Ludvig är jätteintresserad av både potta och toalett, men när han väl sitter där kommer det ingenting. Han pekar på toan och säger att man kissar där, men han kan inte kontrollera sitt eget kisseri än, det märks. Johanna blev blöjfri på dagtid sommaren innan hon skulle fylla 3, dvs när hon var ca 2,5 år, men sen kom det massor av bakslag på hösten. Något som förvånar mig är att hon för nån vecka sedan sa att hon hade slutat med nattblöja och faktiskt klarat av det sånär som på två olyckor. Från att blöjan var jättetung varje morgon till att vara utan nattblöja på ett par veckor. Jag tror på att vänta tills de är redo för det, tror att vi tog bort blöjan för tidigt på Johanna, vi skulle ha väntat några månader till.
Jag tror även som Nenne att barn har perioder, och när de märker att de kan bestämma nått själva blir viljan VÄLDIGT stark! Ludvig är ett matvrak, han äter dubbelt så mycket som Johanna, men ibland får han för sig saker, som att han SKA ha en macka och då går det verklligen inte att få honom att äta maten först (vilket vi har som regel vid matbordet, att man äter maten först och sen får man en macka). Vi är lite slappa ibland och låter honom få som han vill, men jag tror inte att det är hela världen. Som du skriver, Skogsbollen, så går även Ludvig ifrån bordet ibland för att sedan komma tillbaka och äta mer. Jag tror inte att det är hela världen.
Jag har läst att barn i den här åldern (runt 2 år) ofta vet hur man ska göra och vad man inte får göra, men att de saknar impulskontroll och konsekvenstänkande och helt enkelt inte kan låta bli att göra saker de vill, även fast de vet att de inte får. Det stämmer verkligen på Ludvig, han VET att man tex inte får klättra upp på köksbänken och hälla ut tepåsarna, men kan verkligen inte låta bli.