• pp08

Vi på CvL fortsättningen

Olika böcker räknar med olika veckor. Vissa böcker menar  fullgångna veckor, andra böcker påbörjade veckor.

Jag tyckte inte att storleken på mitt barn stämde de första månaderna med böckerna. Min lille plut var 6mm i v.6+3. Det är ju svårt att mäta när de är så små, därför dessa avvikelser, mycket lättare att mäta när de har kommit upp till ngra cm.....

Skulle vara normal stor/lång (ca 50cm/3.5kg på BF) enligt ett antal UL, men på BF+12 fick jag en 3.1kg/51cm tjej. Det var snart ett år sedan. Trodde aldrig att hon skulle låta vänta så länge på sig, eftersom man ju  "exakt" vet när befruktningen har skett.
    Nu har vi dragit igång hemmaförsök för syskonförsök, dock utan positiv resultat Lutar åt att komma tillbaka till tråden mera efter sommaren och fösöker med FET.

• pp08

smassk: jag såg ett hjärta som slog vid v 6+3 när jag var gravid. Det kan dock vara för tidigt, så om det inte syns något då behövs det inte betyda dött foster eller utomkveds, det kanske fortfarande är för liten och omkring v5/6 börjar hjärtat att slå.

Lycka till

• pp08

Anlo:CvL rekomenderar att testa en gång till på TD om man testar för tidigt och det är negativt. Samt att testa på morgonen.

Att kissa på stickan eller ha den i en behållare borde inte vara någon skillnad. Ser du kontrollstrecket som man ska, kan man anta att resultatet gäller. Negativt test behöver inte vara neg., men kan vara för svagt prov eller för tidigt, däremot är ett positivt test alltid positivt.

Hoppas du bara testade för tidigt!! Lycka till.

Kan annars rekommendera RFSUs tester, billigare än Clearblue och enkelt att läsa, känsligare också så att man kan testa tidigt.

• pp08

Anlo: att du inte har tagit de senaste progesteronet borde inte göra skillnad. Det är mest den första veckan/10 dagar som är mest kritisk då man vill att det befrukade embryot ska fästa. Nu (RD13) borde det ha fäst (om det gör det) , och börjar din kropp själv återställa hormonbalansen.

• pp08

anlo: jag skulle satsa på färskförsök. Skulle det inte fungera, kan ni använda de som finns i frysen och betala själva. Och....om det skulle fungera på färskförsöket, har du de i frysen kvar för syskonförsök Om du använder dessa i frysen nu, och det blir inget, har du kanske ingenting kvar senare för syskonförsök.

FET är ju biligare en färs försök och värt att betala själv.

Trist att mensen kom igång. Kram!

• pp08

Anlo: jag hade 4-cellligt 10p embryo vid IVf1 och även vid IVF2 och blev inte gravid då. Vid sista (3e) IVF valdes det embryot som såg bäst ut (hade 3 att välja) och precis innan återföringen delades den till 5-celligt; jag blev gravid då. De andra 2 finns nu i frysen.

När det gäller delningen och frysningen, så låter de dela/växa alla embryo tills det är dags för återföring, inte förran då väljs det bästa embryot för att sätta in. De andra bedöms då om de är av tillräcklig bra kvalitet för att frysas in (tror att det krävs 9, 10 poängare för infrysning). Så det betyder att de frysas in samma dag som ET, men bedömingen är en tidsfråga. Tex mitt embryo var ju 4-celligt när det valdes ut, men redan 5-celligt när det var klart för att suga upp i sprutan och visades för mig på skärmen.

• pp08

Jag läste nyss i tråden att det är kö för färsk försök efter sommaren; hur är det met FET? Är det kö där också?  Vi har 2st. embryo i frysen och om vi inte har lyckats med hemmaförsök till efter sommaren kommer vi att göra FET för syskonförsök.

Lilltjejen är nu exakt 1år och vi vill inte vänta för länge med syskon eftersom klockan tickar på för min del. Skulle inte heller de två i frysen klarar sig, måste vi satsa och betala färskförsök igen.

• pp08

Anlo: jag brukar använda CBs digitala ÄL tester. Läste i någon annan tråd att man kan se på stickan när man tar ut den ur behållaren om man kan se en tunn streck redan. enligt bruksanvisningen ska man inte lita på dessa streck, men jag har också märkt att det börjar med ett tunnt streck brevid kontrollstrecket som blir allt starkare när de 2 dagar digitala testet ger utslag närmar sig. När digitala testet ger utslag är strecket jättestarkt, om jag kollar på helt fel dag ser jag bara kontrollstrecket.

ÄL kan ibland komma mycket senare än vanlig. Jag hade så de första månaderna när min mens kom igång igen efter förlossningen, trodde först att jag inte hade ÄL, gav upp hoppet men testade igen när jag trodde att jag kände igen trådiga flytningarna, var då nästan på CD 20! Och då fick jag mens bara 1 vecka senare

• pp08

Angående kylförvaring av spray och/eller sprutor så använde jag kylpåsar från Romalore. Egentligen för förvaring av insulinsprutor men fungerar kanon för IVF mediciner. Olika storlekar, man lägger påsen i kallt vatten, små geleklumpar sväller upp och dunstar bara långsamt, under tiden behåller man lagom kyltemp. Perfekt att ha med på resan, i bilen, på jobbet etc. Går bra att ha i (hand) väskan, inga kylklampar behövs.

Att ha sprayflaskan stående är mest för att ha konstant flöde; har flaskan legat ner kan den första dosen vara lite lägre, har aldrig märkt att flaskan har läckt. Om man är osäker kan man först puffa lite i luften innan man tar första dosen.

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen