• Gullan

Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4

Välkomna till vår nya tråd Malmötöser! Både gamlingar och nykomlingar är välkomna

Tidigare trådar:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-1-3/m42641644-19.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-262/m45251109-158.html
    Del 3 - www.familjeliv.se/Forum-11-262/m47636227-233.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-27 20:11
    BIM-lista:
    www.familjeliv.se/Forum-1-336/m49592581.html

Vår promenadtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-262/m48607121.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-27 11:12
    Ny promenadtråd!
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m50742980.html

• Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4
  • loijsen
    Gullan skrev 2010-01-09 19:40:21 följande:
    Jag har rätt dos nu, men kroppen kan ju ändå spela en ett spratt. Men förhoppningsvis är det inte därför vårt plus dröjer, än är det ju inte onormalt länge (även om jag är extreeeemt otålig )
    Jag blev gravid direkt och jag hade inte ens rätt dos så jag hade inte stressat upp mig för mycket med det med sköldkörteln, däremot om du blir gravid så hade jag bokat direkt ett möte med en läkare för det är jätteviktigt med dosen då och då behövr du mer levaxin oftast nr du är gravid, jag behövde aldrig så kraftig höjning, rättare sagt nstan ingen alls, men det vet du ju inte nu så håll koll och skynda på läkarvården så du får en tid inom nga veckor iallalfall när du blir gravid!
  • Gullan

Lojisen, jag har full koll och väldigt bra kontakt med min läkare, så det är inga problem Jag fick gravförbud fram tills mitt TSH-värde var korrekt, så jag vet hur viktigt det är att man är rätt inställd. Det kan trots allt förhindra att man blir gravid och/eller medföra att utvecklingen av fostret kan bli påverkat.

Det är nog rätt normalt att man får många tankar kring varför det inte lyckats på en gång, trots att det är helt normalt upp till ett-två år. Jag brottas iaf med många tankar. Och alla är vi olika, jag försöker att inte stressa upp mig men sånt styr man samtidigt inte alltid över.

• Zixi

När jag var på Coop Forum idag hittade jag Katerina Janouchs bok Barnliv. Jag är inte överdrivet förtjust i henne som person men boken var så billig att jag köpte den. Har nu läst 50 av 700 (!) sidor och rekomenderar den! Behandlar allt från önskan om att skaffa barn fram till besvärliga tonåringar. Och kostade bara 69kr.....!

Så köp den om ni har vägarna förbi

Juli - 2010
  • Zixi

Har förresten fortfarande svårt för att få i mig tillräcklig med mat och går mer ner i vikt än upp. Så nu äter jag precis vad jag känner för oavsett hur "fel" det skulle anses. Kvällsmaten i går blev två portioner ostelnad chokladpudding med cornflakes. Det var jätte-gott men när jag skulle sova insåg jag att jag bara borde ätit en portion för jag mådde alldeles illa. Trodde att illamåendet skulle vara borta vid det här laget...

Juli - 2010
  • SailorGirl
    Puchiko skrev 2010-01-09 20:27:28 följande:
    Jag ska på cellprovstagning om några veckor, ska få det avklarat först så att det inte är något sånt. Sen tänkte jag kontakta en gyn.. men dem kommer antagligen säga att det är för tidigt efter p-pilleravslut och pga min övervikt Därför jag kämpar med att gå ner.. har gått ner 3 kg sen i måndags!! Vet inte om mensen kan ha något med mitt dåliga järnvärde oxå.. ska prata med läkaren om det tänkte jag, om det kan påverka att den uteblir. är så arg just nu, läs detta: www.familjeliv.se/Forum-5-98/m49898777.html
    Bra jobbat Puchiko! Heja! Ett tips är att man ofta ser mer resultat om man mäter sig, än om man väger sig. Speciellt om man börjar träna och bygger muskler.

Du vet säkert mer om dylikt än jag med tanke på ditt jobb och utbildning, men jag har hört att man kan fucka upp hormonerna om man är överviktig. Att man får fel sort i förhållande till sitt kön och att det kan påverka fertiliteten. Sen är det väl vanligt att man har problem med vikten om man har PCO? Det kan kanske vara värt att kolla upp om du ändå ska "in på service" hos gyn. Hoppas cellprovet går bra! Tycker själv det är läskigt och gör ont, men det är bra att ha gjort.

Att kolla järnvärdet kan aldrig vara fel. (Är man blodgivare får man veta var 4:e månad, vilket jag själv är och ser som lite av en hälsokoll ). Äter du något tillskott redan?
  • heavensangel

Zix: Du kanske ska se till och å i dej mer näringsrik mat istället för chokladpudding. :) Jag kräks av bara tanken. Jag knaprar frukt och grönt till förbannelse. Kan du inte äta det? Så olika man kan vara, när det gäller vad man får i sig.

Denna helgen har det varit vila för min del. Har hunnit med 3 filmer än så länge. Idag ska vi handla och sen har vi laddat upp med 2 filmer. :) Vila behövde jag verkligen. Dessutom blir det en skit tuff vecka på jobb denna veckan.

Ingen med BIM?

• Puchiko
    SailorGirl skrev 2010-01-09 23:32:56 följande:
    Bra jobbat Puchiko! Heja! Ett tips är att man ofta ser mer resultat om man mäter sig, än om man väger sig. Speciellt om man börjar träna och bygger muskler. Du vet säkert mer om dylikt än jag med tanke på ditt jobb och utbildning, men jag har hört att man kan fucka upp hormonerna om man är överviktig. Att man får fel sort i förhållande till sitt kön och att det kan påverka fertiliteten. Sen är det väl vanligt att man har problem med vikten om man har PCO? Det kan kanske vara värt att kolla upp om du ändå ska "in på service" hos gyn. Hoppas cellprovet går bra! Tycker själv det är läskigt och gör ont, men det är bra att ha gjort. Att kolla järnvärdet kan aldrig vara fel. (Är man blodgivare får man veta var 4:e månad, vilket jag själv är och ser som lite av en hälsokoll ). Äter du något tillskott redan?
    Jag vet att man ser mer när man mäter sig men eftersom jag varit sjuk så finns det ingen anledning att mäta nu, hjälper ju bara om man tränar.

Blir lite irriterad på alla som ska tro att man har PCO för att man är överviktig, alla överviktiga har inte PCO. Dem har kollat mig för det och jag har inte det. När jag pratade med en barnmorska i höstas så sa hon att hon mer trodde att det berodde på p-pillrena som ställer till det. Har mensen inte blivit regelbunden efter ett år efter p-pilleravslut så skulle jag höra av mig. Sen vet jag inte PCO kan växa fram? Är jag osäker på.. Man kan ju ha problem med fertiliteten enbart pga vikten. Vilket jag hoppas ska lösa sig när vikten sakta går neråt.

Har inga bra erfarenheter av cellprov, sist hade jag en megasvampinfektion men hon gjorde provet ändå. Bara forserade in instrumenten!! Kunde knappt gå när jag gick därifrån.

Jag har megaproblem med mitt järnvärde, har anemi som de inte vet vad det beror på. Järnvärdet ska ligga på 10 och mitt ligger på 5 trots att jag äter 3 tabletter dagligen. Ska börja på utredning nu i hopp om att de hittar vad som är felet. De har en teori om att det är min tarm som inte tar upp järnet på rätt sätt
  • mojutten

Grattis till nedgången Puchiko, bra jobbat! Det är alltid roligt och motiverande att se att det man gör ger resultat, men det är ju inte siffrorna i sig som är det viktiga utan bara att det går åt rätt håll så att säga.

P-piller är ett jäkla påhitt, bekvämt visserligen men det känns som om de ställer till med mycket elände också. Jag blev helt knäpp av mina och slutade för massvis av år sedan, efter många diskussioner och utskällningar av BMs, men jag är idag väldigt glad att jag stod på mig och hittade andra alternativ istället för att pumpa kroppen full av hormoner i årtal.

Sailor girl och jag är väl näst på tur i BIM-listan. Hur känns det Sailor, känt något ännu, du ju trots allt på BIM-5 eller?

• Puchiko

tack, ja jag är nöjd bara det är på minus.. man mår bättre ju mer man går ner.. på alla sätt..

Tänker aldrig äta p-piller igen, har mått så bra sen jag slutade med dem. Innan hade jag högt blodtryck och migrän ofta, har haft en migrän-attack sen jag slutade med p-pillrena och blodtrycket är normalt igen. Skönt att veta att det inte berodde på min vikt!!

• Zixi
    heavensangel skrev 2010-01-10 09:27:09 följande:
    Zix: Du kanske ska se till och å i dej mer näringsrik mat istället för chokladpudding. :) Jag kräks av bara tanken. Jag knaprar frukt och grönt till förbannelse. Kan du inte äta det? Så olika man kan vara, när det gäller vad man får i sig.
    Problemet är att jag älskar grönsaker och vill helst bara äta frukt och grönt men de innehåller inte tillräckligt med kalorier. Mannen skäller på mig om jag bara äter sallad till middag. Det är därför jag börjat utöka min diet med mindre hälsosamma alternativ som är kaloritätare. Igår frossade jag i räkost
    Juli - 2010
Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4