ollemia: Ang att orka med trötthet och illamående: Jag har berättat för min chef och bett om semester varje onsdag, vilket hon ok:ade. förstår om det kanske inte funkar om man är lärare... i värsta fall får det ju bli sjukskrivning, du ska ju inte slita ut dig. Jag känner som du att jag bara vill åka hem och sova, mår asdåligt på jobbet så får verkligen anstränga mig. Jag sitter inte heller själv vid datorn, utan mitt jobb går ut på att jag har möten hela dagarna med en person åt gången så behöver vara närvarande och uppmärksam. Min man lagar mat varje vardagkväll. Tyvärr är jag kvällsmänniska, så funkar inte att lägga mig vid 19 bara för att jag vill sova 12 timmar, utan då vaknar jag på natten och kan inte somna om. Så jag sitter som en zombie i tv-soffan eller vid datorn i några timmar på kvällen innan jag lägger mig. orkar abslout inte träffa vänner. tjoho vad rolig jag är just nu!
Ammy: grattis till det positiva beskedet på ultraljudet! KUB=kombinerat nackuppklarningstest och blodprov; NUPP=nackuppklarningstest. Det görs i v 12+3 till 12+5 ca och syftet är att bedöma sannolikheten att fostret har något av tre olika kromosomfel, bl.a. downs syndrom. Man mäter två olika hormoner i mammans blod, samt mäter bredden på fostrets nackspalt för att räkna fram en sannolikhet. Om sannolikheten är 1 på 200 eller mer kan man göra fostervattensprov som ger definitivt besked. Det ger alltså inte exakt besked som fostervattensprov, men är å andra sidan riskfritt för fostret, medan fostervattnesprov medför en risk på 1% att få missfall. Om du vill göra det är det hög tid att beställa tid för det på MVC!
Tetinne: lycka till på KUB/NUPP! det går säkert bra!