Allergitråden
Har skrivit detta inlägg i mjölktråden också men det är ju lite "annat folk" här så jag skriver här också...
Jag har ju en 14 månaders som inte tål mjölk och soja som ni vet. Anledningen till att jag misstänkte det så tidigt var att stora sonen haft problem med sin mage också. Tar hans historia lite kort (men antar att den blir rätt lång ändå för det är ju 3.5 år...)
Han fattade inte att amma alls utan fick ersättning (semper) redan på BB. Försökte pumpa och ge blandat med ersättning och fixade det i 5 veckor sen gav jag upp. När han var 1 vecka gammal blev han förstoppad första ggn (det var då jag drog ner kraftigt på den pumpade mjölken). Vi har sedan hållt på med allehanda olika saker.
När han var bara någon/några månader så kunde han få 30 ml laktulos, messmör, olja, katrinplommon you name it! Inte mycket hände trots det. Han skrek när han bajsade och var stenhård. Han kunde äta en hel katrinplommon burk utan att han bajsade.
Försökte få hjälp av BVC men allt de sa var "en del barn ÄR sådana" hmm. När han var 6 månader och han skrek varje gång han bajsade och jag gav massvis med laktulos, så fick jag nog. Slutade med ersättning (Hade då bytt till NAN vid ca 1-2 månaders ålder) eftersom han åt bra av annan mat. Det blev då bättre och han bajsade självmant för första ggn, men långt ifrån bra. I samband med detta så sökte jag akut till barn mottagningen och fick bara rådet att ge mer laktulos för "en del barn ÄR såhär..."
När han var ca 14 månader så började han få diarré... han bajsade ner sig från topp till tå VARJE dag i en månad, det bara rann om honom. PÅ detta fick han magsjuka och kaskadkräktes massor (vi tror det var magsjuka). Då åkte vi in akut och fick efter detta komma till en läkare och en utredning påbörjades.
Där sa de att vi skulle testa laktosfritt(?!) för de trodde han blivit sekundärt laktosintolerant efter en magsjuka... fast jag försökte förklara att detta varit sen han föddes...
Sen blev han lite bättre på laktosfritt och diarréerna slutade, då kom förstoppningen tillbaka och vi började med laktulos igen. Någon gång emellanåt har misstanken om mjölkproteinallergi tagits upp av läkare men de har inte trott så mkt på det. Eftersom jag varit så osäker (innan jag fick son nr 2 som MÅSTE ha mjölkfritt) så körde vi på med laxermedel. Vid drygt 3 års ålder fick han Movicol som funkade mkt bättre. Han har nu blivit bättre i sin förstoppning och vi kunde fasa ut movicolen. Nu har han dock börjat bli förstoppad igen. När han blir förstoppad så kissar han på sig (kan väl inte hålla sig när det trycker på blåsan) och han bajsar i kalsongerna...små kluttar men inte stenhårda...men när man sätter honom på toa kommer inget. Enda ggn han har nåt annat symtom än förstoppning är ibland då han får TOKONT i magen. Han blir alldeles kallsvettig, blek och skakar, skriker och mår dåligt. Kan gå över på allt från 10min till flera timmar! Detta kommer kanske en gång varannan månad. Vi har varit hos läkare 2 ggr med detta men inte just när han haft ont utan dagen efter, de har då inte hittat något "fel" utan antar att det beror på förstoppningen men inget vi vet säkert.
De enda testerna de velat göra är gluten som de testat 2 ggr...i övrigt INGENTING!
Vad tror ni??? vet att det är långt och att det är svårt att gissa, men? har inte fått något vidare förslag på barn mott direkt... De säger bara "så länge det funkar med laxermedel så..." men hur länge ska vi hålla på med det liksom...