• Gullan

Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4

Välkomna till vår nya tråd Malmötöser! Både gamlingar och nykomlingar är välkomna

Tidigare trådar:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-1-3/m42641644-19.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-262/m45251109-158.html
    Del 3 - www.familjeliv.se/Forum-11-262/m47636227-233.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-27 20:11
    BIM-lista:
    www.familjeliv.se/Forum-1-336/m49592581.html

Vår promenadtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-262/m48607121.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-27 11:12
    Ny promenadtråd!
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m50742980.html

• Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4
  • heavensangel

Zix: Konstigt att du inte går upp i vikt. Kräks du? Jag har ju jättesvårt med godis och annat gott. Men det kanske bara är tur eftersom jag inte vill gå upp en massa. Har ju redan övervikt. Käka du på med dina kaloribomber. :) Tycker det låter äckligt så jag vill kräkas. :)

• Puchiko
    Zixi skrev 2010-01-10 11:57:12 följande:
    Ja du måste ju äta lite kalorier, annars mår nog inte bebis så bra
  • mojutten

Zix, dina födoval får tom mig som icke gravid att få lite lätt illamående{#lang_emotions_wink}, ostelnad chokladpudding med cornflakes!!!!, men fungerar det så fungerar det. Vem vet vad man själv kommer att få i sig när det väl kommer så långt.

• Zixi
    heavensangel skrev 2010-01-10 12:01:52 följande:
    Zix: Konstigt att du inte går upp i vikt. Kräks du? Jag har ju jättesvårt med godis och annat gott. Men det kanske bara är tur eftersom jag inte vill gå upp en massa. Har ju redan övervikt. Käka du på med dina kaloribomber. :) Tycker det låter äckligt så jag vill kräkas. :)
    Nä, kräks inte och äter allt vad jag kan. Tror att det kan vara för att jag bara får i mig små mängder mat vid varje måltid och/eller att jag fått en ordentligt ökad förbränning. Sen väger muskler mer än fett och jag skulle tro att jag tappat en hel del muskelmassa på att bara ligga på soffan här hemma.

Försökte laga mat till mig själv i förregår, hann få maten färdig innan jag drabbades av enormt illamående och svettningar. När jag väl återhämtat mig var maten kall men jag åt duktigt upp den ändå. En (enligt mig) gigantisk portion av 1 potatis, 1 ägg och en tomat. Lyckades precis få ner det innan jag blev illamående av mätthet.
    Juli - 2010
  • SailorGirl
    Puchiko skrev 2010-01-10 10:58:47 följande:
    Jag vet att man ser mer när man mäter sig men eftersom jag varit sjuk så finns det ingen anledning att mäta nu, hjälper ju bara om man tränar. Blir lite irriterad på alla som ska tro att man har PCO för att man är överviktig, alla överviktiga har inte PCO. Dem har kollat mig för det och jag har inte det. När jag pratade med en barnmorska i höstas så sa hon att hon mer trodde att det berodde på p-pillrena som ställer till det. Har mensen inte blivit regelbunden efter ett år efter p-pilleravslut så skulle jag höra av mig. Sen vet jag inte PCO kan växa fram? Är jag osäker på.. Man kan ju ha problem med fertiliteten enbart pga vikten. Vilket jag hoppas ska lösa sig när vikten sakta går neråt. Har inga bra erfarenheter av cellprov, sist hade jag en megasvampinfektion men hon gjorde provet ändå. Bara forserade in instrumenten!! Kunde knappt gå när jag gick därifrån. Jag har megaproblem med mitt järnvärde, har anemi som de inte vet vad det beror på. Järnvärdet ska ligga på 10 och mitt ligger på 5 trots att jag äter 3 tabletter dagligen. Ska börja på utredning nu i hopp om att de hittar vad som är felet. De har en teori om att det är min tarm som inte tar upp järnet på rätt sätt
    Ber om ursäkt! Inte meningen att trampa på en öm tå. Vet flera tjejer som har det och upptäckt det när de försökt skaffa barn bara och bland tjejer som inte kommit till den punkten i livet verkar det vara helt okänt. En av sagda tjejer frågade mig en gång: "Du lägger också på dig hull som en man. Är du säker på att DU inte har det?" Jag blev helt ställd. Nästan lika ställd som när en läkarstudent "ställde diagnos" på mig som intersexuell. Det närmaste undersökning hon kom var att titta på mig i backspegeln på bilen hon körde och jag åkte i. Tror vi pratade om att jag börjat med p-piller för att jag kramade toan varje månad och pratade med Ulrik. SÅ i alla fall: Jag ska inte sitta här och göra någon amatördiagnos, det var inte min avsikt.

Hemska gynekologer har jag också fått min beskärda del av annars. T.ex. en som sa att jag fick "skylla mig själv som var tvungen att komma dit" (jag hade en envis svampinfektion). Hon var inte direkt försiktig när hon tryckte in instrumenten och grävde verkligen rundor därinne med dem. Sen penslade hon något otroligt svidande för att kolla så att jag inte hade kondylom. Trodde hon skulle fräta bort hela härligheten.
    En annan gång fick jag allt uppspänt på fyra håll och en "kikare" mellan benen. Det gjorde ont och jag fick ingen förvarning, så jag skrek i högan sky. "Nu får du väl ändå skärpa dig" fnös gynekologen (som för övrigt inte såg mig i ögonen när han pratade med mig en enda gång). Det är inte alla som inser att de jobbar med människor i vården. De verkar se en som kreatur utan känsel och känslor.
  • SailorGirl

När jag tänker på det ska jag banne mig rekommendera vederbörande att byta jobb om jag träffar på en dylik gyn igen.

Måste berätta om en fantastisk manlig jag hade på KK i lund en gång. Hade köpt godis, fixat myshörna i soffan med filt och film m.m. redan innan besöket, som jag räknade med skulle bli läskigt. Men det blev det inte. Vi skvallrade om folk vi båda kände på mitt jobb, skämtade och skrattade. Pratade börsutveckling och gud vet vad. När jag gick därifrån gick jag och hummade på en sång och tyckte det var en jättetrevlig dag. Mitt i ett steg tänkte jag "Hey! Det här skulle ju vara otrevligt!" Och så kände jag mig nästan lurad. Som om soff- och filmmyset liksom inte var riktigt förtjänt, för det var ju inte synd om mig. Men så klart gjorde jag det bästa av situationen och grävde ner mig riktigt djupt under filten och moffade

• Puchiko

Var inte meningen att låta så arg heller men så fort man nämner att man är överviktig och att mensen varit lite oregelbunden så kontrar folk med att det är PCO.

Fy fan för såna gynekologer, hoppas aldrig man behöver träffa några såna igen och jag hoppas jag slipper träffa dem du träffat
    Jag har faktiskt överlag positiva upplevelser av gynekologer. Men visst känns det konstigt när man är så avslappnad att man kan prata om vad som helst. Känns som om man inte borde vara så avslappnad, precis som du säger.

• Tian 10

Hej alla,

hoppas att ni har en fin söndag.

Spännande att någon börjar närma sig bim igen så vi andra får hålla tummarna och hoppas för er. Hur känner ni er?

Har spenderat dagen med att spendera pengar.
    Inhandlade säng, skötbord, babyskydd, täcke, kudde, madrass, skötunderlägg, underlakan, påslakan, angel care andningslarm, spjälskydd, myggnät till vagnen, och lite till som jag nu glömt vad det var + betalt allt och resten som var kvar på vagnen (bara betalt handpenning på den innan). Så nu väntar vi på att de ska få hem våra saker. Kan vara bra att sätta ihopa skötbordet som också är byrå, då kan man lägga in alla kläder i den och få lite ordning på sakerna här hemma. Fy vad dyrt allt är. Men nu har vi basen till allt man behöver.

♥Lill-killen kommer 3 april♥
  • Zixi

Tian: Vad kul att ha alla sakerna på plats, antar att det börjar kännar riktigt verkligt nu. Får man fråga vad kalaset gick på?

Juli - 2010
  • Puchiko

Mysigt att ha köpt allt, nu är det bara lill-killen som saknas

måste rådfråga er.. nyss när jag satt och åt framåtlutad så fick jag som mensvärk i tjejmagen och så strålade det bak mot ländryggen.. mycket underligt!! {#lang_emotions_undecided} Någon som varit med om något liknande?

Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4