Hej i tråden!
Var ett par dagar sedan jag var här inne nu.
Maken har aritbortrest hela veckan och jag har varit ensam med barnen sedan i söndags kväll.
Det tar endel tid och mycket ork att vara ensam med dem, men veckan har gått över förväntan och i morgon kväll kommer maken hem igen 
mammaflickan skrev 2010-01-16 14:51:12 följande:
Hur gjorde ni då för o få det att funka? Eller dom kanske inte var lika glömska som min son, för han blir verkligen förvånad när jag påminner om vissa grejer vi bestämt. Som om det är nåt helt nytt jag kommer med, o kan inte fatta varför, han måste veta varför varför o så duger inte det jag ger som orsak o så är man igång.Finns det nåt knep o få dem o komma ihåg liksom?
(citatet ovan, om att ha leksaker på bestämt ställe och "fredad zon" #82)
Som jag skrev så tar det tid att få det att funka (för oss tog det ca 8 månader och de glömmer fortfarande av sig ibland). Från början var det endel tjat och plock. En medtod som vi använde oss av var att gå in i leken och "leka upp oss" på övervåningen igen. Det tar en hel del tid och man måste vara fast besluten om att genomföra det, annars blir det svårt.
Min dotter är oerhört glömsk, trotts att hon är 8år får vi fortfarande påminna om spolning på toaletten och handtvätt efter toabesök tex.
Att prata om det vid tillfällen när barnet inte är mitt upp i leken (då är de mer mottagliga för argument om att leksakerna är på fel plats).
Efter ett tag märkte barnen själva att det var skönt att inte ha all röra omkring sig och då behövde man inte tjata utan det räckte med en liten påminnelse om det började dras fram grejor.
Vi har sattsat på en "förändring" åt gg.
Nu håller vi på med att försöka få M att ta ansvar för sin ryggsäck, att gympakläder packas och att de plockas upp ur väskan när hon kommer hem, att läxor kommer med hem och sedan tillbaka till skolan och det är INTE lätt.
Vi har fokuserat på ett mål åt gången och jobbat aktivt med det hela familjen, jag tro att det är så vi fått bra resultat. Har man förmånga bollar i luften blir det svårt att minnas allt och som förälder tycker man att man bara tjatar och så tröttnar man och det blir ingenting av någonting