Inlägg från: tjorven01 |Visa alla inlägg
  • tjorven01

Vi på CvL fortsättningen

Till dig tjenarehejsan.

Jag har själv snart 6 misslyckade ivf bakom mig. Varför jag skriver snart 6 är för att jag väntar besked i dagarna men jag har börjat få kramper i magen redan nu.

Jo nu till din fråga själv har jag använt både menopur och puregon i långa cykeln men den enda gång jag använde menopur blev resultatet katastrof dåligt så för mig var puregon avsevärt bättre än menopur. Jag fick dock många ägg med menopur men av dålig kvalitet. Själva kör vi nu puregon + korta protokollet det har gett bäst resultat för oss. Det verkar tyvärr vara så att man inte kan veta vilken medecin som fungerar bäst utan man måste helt enkelt prova sig fram. Jag har då själv svarat totalt motsatt hur läkarna har trott att jag ska svara på de behandlingar som de har gett mig

Stort lycka till!

• tjorven01

Tjenarehejsan.
    Hoppas det går bra med menopur för dig som sagt alla svarar ju olika på behandlingarna. Själv väntar jag fortfarande. Landstinget hörde precis av sig till mig igår och vi har fått en tid redan den 29e mars om det inte skulle ha gått bra denna gång heller.

För att hålla modet och orken uppe så rekommenderar jag dig att lära dig så mycket du kan om infertilitet och bakomliggande orsaker. Själva är vi som sagt oförklarligt barnlösa efter tre år. Så jag försöker läsa mig till olika bakomliggande orsaker.
    Läste en bra grej någonstans vet inte riktigt var men det lät så här. " Det finns ingen oförklarlig barnlöshet. Det finns bara ingenen läkare som är tillräckligt intresserad av att ta reda varför det inte blir barn."
    Nu tänker jag själv gå till botten med det här och försöka ta reda på om det kan vara bakteriell vaginos eller ha något med immunologiska orsaker att göra. Ingen läkare har som sagt varit inttresserad av att göra mer än rutinundersökningarna på mig.
    Har man något att sysselsätta sig med så blir det lättare att se framåt. Hoppet sägs ju vara det sista som överger oss.

Styrkekramar till dig och lycka till!

• tjorven01

Embla82, vi har stått i kö sedan augusti 2008. Jag fick hem kompletterande handlingar i januari och jag antar att det är dags att börja med behandlingarna snart i så fall. De ringde föra veckan men då vi inte kunde det första datumet vi blev erbjudna så fick vi brev om första mötet på måndag 29e mars. När vi ställde oss i kö så sa de att det skulle ta ca 1,5 år.

• tjorven01

Ja glömde säga det. Vi bor som sagt i stockholm. Min bästa vän som bor i Norrland fick en kötid där på 5 år. Så som sagt det är ju ganska stor skillnad.

• tjorven01

Trodde att jag var trött och kunde sova, men jag är så arg så jag vet inte var jag ska ta vägen. Har precis läst igenom mina journalanteckningar en andra gång då jag inte kunnat tro mina ögon. Vid vår 4e ivf fick vi ett embryo med 10p av 10. Trots det så beräknades graviditetschanserna bara till 25-35% att då jämföra med vår 1a ivf med embryoscoring på 8,4 av 10 poäng och då beräknades grav.chanserna till 35-45%. När vi har frågat om gravchanserna så har vi inte fått några siffror av läkarna, bara att det är 0 eller 100% som gäller. Tvillingar måste ju i deras fall i så fall rankas som sämre än graviditet över huvudtaget. Att vi sedan vid vår 5e ivf fortfarande inte fick två embryon då chansen bara beräknades till 20-30% tycker jag är skandal. Känner mig enormt misshandlad av kliniken. Och om embryorna i frysen dör så vet jag inte vad jag ska göra. Snälla är det någon som har något tips på hur man gör för att bli av med sin ilska. Skulle inte rekommendera cvl till någon förutom att de är billigast i närheten av Stockholm men annars verkar de skita fullständigt i om man lyckas bli gravid eller inte, bara de inte har gett upphov till tvillingar.

• tjorven01

Susie, mitt sista ET var då med två embryon men chansen till grav överhuvudtaget beräknades då bara vara 10-15 % då embryna inte var av någon bra kvalitet alls, eftersom jag antagligen börjat med sprutora lite för tidigt. Läkaren tyckte då att han gick oss till mötes när han gav oss två embryon tillbaka. Ha, det kunde han ju gott göra då tvillingrisken bara beräknades till 0-10%. Nu känns det som att vi aldrig mer kommer att få bra embryon och om eskimåerna i frysen inte överlever så kommer det bara att kännas som att det är helt kört.

Har självklart förstått hela iden med att grav chanserna minskar efter flera ivf, dock så tycker vi själva och även läkarna att det bara har sett bättre och bättre ut eftersom vi på våra tre första behandlingar fick göra det långa protokollet och jag svarade inte alls på det. Så fort vi på 4e behandlingen bytte till korta protokollet så blev embryokvaliteten bara bättre.
    Min ilska och frustration grundar sig som sagt inte i att oddsen anses vara sämre utan på att TROTS sämre odds så har de inte velat sätta två embryon. Efterom jag då jag frågat efter oddsen vid beh. tillfällena inte fått svar så har jag ju heller inte vetat att de varit så dåliga utan trott att när embryot har sagts vara topp så har jag väl räknat med ca 40% chans.

Nåja precis som du skriver Susie så innebär ju inte högre odds att det kommer att fästa. Men hade jag vetat att våra odds hade ansetts som så små vid 4e och 5e försöket så hade jag ALDRIG accepterat något annat än två embryon. Då hade de nog fått hämta poliseskort för att få mig därifrån.
    Väntar nu med spänning på att få höra vad de har att säga på KI men om vi inte kommer igång innan sommaren så planerar vi att göra ett FET iaf.

Kramar på er allihop

• tjorven01

Cah: Håller helt med dig. Oavsett odds så måste ju två fina embryon ge bättre chans än ett. Det medger ju även läkarna, även om de inte tycker att oddsen blir tillräckligt bra för att riskera tvillingar. Och precis som du sa så är ju frysen helt vansklig. Det finns ju inget sätt läkarna hade kunnat veta om de embryon som inte klarade upptiningen hade överlevt i magen, då det av skäl som säger sig självt inte går att testa både och.
    Tycker bara att när man som vi har kämpat så länge så borde man väl ändå tillhöra de undantag då man kan prova sätta två. Då man helt klart inte har jättelätt för att bli gravid.

• tjorven01

Embla82,
    Ja tom 45% chans men det var å andra sidan vårt 1a försök innan de hade insett att vi är ett hopplöst fall. Tydligen så sjunker gravchanserna efter 3 eller 4 försök så så höga odds kommer vi aldrig få igen, men odds är ju bara odds. Det som avgör är nog i slutändan embryoscoringen som faktiskt var bättre på 4e försöket men då var tydligen chanserna för grav lägre 25-35%.

Grattis till sprutstart

• tjorven01

Det är klart att det snart ska komma lite bebisar. Ju fler försök desto större chanser måste det ju bli.
    Som sagt på två embryon har jag ju fått när det inte har varit bra embryon men vad jag har förstått så bedöms det där olika från klinik till klinik och efter landstinget så kommer vi välja den klinik som inte tvekar på att  sätta två

• tjorven01

CurlyRed!
    Ytterligare en i raden som vill välkomna dig. Hoppas dock att du slipper hålla på lika länge som många av oss andra har gjort.

Svar på tråden Vi på CvL fortsättningen