Inlägg från: längtan 80 |Visa alla inlägg
  • längtan 80

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

åå, vill också gå på mammagrupp men det verkar inte finnas någe här

• längtan 80

Jag tänker vänta tills Mija är 6 mån som WHO, Livsmedelsverket och Socialstyrelsen rekomenderar. Försöker helamma fram tills dess om det går.

• längtan 80

Kan vara inne i en växaperiod. Mija sover mycket då hon har växaperiod, men så kan hon äta ofta nästa dag, å så är det ett par dagar. Har haft 2 sådanna perioder hitentills. Vad jag förstår har de också perioder då de behöver mer närhet än vanligt.

• längtan 80

vad skönt för dig goseplutt. nu är det bara att amma ´på!

här har vi haft en å en halv vecka med kolikåterfall efter att vi haft det underbart lika länge strax innam. Ont i tuttarna som fn då hon drar å släpper å tar igen (vet inte varför hon har börjat göra så)samt drar å boxar när hon har ont.

• längtan 80

switii: tror inte at det kan vara så då hon kan göra det mitt uppe i ammningen också å vid slutet då hon börjar bli nöjd.
    Men tack för tipset, skall prata med bvc på onsdag.

• längtan 80

Friid4: Alvedon är altid bra att ha hemma utifall att, både suppar (om de spyr) å flytande. Mija fick feber efter sprutorna 38.5 men vi väntade ut det utan alvedon, det är bäst om kroppen själv får jobba å det ger feber  men man får se hur allmänpåverkade de är.

• längtan 80

Vatten. Nya rön visar att om man helammar ställer barnet in vattenmängden själv genom att amma lite oftare så att mjölken blir vattningarae... vi kör på det.

NATTEN. Efterssom vi har ett kollikbarn så har vi burit runt vårat barn varje natt.. Nu när hon är lite bättre så har vi börjat med att försöka vänja oss av med det. (3.5 månader med att bära runt ett barn som har ont) Barnen måste lära sig att komma till ro å det är inte lätt. det tar ca en timme eller mer att få Mija att somna å just nu övar vi INTE i spjälsängen utan i våran säng där hon brukar sova, så att det inte blir för mycket nytt. Barn "gråter" när de försöker komma till ro... Man hör på barnet om det är riktigt ledsen men oftast är det ljud som låter som gråt ...  om det övergår till riktig gråt då tar vi upp henne- vill inte att barnet skall gråta sig till sömns.. Om hon vaknar igen så tar vi upp henne å kan vagga till sömns... viktigaste är att somna första gången tycker vi (skönt att vara överens)
    Jag tror att det är viktigt med rutiner å att barnet kan lära sig att komma till ro "själv med oss bredvid. Barn går från djupsömn till halvvaket tillstånd flera gånger på en natt å måste då lära sig att det är ok å somnar om igen... Annars kan barnet få sömnstörningar- vilket inte är ovanligt för kollikbarn.

Ni som ammar- kommer ni ge välling senare vi halvåret??? jag har läst runt lite å vet inte vad jag vill göra... Man måste inte ge väling ju... det är bara i sverige å i finland som det finns.

• längtan 80

Någon mer än jag om måste bära bebisen tills hon somnar på kvällen Går ganska bra nu men hon kommer bara väga mer och mer. Försökte med nattning i sängen men hon har problem med magen så vi vill inte att hon skall ligga å ha ont... å i bland vet man inte om det är magen eller kvällsgråt. Vill inte att bebisen skall assosiera sängen med ont.

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3