör.

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3