• Tintene

Gravid mha IVF och BF Augusti-10?!

Plussade äntligen den 1 december efter 4 IVF /ICSI försök (3 ET o 1 FET)....
    Är såklart ÖVERLYCKLIG men oxå väldigt orolig för att nåt ska gå fel....

Den 21 dec var vi dock på VUL o fick se ett litet pyre på 15 mm med pickande hjärta!!! Det kändes fantastiskt o läkaren sa att missfallsrisken nu minskat , vilket känns liiiite lugnande iallafall :)

Skulle vara roligt att dela denna resa som förhoppningsvis leder till ett barn med andra som kämpat länge o tillslut lyckats mha IVF....OCH som dessutom ligger någorlunda lika tidsmässigt som mig... Hoppas ni hittar hit :D

(E nu i v 8+4 och har BF 4 augusti-10)

• Svar på tråden Gravid mha IVF och BF Augusti-10?!
  • ollemia

Hej alla och tack för alla grattis!

Angående VUL och vad som syns: Mitt pyre visade sig som en liten gullig nalle med huvud, kropp och knoppar till armar och ben, eventuellt också resterna av svansen. Det här var vecka 8+3 och jag blev själv mycket förvånad att så mycket kunde urskiljas, hade förväntat mig en böna bara. Däremot var hjärtat svårt att se, där trodde jag efter att ha läst en massa inlägg om hjärtan som slår att det skulle vara jättetydligt, men nej, visst syntes hjärtslag men bara knappt. Jag antar att det beror på ultraljudsmaskinens kvalitet.

Angående att berätta: Jag var tvungen att berätta på jobbet för de jag jobbar närmast med, då hela IVF-proceduren påverkar mig och mina åtaganden. Kändes inte så kul först, men å andra sidan vet de nu varför jag är oändligt trött och seg. Skulle allt skita sig känns det naturligt att berätta det också och då förväntar jag mig förstås visst stöd av dem. Det svåraste är nog att jag är lärare på gymnasiet och undervisar i biologi och mina elever är väldigt uppmärksamma och känsliga för den här typen av förändringar. Jag har ännu inte fått frågan, men bävar för att kanske behöva ljuga om de skulle fråga rakt ut, det känns inte bra, de är ju mina gullungar! Under julhelgen berättade vi för våra respektive familjer, trots att det var jättetidigt. Jag brukar inte spotta i glaset direkt och då är det svårt att förklara varför jag plötsligt blivit "nykterist". Jag förväntar mig stöd där också, om det här inte går bra.

Angående att orka med trötthet och illamående: Hur gör ni? Jag vill bara åka hem och sova så fort jag kommit till jobbet. Eftersom jag är lärare kan jag heller inte ta en soft dag vid skrivbordet om det behövs, jag är ju "on stage" inför eleverna nästan hela tiden. Har ni några tips? Hur klarar ni vardagen? Jag har hört att de här jobbiga symptomen (trötthet och illamående) ska försvinna efter vecka 12, stämmer det?

• 7879

Ewing: Ja, kan inte vara lätt att dölja när man mår illamående...
    Ollemia: Jag är varken trött eller illamående, så jag har inga råd...

• Tintene

Jag e inte heller  varken  illamående eller trött så kan inte heller ge nå råd....

• trohoppkärlek

Vet hur ni har det med illamående o tröttheten... Har sälv slitit med illamående från start, efter några veckor släppte det iaf så att jag kunde äta men är tvungen att äta väldigt ofta annars kommer illamåendet, även om det inte försvinner helt. det ligger hela tiden lite där men det blir iaf så att jag kan leva=)
    Men jag ahr hört att ingefäratabletter ska vara väldigt bra, har dock inte provat de men det kan ju vara värt ett försök=)

Ang trötthet så tror jag inte man kan göra något åt det, det är bara att acceptera men alla säger att man blir piggare efter v 12 så håll ut. Se till att ha en underbar man hemma som tar hand om er så ni kan ligga o slappa efter jobb, det är ändå så kort tid=)

Idag är det 1 v sen jag fick se pyret, känns som det är längre sen. O oron kommer till o från, illamåendet verkar avta lite o samtidigt som jag är glad att må lite bättre så blir jag bara oroligare att jag inte ska vara gravid, längtar till v 18 när nästa ul är=)

Vi har börjat berätta för allt fler, eller sambon berättar mest jag förösker vara mer försiktig men samtidigt jobbar jag på sjukhus o är en del grejer jag inte längre kan göra på jobb o humöret svänger lite ibland så då är det skönt att folk vet varför=)

Åh önskar tiden kunde gå fort o man börjar få mer mage så det känns mer verkligt=)

• Ammy01

Idag var vi på efterlängtade VUL. Hjärta bultade  på och vi såg det jätte tydligt. Pyret är 18,3 cm. Enl läkare minskar MF risk nu v.9(8+2) markant.
    Nu ska jag ringa till MVC.
    Mår lite illa då och då men inte så farligt. Nu ska jag försöka njuta ordentligt

Tetinne: + 1/12 (ICSI 4), Bf 4/8-10
    * Sthlmsjänta +5/12 (IVF 1) BF 9/8-10
    * Bäbifabriken + 13/12 (IVF 1) Bf 15/8 -10
    * Trohoppkärlek + 12/12 (ICSI 1) Bf 17/8-10
    * Ollemia: + 16/12 (IVF 1), Bf 22/8-10
    * 7879: +26/12 (ICSI 1, Försök nr 3), prel Bf 30/8
    * Ammy +23/12(IVF 1, första försök) prel BF 23/8
    prel.BF
    * Ewing +21/12 (3 IVF, 3 FET alla med ICSI) Bf 25/8

• Dipsy

hej allesammans.....

jag har bf i juni....men kanske kan hoppa in här jag med....

gick in i vecka 17 idag och det måste sägas att min trötthet har inte försvunnit...kan bli jätte trött så jag bara vill sova....men å andra sidan har jag mer energi i vissa situationer....har tex städat idag....= jätte trött efteråt....

fått tid för rul...12/2 känns som en evighet dit...men tiden har ändå gått otroligt fort....

• 7879

Ammy: Vad kul att ha fått se denn lille! Roligt med inskrivning på MVC sen!

• Tintene
    Ammy01 skrev 2010-01-19 11:23:55 följande:
    Idag var vi på efterlängtade VUL. Hjärta bultade  på och vi såg det jätte tydligt. Pyret är 18,3 cm. Enl läkare minskar MF risk nu v.9(8+2) markant.Nu ska jag ringa till MVC.Mår lite illa då och då men inte så farligt. Nu ska jag försöka njuta ordentligt Tetinne: + 1/12 (ICSI 4), Bf 4/8-10* Sthlmsjänta +5/12 (IVF 1) BF 9/8-10* Bäbifabriken + 13/12 (IVF 1) Bf 15/8 -10* Trohoppkärlek + 12/12 (ICSI 1) Bf 17/8-10* Ollemia: + 16/12 (IVF 1), Bf 22/8-10* 7879: +26/12 (ICSI 1, Försök nr 3), prel Bf 30/8* Ammy +23/12(IVF 1, första försök) prel BF 23/8prel.BF* Ewing +21/12 (3 IVF, 3 FET alla med ICSI) Bf 25/8
    GRATTIS va härligt!!! Men visst va ert pyre 18,3 mm o inte 18, 3 cm ...{#lang_emotions_wink} Annars får du nog det VÄLDIGT besvärligt vid förlossningen {#lang_emotions_surprised}{#lang_emotions_wink}!
  • Tintene

Usch idag har jag varit såååå uppblåst..... Dessutom har jag haft som knip/ont till o från från magtrakten- hoppas o tror dock att de e tarmarna som spökar o att d inte e nåt allvarligt... Just nu känns d ok iallfall.

På fredag ska jag på KUB/NUPP-test o hoppas att allt ser bra ut.... lite läskigt e det...

Nån annan som ska på  KUB/NUPP?

• 7879

Tetinne: Nej det hade vi nog inte tänkt att gå på. Hoppas det bara är tarmarna och livmoderna som växer. Själv är jag lite orolig då jag inte har så mycket symtom. Ett par kompisar till oss som var på RUL fick reda på att deras foster inte levde så jag är lite orolig... Ska på inskrivning nästa torsdag och funderar på att fråga omman kan få göra ett VUL innan RUL...

Svar på tråden Gravid mha IVF och BF Augusti-10?!