Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Dom fick feber här ungefär 1 vecka efter sprutan. Och röda prickar.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • bananflugan82

Oliver har varit inne i en period då han vaknade efter ett tag och bara skrek, ingenting har hjälpt mer än att ta upp honom och sitta med honom tills han somnade i famnen. Men vi började ha en svag lampa tänd inne hos honom, som har hjälpt! Ludvig har också blivit mörkrädd. Han vaknade också och skrek, så vi testade med lampa o det har funkat jättebra. Ludvig har på sin hela natten, Olivers släcker vi när vi går och lägger oss, annars vaknar han och blir pigg på natten...

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • bananflugan82
    Paincake skrev 2011-10-11 21:30:31 följande:
    Vi har redan hallampan tänd precis utanför hans rum hela natten så det är inte mörkrädsla det beror på. 

Nattskräcken brukar bara komma en eller två nätter precis i slutet av en sjukdomsperiod. Lika jobbigt varje gång det händer. Dessutom är man inte helt pigg dagen efter av att sitta uppe i två timmar...

Förresten har nattningarna varit en mardröm de sista dagarna. Han har visserligen varit glad men helt hopplös på att få att sova. Han hoppar i sängen, kastar napp och gosedjur, vägrar somna själv numera. Häromkvällen tog det två timmar!  
    Visserligen går det åt rätt håll men jag måste fortfarande sitta vid honom när han ska sova och lägga ner honom ifall han ställer sig upp. Skitdrygt. Tacka vet jag trestegsraketen:

1. Välling och tandborsning i famnen.
    2. Nedläggning och godnattvisa (Lovis vargsång).
    3. "God natt, god natt" och sen tassa ut medan han somnar själv. 

Hoppas innerligt att vi kan återgå till den. 

Men om han får stå och hålla på i sängen? Han trötta inte ut sig själv då till slut? Här kan dom också hålla på, ibland upp till 1 timme innan dom somnar.. Oliver har också kommit på det där med att greja med annat för att slippa sova.. han kastar iväg nappen, sen står han o tjoar och väntar på att vi ska komma in o ge honom den igen. Så kan han hålla på länge. För någon kväll sen satte jag fast en napphållare i pjamaströjan, då kunde han inte slänga iväg den.
  • bananflugan82

Paincake: Haha ja, det tyckte nog han också. För han bara titta på napphållaren och det såg ut som han tänkte "åh nej, dom överlistade mig." När han sen hade somnade så tog jag bort den, lite nojjig att han ska sova med den, även om risken inte finns att han ska kunna snurra in sig i den för hållaren är så kort.
    Jo, ibland kan dom bli ledsna och inte komma till ro heller. Och det känns lite elakt ibland, när dom kämpat så länge att få in oss i rummet genom att kasta bort napp och snutte och allt.. att dom blir ledsna och ger upp liksom. Då vill jag ju inte gärna låta dom vara ledsna, och då har vi också fått sitta med. Även om det är tråååååkigt nu när man vant sig vid att dom oftast somnar själva.  

Längtan: Skönt att det går bra för er lilla tjej!     

• bananflugan82

En bild på mina "små" 16(!!) kg tunga och närmar sig nog 90cm skulle jag gissa. Ni kan tro att det tungt nu... mina underbart fina små killar. Ludvig till vänster, Oliver till höger. Haha, Ludvig blir lika bra på kort som sin far och storasyster.
  • bananflugan82

Tack så mycket allihop. Vi tycker ju såklart dom är sötast i världen

Jo, dom har roligt tillsammans! Men tyvärr bråkar dom en del också... Ludvig är en riktig bråkstake som gärna snor saker från sin bror, så det slutar i stora tårar. Och det är inte bara en gång om dagen det händer.. sen är dom så medvetna om att dom kan reta den andre, och tar saker, för att sen stå och vänta på att brorsan ska börja jaga honom, och springer iväg och skrattar... så nog finns det att göra om dagarna. Men dom gånger dom faktiskt leker och busar ihop, jagar varandra och skrattar och så, då är det helt underbart!   

• bananflugan82

Ludvig har också snuttefilt, eller täcke kan man väl kalla det. Han har min gamla babyfilt, som jag fick när jag döptes. Den går han och släpar på om dagarna och är ett måste när han ska sova. Han letar upp ett speciellt hörn, som han sen myser med vid näsan, han liksom drar den under näsan. Han gör EXAKT så som min ena lillebror gjorde när han var liten, det är ganska häftigt.

Goseplutt: Jo, det har  dom nog. Dom vet exakt var den andre är, även om dom inte sett sen innan vilket rum han gått in i. Hittar den ene på något roligt jäkelskap, så är den andre där illa kvickt. Det är precis som att dom känner på sig vad den andre gör. 

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3