Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Våra killar har båda fått sina två framtänder i underkäken nu och speciellt på Oliver så märker man ibland vid matdags att han krånglar. Flaskan går bra, men riktig mat går knappt alls ibland, antar att det ömmar.

Angående bajseriet så har deras magar blivit annorlunda också. Innan bajsade dom varannan dag och ganska mycket, nu kan dom bajsa två gånger om dagen och bara några kluddar. Så det är väldigt olika. Dom verkar inte ha ont i magen, men det har blivit fastare sen vi började med gröt och riktig mat.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82
    Friid4 skrev 2010-08-10 08:07:47 följande:
    Här har vi haft en ännu sämre natt än igår =( Han har vaknat VARENDA timme och gnällt och tagit ett tag att somna om, sen vid  gick vi upp...
    Han har ätit lite ersättning på natten, men inte mkt bara typ 120 ml han brukar äta 200 på hela natten

Vet inte vad som hänt, han vägrar äta ! har ju pågått i flera dagar nu, och han är gnällig som bara den !
    Han fick gröt vid 7, då åt han typ 2 msk.. Brukar äta 1,5-2 dl gröt... Och han brukar öppna munnen o så, men nu vägrar han ! Och ersättning går så där, men han kräks ju som abra den.. Ringd BVC dem sa att vi kunde prova o bya ersättning, till Nan HA. Någon som använt den?
    Och mat fungerar inte heller, han har ju ätit mat i 3 veckor och tyckt om det, så är inte att han inte tycker om.. Hmm, svårt detta.. Men fick tid på BVC på måndag, för min bvc-sköterska har semester denna vecka..
    För o väga, så att han itne har gått ner.. och kolla lite vad vi ska göra om det inte blivit bättre, men det hoppas jag
    Inte roligt med en sån gnäll fis hela dagarna :P
    Det kan inte vara tänder på g? Iofs har våra tagit flaska när dom krånglat med annan mat. Annars har ju matningen varit krånglig ett tag, speciellt med O. Han bara gnällde när han skulle äta vanlig mat och gröt, antar att det ömmade i tandköttet när tänderna kom. När tänderna sen kommit upp en bit, åt han som vanligt igen.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82

Ludvig gapar så fint som en liten fågelunge och äter jätteduktig, med Oliver är en lite trögbytta fortfrande (efter 2 månader) och öppnar inte munnen..  han kanske bara är bekväm, han vet ju att han får mat ändå.

• bananflugan82
    Friid4 skrev 2010-08-10 15:41:33 följande:
    Kan tillägga att han även varit lös i magen, haft diarre i 5 dagar nu..
    Vet inte om de brukar ha det när dem får tänder?
    Får väl se om det pluppar upp några :p Vilka brukar komma först? Har ingen koll =P
    Jo, diarre kan vara ett "symtom" att dom ska få tänder. :) Oftast kommer dom två främre tänderna i nederkäken först. På våra syntes ingenting heller förrän precis någon dag innan dom bröt i genom tandköttet. Man kan se som ett litet tunt vitt streck när den är på gång.
  • bananflugan82

Friid4: Skönt att det verkar bli bättre!!!

Paincake: Förvånad Usch och fy.. det var taskigt.

Här har jag haft två gnälliga killar precis hela dagen... Ludvig håller på att få sin tredje tand, den första i överkäken. Tror Oliver kan vara på gång med sin också, men jag vet inte säkert. Så jag förstår varför dom är gnälliga, men det är tjatigt ändå.

• bananflugan82
    Silje84 skrev 2010-08-14 11:47:10 följande:
    Hej på er tjejer!

Har läst lite bakåt o ser att några har problem med bebisar som inte sover om natten. Casper va sån i flera veckor o vaknade varannan timme hela nätterna. Så vi provade att lägga han på mage när han skulle sova o vilken förändring! Nu sover han från 20-03 o äter lite sen sover han till 7 ungefär.. D va lite läskigt i början att låta han sova på mage, men de har verkligen funkat jätte bra.

Casper har även börjat sova i eget rum :) funkar huuuur ba som helst :) *stolt mamma*

Nu är d bara 4 veckor kvar sen börjar jag jobba :) tre dagar i veckan :)
    Håller med! Våra började sova på mage vid 3 månader ungefär, enorm skillnad! Vi har dock andningslarm för jag är nojjig..
  • bananflugan82

Paincake: Fy vad otroligt hemskt... så jobbigt för alla inblandade. Sånt tar så otroligt hårt på en, även om det inte är man själv som råkar ut för  det.

• bananflugan82

Egentligen är man nog lite FÖR nojjig med det här om att dom inte ska sova på mage. Bebisar har ju gjort det förr och det har gått bra. Tror inte BVC får säga något annat heller, än att man måste vända tillbaks dom. Skulle det hända något så skulle ju BVC sköterskan så skulden litegrann... när vi låg på neonatalen den första tiden så var dom stenhårda, när vi kommer hem skulle dom sova på rygg osv. Inte på sidan heller för då kan dom råka komma över på mage m.m. Man blir lite hjärntvättad! Det paret vi gick i tvillinggrupp med som gravida, låg på neo samtidigt som oss för dom var också för tidiga. Dom kom tillbaks två dagar efter dom åkt hem eftersom deras ena tvilling dött... då blir man extra rädd att det ska hända en själv. Så vi fortsätter med larmen. SKulle aldrig förlåta mig själv om något hände.

• bananflugan82

I början tog vi upp dom när vi matade men nu äter dom i sina sängar, nästan i sömnen. Går upp och fixar mat när jag hör att dom håller på att vakna till, har lärt mig att känna igen matljudet! Om jag själv vaknar till och dom inte ätit när klockan närmar sig 05, så går jag upp och "väcker" dom så dom får äta i sömnen, för annars vaknar dom runt 06, och vill inte somna om sen igen...

• bananflugan82

Här är vi förkylda hela högen! HATAR att vara förkyld, ännu mer när jag har två sjuka barn att ta hand om... hoppas det försvinner snart och inte kommer tillbaks på länge!

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3