• Lapsang

Gravid mha IVF och BF Augusti-10?!

Hej alla! Jag hakar på här! Jag är i v8 (v7+1, BF 15/8) och har blivit gravid på första IVF-försöket! Har innan det försöket nedreglerats ca 6 mån och gjort en operation där endometrioscystor tagits bort. innan ivf var det oklart om det skulle gå att stimulera fram ägg, läkaren sa att cystorna kunde förstört äggstockarna, så det var en nervös väntan! Nästa milstolpe är VUL 8/1, då jag är i v9 (v8+4). Hade varit bra med ett till VUL som ni skrivit om, kanske ska be om det...

Jag mår ganska illa och är trött, sover 11 timmar per dygn nu när jag är ledig. När jag inte mår illa blir jag nervös över det, sen blir jag tacksam när illamåendet kommer tillbaka, men då orkar jag ingenting, särskilt inte vara trevlig. Jag är ett riktigt litet charmtroll just nu!

• Lapsang

Hej alla! oj, här har det varit aktivitet, vad kul! Kul m lista också, jag lägger till mig:

*Tetinne: + 1/12 (ICSI 4), Bf 4/8-10
    *Bäbifabriken + 13/12 (IVF 1) Bf 15/8 -10
    *Ollemia: + 16/12 (IVF 1), Bf 22/8-10
    * 19s9: +26/12 (ICSI 1, Försök nr 3), prel Bf 30/8

7879 - ska det stå 7879 istället för 19s9? Blev lite förvirrad, men det måste ju vara du eftersom det var du som lade till den?

ollemia - oj förstår att du blir orolig! skönt iaf att de sa att det inte var så bråttom att justera dosen!

Jaha, idag har jag legat i sängen hela dagen för att jag mått så sjukt illa! Jag börjar fundera i banor av semester ända till v 13 eller sjukskrivning, för så kan jag ju inte må om jag ska jobba, jag jobbar med människor och förväntas lyssna uppmärksamt och empatiskt och komma med ngt intelligent tillbaka... Hmm... lite svårt när det enda man kan fokusera på är att inte spy (Har semester nu).

Jaa, dricka imorgon... Jag tänkte nog köpa en svartvinbärsdricka som ser ut precis som rödvin till färgen, eftersom jag inte outat graviditeten i bekantskapskretsen så tänkte jag mörka lite.. Hoppas bara ingen ska vara snäll och fyller på mitt glas med vin. Mat vet jag inte än, vi ska ha knytis hemma så får se vad folk har med sig! Men det ska bli kul om jag inte mår tokilla bara! Men det brukar vara ok på kvällen, så det ska nog gå bra. Om jag inte orkar förbereda ngt får maken göra det.

• Lapsang

7879 - mår bättre idag som tur är! Jo, jag fortsätter med progesteron. Vet ej hur länge, men v12 ut tror jag. Det är så mkt jag fått iaf. Läkaren tyckte inte jag behövde, men sa att jag kunde få det om jag vill, då det inte skadar heller. Tänkte be om en ask till så jag kan trappa ut dem efter v12, så det inet blir ett tvärt slut.

gott nytt från mig också! 2010 ska bli ett superår, eller hur!?

• Lapsang

ang progesterondiskussionen vill jag bara förtydliga att min läkare gav mig instruktionerna att sluta på TD, men hon gick med på att skriva ut mer till mig för att jag ville ha det, då hon sa att det inte kan skada heller. Jag vet inte så mkt om det, men en liten teori jag har då jag hört lite om det , är att det är om man fått missfall tidigare eller om man varit nedreglerad länge (alltså flera månader, som vid endometrios) som det kan vara bra med längre proggis-tid. Jag har inte haft missfall eftersom jag itne varit gravid förut, men jag har varit nedreglerad i ett halvår med ett kortare uppehåll, så därför ville jag fortsätta. Men jag har funderat så mkt på detta så tror jag ska starta en tråd och fråga, så får vi kanske lite klarhet!

tetinne: Oj! vilken dramatik! förstår att du blev orolig! Jag hade också lite blödningar för några veckor sedan och fick panik, men då jag gjorde lite efterforskningar insåg jag att det är jättevanligt faktiskt! Det var för tidigt för VUL för mig då, men jag tog hcg med två dagars mellanrum och det steg fint så då blev jag lugnad. skönt att bönan fortfarande mådde bra och hade växt!

trohoppkärlek: jag har hugg i äggstockarna när jag rör mig hastigt el typ sträcker på mig el nyser, men det är lika ofta på båda sidor.

• Lapsang

Margaret: håller tummarna att det går bra!

Tetinne: Känner igen mig i att söka för mkt info, läser man tillräckligt mkt hittar man alltid ngt nytt som kan gå fel! Men det är ju dubbelt, för söker man ingen info kan man ju skapa sig massa fantasier också, skönt med mer fakta. Jag försöker påminna mig själv om att "ja visst det kan säkert hända, men vad är sannolikheten?", man går ju inte och oroar sig för att man ska krocka på väg till jobbet på morgonen t ex. Men, men, lättare sagt än gjort, jag vet...

ego: Jag hade mitt VUL idag (v8+4) och lilla räkan var lagom stor och hade ett pulserande hjärta! Är sååå glad!!

• Lapsang

Tack för gratulationer!

Tetinne: du är inte tjatig. Vi är väl alla oroliga från och till, annars skulle vi nog inte hänga på FL! Vi är här för att stötta varandra! Jag förstår att det känns konstigt att inte känna ngt när det verkar som att de flesta gör det, men då det också är rätt vanligt att man inte upptäcker på ett bra tag att man är gravid om det var oplanerat och man har lite oregelbunden mens sådär, så måste det ju vara ganska vanligt att inte må dåligt också. Om man mår som jag skulle det inte gå att missa att något är radikalt annorlunda med kroppen menar jag, och det händer ju onekligen gång på gång att folk inte märker att de är gravida, så måste vara rätt vanligt att må bra också resonerar jag...

Ang sex: Jag läste att sperma innehåller ett hormon som hjälper till att lösa upp slemproppen (så därför ska det vara bra att ha sex om man gått över tiden och vill få igång förlossnigen). Det tyckte jag borde betyda att det kanske inte är så bra att få sperma där när man INTE vill att slemproppen ska upplösas. Samtidigt har man ju hört att det ska vara helt ok m sex. Hur som, jag vågar inte den typen av sex just nu, däremot måste det ju vara verkligen riskfritt med icke-penetrerande sex, så det kan man väl med fördel ägna sig åt under första trimestern, eller vad säger ni?

• Lapsang

Tetinne: jag blir också enormt svullen, särskilt på kvällen. min läkare säger att det är graviditetshormonerna, så där har du äntligen ett graviditetssymptom!

• Lapsang

Ewing: Hej och välkommen! Och grattis såklart!

Tetinne: Vad jag hört är VUL riskfritt, så ös på bara! Förstår att du är orolig över flytningarna! Hoppas jag kan glädja dig med att jag också haft sådana, men det var ingen fara. Tog både hcg-prover och VUL, VUL flera veckor senare, och allt såg bra ut. Min läkare sa att det går bra för de allra flesta som får blödningar. Håller tummarna!

• Lapsang

Tetinne och 7879: grattis, vad härligt!!

tetinne: jag fick blödningar i v 5. Det var bara några dagar efter plusset.

margaret: oj, vad jobbigt, förstår att du är orolig! håller tummarna för att embryot hämtar sig!

ewing: håller tummarna för dig imorgon!

apropå trötthet: jag är också jättetrött och jag har bett min chef om semester varje onsdag för att vara hemma och sova och ta det lugnt. Hade det för första gången igår och det var UNDERBART!! kan verkligen rekommenderas! tror jag uppskattar det många gånger mer nu än om jag sparar dagarna till sommarsemester el dyl. Det är nu jag behöver dem som mest.

Svar på tråden Gravid mha IVF och BF Augusti-10?!