• två lingon och ett blåbär

ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind

Ännu en ny tråd där vi föräldrar till barn med ADHD kan snacka vidare och stötta varandra.
    Är du förälder till ett barn under utredning eller om du känner oro för att ditt barn har svårigheter är du också sälvklart välkommen hit

Hoppas ni alla håller tillgodo med denna enkla start.

Vill tacka elegi som hållit i trådstarten under lååååång tid och som gjort det med bravur.
    Kramar till dig och hoppas att vi får se dig i tråden

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47886577.html
    I trådstarten där finns även länkar till våra gamla trådar samt pressentationstråden.

• Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind
  • Trollet Ludenben
    mammaflickan skrev 2010-01-21 12:55:50 följande:
    Jaha, ja vi får väl se vad de gör med min pojk. Hur går de till, på ett ungefär?
    jag har ingen aning alls om hur det går till. Sonen är ensam med psykologen i ett rum och jag är med den andre psykologen i ett annat rum och pratar om allt runt omkring. Ska fråga hur det går till för jag är med nyfiken
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • mammaflickan
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-21 18:31:32 följande:
    jag har ingen aning alls om hur det går till. Sonen är ensam med psykologen i ett rum och jag är med den andre psykologen i ett annat rum och pratar om allt runt omkring. Ska fråga hur det går till för jag är med nyfiken
    Ja. Får hoppas det går bra för din son den här gången då, att han vill alltså.
    Usch, idag känner jag mig konstig till mods, min son blev så glad att se mig när han kom hem från skolan idag, såpass att jag blev misstänksam om nåt hade hänt i skolan. Suck, att det ska va så. Borde ju glädjas åt sånt, inte ha det där gråa molnet av undran o oro. Mannen hade pratat med fröken o enl henne hade han vart trött idag, men inget speciellt hade hänt, men det brukar ju bara handla om ifall han har ställt till nåt eller inte. Han brukar ju oftast ha gjort nåt, så då blir man skum om han inte har gjort nåt. Det är så svårt o knacka sig in under skalet hos han, så man vet ju inte va han tänker o känner.
  • Karina09

Mammaflickan: begåvningstest tror jag också är standard. WISC kallas det (för mindre barn heter det något annat). Det finns i olika varianter och senast gjorde min son den mest utförliga varianten. Det är psykologer som utför testet och det tar ganska lång tid. Barnet får en rad uppgifter som protokollförs. Psykologen har särskiljd urbildning för att tolka resultatet och ritar sedan upp olika kurvor i diagram som jämförs med vad som är genomsnittligt. Självklart är det inte exakt, barnet kan ha varit trött den dagen och det är ju lättare med en temp. eller blodtryckskurva t ex.

Twisted Sister: Fy så obehagligt det du berättar. Tror att man blir mer känslig för sådant när man själv har barn med svårigheter. Jag vet inte hur jag själv skulle ha gjort... Du befinner dig ju i ett lite speciellt läge med tanke på att ni är "nya".
    Magkänslan ska man ju lita på, men ändå, kan du rätta till det som är fel? Fy vad jobbigt! Om du kände någon eller några föräldrar så kunde du ju lite diplomatiskt luska runt, nu har du ju inte det. Nej, något råd kan jag inte komma med.

Ludenben: ständig oro... Så mycket mer ansträngningar för att förstå vad som ligger bakom hela tiden. Fingertoppskänsla, lyhördhet.

Nästa vecka har vi EVK och då ska vi diskutera hur det gått under hösten, om "målen" uppfyllts och förhoppningsvis ska vi få ventilera detta med högstadiet som kommer att innebära byte av skola. En jättestor förändring med andra ord. Där ligger min oro just nu, men jag kännerju igen allt det ni skriver om.

Hej i tråden!
     Var ett par dagar sedan jag var här inne nu.
    Maken har aritbortrest hela veckan och jag har varit ensam med barnen sedan i söndags kväll.
    Det tar endel tid och mycket ork att vara ensam med dem, men veckan har gått över förväntan och i morgon kväll kommer maken hem igen

mammaflickan skrev 2010-01-16 14:51:12 följande:
    Hur gjorde ni då för o få det att funka? Eller dom kanske inte var lika glömska som min son, för han blir verkligen förvånad när jag påminner om vissa grejer vi bestämt. Som om det är nåt helt nytt jag kommer med, o kan inte fatta varför, han måste veta varför varför o så duger inte det jag ger som orsak o så är man igång.Finns det nåt knep o få dem o komma ihåg liksom?
    (citatet ovan, om att ha leksaker på bestämt ställe och "fredad zon" #82)
    Som jag skrev så tar det tid att få det att funka (för oss tog det ca 8 månader och de glömmer fortfarande av sig ibland). Från början var det endel tjat och plock. En medtod som vi använde oss av var att gå in i leken och "leka upp oss" på övervåningen igen. Det tar en hel del tid och man måste vara fast besluten om att genomföra det, annars blir det svårt.
    Min dotter är oerhört glömsk, trotts att hon är 8år får vi fortfarande påminna om spolning på toaletten och handtvätt efter toabesök tex.
    Att prata om det vid tillfällen när barnet inte är mitt upp i leken (då är de mer mottagliga för argument om att leksakerna är på fel plats).

Efter ett tag märkte barnen själva att det var skönt att inte ha all röra omkring sig och då behövde man inte tjata utan det räckte med en liten påminnelse om det började dras fram grejor.
    Vi har sattsat på en "förändring" åt gg.
    Nu håller vi på med att försöka få M att ta ansvar för sin ryggsäck, att gympakläder packas och att de plockas upp ur väskan när hon kommer hem, att läxor kommer med hem och sedan tillbaka till skolan och det är INTE lätt.
    Vi har fokuserat på ett mål åt gången och jobbat aktivt med det hela familjen, jag tro att det är så vi fått bra resultat. Har man förmånga bollar i luften blir det svårt att minnas allt och som förälder tycker man att man bara tjatar och så tröttnar man och det blir ingenting av någonting
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-20 07:51:35 följande:
    Har inga saker till pluslistan idag för Frodo klev upp 5 och var inte särskilt trevlig alls...Eller jo en sak+ åt upp all havregrynsgröten till frukost... han har krånglat med frukost ett tag nu men idag åt han.Annars är vi som pcalma mitt upp i utredning angående autism. Begåvningstester håller på att göras. Jag är lite smått orolig för konsekvenserna av denna utredningen. Om endast ADHD kommer att kvarstå, vad händer med hans skolplacering? Han går i en klass för barn med något av diagnoserna inom autismspektrat. Deras pedagogik passar honom bra och han smälter bra in i gruppen. De är högfungerande. 4 st barn. Han har en kompis han tycker särskilt mycket om som är ungefär likvärdig i nivå med Frodo. Och han får möjlighet att jobba mycket ensam med vuxen och hans fröken har skrivit i underlaget till utredningen att han fungerar bäst med en vuxen och han får det svårt att arbeta i klassrummet om det är andra barn där. Och då är de bara 4 st i klassen.Om begåvningstestet visar att han är normalbegåvad och enbart ADHD finns så vad händer med skolan? Jag hoppas att de ser hans behov och låter han gå kvar för i en vanlig klass skulle de bli kaos.Om begåvningstestet visar på låg begåvning, vilket jag inte tror men om det gör det så har de en jättebra särskoleklass här där det är samma möjligheter som den klassen han går i nu.Men om inget begåvningshandikap finns vill jag inte att han går på särskolan.Usch, funderingarna är många. Samtidigt blir jag glad över om autismdiagnosen tas bort för då känner jag på nåt sätt att han är "friskare" (fel ord att använda men jag vet inte hur jag ska beskriva annars) än vad de först trodde. Så blandade käsnlor...
    Skickar kramar!!
    Förstår att du är orolig för skolplaceringen, men skulle faktiskt tro att han får behålla den iom att det fungerar för honom.
    Specialpedagogen här var beredd på att skriva en remiss till Resursskolan här för Ms del men vi har valt att avvakta svaret på medicinutredningen och resulatet på medicineringen om det blir aktuellt.
    Det viktiga är ju att barnen hamnar i en fungerande skolform och jag tror att rektorn kan se fördelar med att låta Frodo gå kvar i klassen, istället för att sätta honom i stor klass med resurs tex.
  • Karina09
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-01-21 21:30:56 följande:
    Hej i tråden! Var ett par dagar sedan jag var här inne nu.Maken har aritbortrest hela veckan och jag har varit ensam med barnen sedan i söndags kväll.Det tar endel tid och mycket ork att vara ensam med dem, men veckan har gått över förväntan och i morgon kväll kommer maken hem igen (citatet ovan, om att ha leksaker på bestämt ställe och "fredad zon" #82)Som jag skrev så tar det tid att få det att funka (för oss tog det ca 8 månader och de glömmer fortfarande av sig ibland). Från början var det endel tjat och plock. En medtod som vi använde oss av var att gå in i leken och "leka upp oss" på övervåningen igen. Det tar en hel del tid och man måste vara fast besluten om att genomföra det, annars blir det svårt.Min dotter är oerhört glömsk, trotts att hon är 8år får vi fortfarande påminna om spolning på toaletten och handtvätt efter toabesök tex.Att prata om det vid tillfällen när barnet inte är mitt upp i leken (då är de mer mottagliga för argument om att leksakerna är på fel plats).Efter ett tag märkte barnen själva att det var skönt att inte ha all röra omkring sig och då behövde man inte tjata utan det räckte med en liten påminnelse om det började dras fram grejor.Vi har sattsat på en "förändring" åt gg. Nu håller vi på med att försöka få M att ta ansvar för sin ryggsäck, att gympakläder packas och att de plockas upp ur väskan när hon kommer hem, att läxor kommer med hem och sedan tillbaka till skolan och det är INTE lätt.Vi har fokuserat på ett mål åt gången och jobbat aktivt med det hela familjen, jag tro att det är så vi fått bra resultat. Har man förmånga bollar i luften blir det svårt att minnas allt och som förälder tycker man att man bara tjatar och så tröttnar man och det blir ingenting av någonting
    Lägger mig i trots att jag själv inte varit särkiljt framgångsrik på sistone...
    Ja, ett mål åt gången. Att tänka ut en viktig sak som men satsar allt på och att samtidigt välja att låta en del andra saker (som funkar i "vanliga" familjer) vara så länge. Det är svårare än det låter, men att välja sina strider kan vara vägen till framgång. En gång fick vi också lära oss att uppmärksamma och berömma de små framstegen och det som faktiskt funkar bra - samtidigt. Ja, faktiskt att ta i lite extra och berömma extra mycket för att bryta onda cirklar med missnöje över oönskat beteende.
  • TwistedSister
    mammaflickan skrev 2010-01-21 12:53:32 följande:
    Men åh, va jobbigt med den fröknen, jag förstår känslan! Är det din sons fröken också eller har jag fattat galet nu? Jag tänkte vidare på detta o blev ju helt kall när jag tänkte mig in i om det vore min son. Han hade ju inte suttit kvar där o väntat! Hur kan de ta det för givet, att ett obevakat barn ska sitta där o vänta, det kan ju hända va som helst ju. Ser framför mig hemska grejer, hu. Det borde inte va tillåtet, barnen ska ju va trygga i skolan ju. Usch, va är det för årskurs? Jag förstår dig att inte vilja va besvärlig mamma som lägger sig i. Men egentligen, får det va så att de släpper uppsynen över barnen? Det kan man ju ta med nån annan än fröknen ifråga ju.
    Det är årskurs F-1, så det är alltså små 6-7 åringar. De har dörren till klassrummet stängd när han sitter i korridoren och så sitter han precis utanför dörren vid ett litet bord. Det finns en glasruta i dörren så de kan se att han sitter kvar iaf.
    I har sagt flera gånger sen han började i klassen att fröknarna skriker, att han får ont i öronen, och att "de sårar barnen" vilket jag inte förstått riktigt vad han menar med det, han har ett mindre ordförråd än de flesta i hans ålder pga att han hade en extremt sen talutveckling och faktiskt inte har kunnat prata så länge så det kan vara svårt för honom att förklara vad han menar, och svårt att förstå. Och idag när jag hämtade honom så sa han att fröknarna beter sig som barnhatare. Det är inte roligt att höra för I brukar annars alltid tycka bra om de vuxna som han haft tidigare i skolan, och har aldrig uttryckt nåt sånt här innan han började på denna skolan. Och jag hör ju ofta när jag kommer och hämtar att hon skriker på barnen.
  • norgesessan

hade varit interessant att smygfilma inne i klassrummet....Olagligt, men interessant...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • TwistedSister
    norgesessan skrev 2010-01-21 23:54:34 följande:
    hade varit interessant att smygfilma inne i klassrummet....Olagligt, men interessant...
    eller bara helt deprimerande
    Nä men hon verkar skitsnurrig och jättestressad hela tiden. Hon kanske håller på att bli utbränd eller nåt men i vilket fall som helst verkar hon inte vara så väldigt trevlig mot barnen.
  • norgesessan

Det skulle ju isåfall resultera i anmälan självklart...Och en ny, bra lärare till barnen.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden ADHD-mammor rusar vidare i mot och medvind