• Lapsang

Gravid mha IVF och BF Augusti-10?!

Grattis igen pluttens mamma!!

• Lapsang

Hej alla!

Nu är det min tur att vara orolig! Har läst lite på nätet att enheterna som fritt beta Hcg och PAPP-A mäts i (blodprovet vid KUB) är multiplar av medianen. Jag fick 23 på fritt beta hcg!! Det skulle ju betyda att jag hade 23 ggr så mkt som normalt! Barnmorskan kunde inte svara på vad det var för enheter, men hade det varit mängden hade det ju istället varit orealistiskt lågt, då det ju ska ligga på typ 25.000 - 290.000 i v 13 som jag var i då. På PAPP-A fick jag 0,83, så det var ju nära medianen som ju är 1,0 då om enheten är multiplar av medianen. Just nu fattar jag inte varför jag fick så låg riskbedöming (1/6714 för downs) när jag hade så onormal hcg-nivå! Vad fick ni andra?? särskilt du Tetinne som ju går på samma mvc som jag!

Blä!

• Lapsang

Grattis alla som fått positiva besked och välkommen nykomling closer!

Ingen som gjort blodprovet på KUB som vet vad de fick för resultat på fritt beta hcg och papp-a? Har åtminstone fått svar på att det var enheter per liter och inte multiplar av medianen som mina värden var angivna i, så jag har iaf inte 23 ggr högre fritt beta hcg än normalt, alltid något... Men nu har jag liksom blivit som besatt av att få veta om mina prover var normala... knäppt jag vet!

• Lapsang

* Goding80: +26/11 (IVF 1) BF 2/8-10
    * Lallalo: +1/12 (IVF 3) BF 3/8
    * Tetinne: + 1/12 (ICSI 4), BF 4/8-10
    * Sthlmsjänta +5/12 (IVF 1) BF 9/8-10
    * Bäbifabriken + 13/12 (IVF 1) BF 15/8 -10
    * Mermaid + 4/12 (IVF 1) BF 15/8
    * Trohoppkärlek + 12/12 (ICSI 1) BF 17/8-10
    * Pluttens mamma (+ IVF3, MF), + IVF4 BF 18/8-10
    * Rasmusnalle: + 14/12, FET2, BF 18/8-10
    * Ollemia: + 16/12 (IVF 1), BF 22/8-10
    * Ewing +21/12 (3 IVF, 3 FET alla med ICSI) BF 25/8
    * Ammy +23/12(IVF 1, första försök)
    * Closer + 19/12 (ICSI 3, försök 4) BF 28/8
    * 7879: +26/12 (ICSI 1, Försök nr 3), BF 29/8

{#lang_emotions_flower}v 13. (12+0- 12+6){#lang_emotions_flower}
    *Ewing BF 25/8-10
    * Closer BF 28/8 -10
    *Ammy01 BF 29/8
    *7879 BF 29/8

{#lang_emotions_flower}v 14. (13+0 - 13+6){#lang_emotions_flower}
    *Pluttens mamma BF 18/8
    *Rasmusnalle BF 18/8

{#lang_emotions_flower}v 15. (14+0 - 14+6){#lang_emotions_flower}
    *sthlmsjänta BF 9/8-10
    *Lallalo BF 3/8
    *Bäbifabriken BF 15/8
    *Mermaid BF 15/8

{#lang_emotions_flower}v 16. (15+0 - 15+6){#lang_emotions_flower}
    *Tetinne BF 4/8-10
    *Goding80 BF 2/8-10

• Lapsang

Tetinne: tusen tack för svar! nej du behöver inte alls vara orolig! MoM står för multiplar av medianen, dvs ditt värde delat med medianvärdet. Det är det som är det viktiga. Ditt hgc-värde var alltså bättre än mitt, inte sämre. Mitt var bara hälften av medianen, dvs det värde som ligger precis i mitten av vad folk har. Det var dock inget problem enligt BM, har fått prata med dem nu och fått veta enheter.

IU/L betyder international units per litre, vad det ÄR vet jag inte, utan det intressanta är ju MoM-värdena, så båda våra resultat ser tipptopp ut!

ni andra behöver inte rapportera era resultat för min skull iallafall, jag har fått svar nu och ska släppa det där... Men supertack för erbjudandet, Closer!

Är lite förvirrad för har varit så orolig och väldigt egofokuserad pga det, men jättegrattis Rasmusnalle till gott resultat på UL och även andra som fått bra resultat!

Ammy: vad är det för nässpray man får ta om man är gravid? Vilka får man inte ta?

• Lapsang

Rasmusnalle och 7879: tack för stöd! Skönt att man "får" vara orolig här inne, pratar man med "vanliga" människor utan fertilitetsproblem tycker de ju att man är helt knäpp som oroar sig för alla möjliga konstiga saker, säger att man inte ska googla t.ex. Nu har de kanske rätt, men ändå skönt att få förståelse för sina nojor av andra som också haft svårt att bli gravida.

Rasmusnalle: vad skönt att du tycker om när magen växer, eftersom du var orolig att du inte skulle gilla förändringarna. Jag har också tänkt att jag gillar min mage, har också fått kommentarer från andra, men det fick jag iofs redan i v 8! Dock ser den mer gravid ut nu, tidigare var den liksom mjukare och mer svullen, nu börjar den bli hård. Fast min är hård längst ned, inte där uppe än så länge.

• Lapsang

Ewing: förlåt glömde säga grattis till dig också, supergrattis! Var så disträ förut när jag läste p.g.a oro, kunde inte koncentrera mig riktigt... Nä det stämmer att våra BF-datum inte ska ändras. Man ändrar dem ju för att man inte kan veta när befruktningen skedde, så man försöker gissa utifrån barnets storlek. Men vi vet ju och avviker storleken lite så är det ju bara för att alla såklart itne är på millimetern lika stora. Jag fick ett särskilt intyg från min IVF-klinik att visa upp där det står att BF inte får justeras.

• Lapsang

closer: Grattis!! Vad skönt!!{#lang_emotions_flower}

ego: jag inbillar mig att jag ibland när jag är stilla känner hur det spritter svagt i magen. Men jättesvårt att skilja det från lite bubbel i magen. särskilt på kvällen när jag ska sova känner jag det, men min puls känns ganska mycket i magen också så svårt säga om det är blodet som forsar där inne. Ngn annan som känner igen sig? Pluttens, du hade ju känt ngt för flera veckor sen, har det blivit mer av den varan? NU när jag sitter vid datorn känns det bestämt som att det är NÅGOT som liksom RÖR sig i magen!! Ooh, jag hoppas att det är trollet! och inte bara inbillning! Men är det inte lite tidigt?

• Lapsang

Rasmusnalle: Förstår att du är orolig, även om det säkert inte är ngn fara! Bra att du kollar upp det. Jag har inte mer flytningar än normalt (som jag hade vissa tider på månaden som ogravid), men jag har ju en del, men jag menar det hade jag ju innan också. Behöver inte ha trosskydd.

Pluttens mamma: Vad härligt att du kände plutten igen! Jag tror också det är normalt att ibland inte känna ngt, det beror nog på vilket håll plutten är vänd åt. Och det känns ju rätt svagt såhär tidigt. Själv råkade jag böja mig lite för långt framåt när jag satt (skulle sträcka ut svankryggen) och klämde till magen rejält, blev nojig att jag klämt ihjäl trollet. Men sen några dagar senare kände jag det igen, så det var nog ingen fara.

Tetinne: Jag känner det också som pluttens mamma beskriver, men det betyder ju inte att det måste kännas så för alla. Om du känner det som att någon petar dig inifrån, vad skulle det annars kunna vara? En alien som oxå bor därinne?

Svar på tråden Gravid mha IVF och BF Augusti-10?!