• Gullan

Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4

Välkomna till vår nya tråd Malmötöser! Både gamlingar och nykomlingar är välkomna

Tidigare trådar:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-1-3/m42641644-19.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-262/m45251109-158.html
    Del 3 - www.familjeliv.se/Forum-11-262/m47636227-233.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-27 20:11
    BIM-lista:
    www.familjeliv.se/Forum-1-336/m49592581.html

Vår promenadtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-262/m48607121.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-27 11:12
    Ny promenadtråd!
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m50742980.html

• Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4
  • First baby
    Zixi skrev 2010-01-11 19:44:43 följande:
    Jag gjorde ett kubtest som inte visade på allt för bra resultat. Ultraljudet och nackspalten såg bra ut men blodprovet var avvikande. Dubbelt så hög beta-hcg och en tredjedel så högt papp-a som jag borde ha haft och tyvärr är en typisk avvikelse för downs. Jag fick 1:196 som risk vilket är lite väl högt får både min ålder och mitt tycke. Vi som redan satsat så mycket på att få en frisk bebis.
    KRAAAAM. Längtar att dagarna går snabbt fram så du får alla (bra) resultat i handen!!! Lycka till!!!
    ♥♥♥♥♥♥ perfekt KUB 19/11-09, pefekt RUL 7 jan -10 ♥♥♥♥♥
  • Zixi

Tack för alla lyckoönskningar, känns som att det är det enda som hjälper i nuläget, det och tålamod. Inga hemska komplikationer än i alla fall *håller tummarna*
    Mannen tog det rätt hårt han med och har tagit väl hand om mig sen vi kom hem. Han sprang precis iväg för att köpa chokladglass till mig    {#lang_emotions_heart}

Juli - 2010
  • Tian 10
    Zixi skrev 2010-01-11 17:37:26 följande:
    Var och gjorde moderkaksprov idag. För det första var läkaren rätt obehaglig, vi fick ingen information om själva ingreppet, riskerna eller nåt (tur att vi var pålästa). Sen spritade de av min mage och täckte mig med gröna dukar. Sen kom det lilla bordet med alla prylarna rullande, då började jag bli nervös. Nålen var jätte-grov så jag valde att inte titta när de stack in den. "Nu sticker jag" sa hon och körde snabbt in nålen i decimeter i mig (verkligen högg ner den). Sen förde hon in en smalade nål och hackade ca 15 gånger i moderkakan, det gjorde ordentligt ont. Var sjukt obehagligt när hon drog ut nålen oxå. Sen sa hon att hon skulle se om hon fått ut nåt...... Som ett mantra rablade jag "hoppas att det lyckades, hoppas att det lyckades, hoppas att det lyckades" till mannen för jag ville verkligen inte behöva gå igenom det igen. Men.... det var precis vad jag fick, hela proceduren en gång till. Och de fick inte ut nåt den gången heller. Fick en tid till fostervattensprov om tre veckor och jag har redan ångest över att behöva gå igenom provtagningen en gång till (slipper i alla fall hackandet nästa gång). Läkaren gav oss ingen mer information och när vi skulle hem fångade sköterskan oss i korridoren och sa att om vattnet gick eller någon annan komplikation uppstod så skulle vi gå till akuten. Det var det. Tog en taxi hem, bara några kvarter men såååå skönt att slippa gå när man har ont! Så nu sitter jag här hemma och väntar, hoppas att det inte blir nåt missfall!!!! Funderar på att köpa en angelsounds för att se om den fortfarande lever ikväll och imorgon. Känns så snopet att utsätta sig för allt det här och inte få nåt ut av det. Trodde inte att det skulle vara fullt så här psykiskt påfrestande att vara gravid
    Men herregud! Så kan de ju inte bara behandla dig. Gjordes det inget ul efteråt så ni fick se på er Lill*?!?! Och ingen information innan. Detta måste ni anmäla! Så får det fan inte gå till!

Skickar massvis med kramar! {#lang_emotions_heart}
    ♥Lill-killen kommer 3 april♥
  • Tian 10
    First baby skrev 2010-01-11 18:48:31 följande:
    Jojo..hehe..Det är naturligtvis inte en hjärnskada att vara vänsterhänt, men det som menas med att de hittat ökat antal vänsterhänta barn är att de tror att det betyder att UL påverkar hjärnan eftersom vänsterhänthet styrs från hjärnan. Det är i sig inte farligt att vara vänsterhänt, men om det betyder att UL kan påverka hjärnfunktioner så innebär det även att andra hjärnfunktioner än den som styr om man blir höger- eller vänsterhänt kan påverkas. Och det är ju betydligt allvarligare tycker jag.Man har hittat ett samband med vänsterhänthet och många ultraljud.Det skulle tyda på att ultraljudet påverkar hjärnan på det sättet att barnet blir vänsterhänt. Doppler och agnelsound är kraftigare än ultlraljud.Detta är skälet till att barnmorskor starkt uppmanas att inte "lyssna" på hjärtljuden förrän vecka 20, helt enkelt för att man inte vet hur det påverkar bebisen. Jobbar man på sjukan får man lära sig mkt på föräläsningar o utb....(på gott &ont)
    Vad jag vet så är det största skälet till att de inte lyssnar på hjärtljud att det kan vara svårt att hitta hjärtat innan RUL. Inte så kul att vara förälder och gå ifrån bm och hon inte hittade hjärtljudet.

De ul som gjordes på oss när vi var små var MYCKET kraftigare än idag, och vi mår bra. Tror inte att ul är så farligt att man inte skulle kunna lägga in ett efter mkp/fvp.

Med era (Zix och Heavens Angels) erfarenheter så lutar det mer och mer åt att vi också tar oss till Lund. Fy fasen vad dåligt det verkar vara på kk!
  • Zixi
    Tian 10 skrev 2010-01-11 20:24:32 följande:
    Men herregud! Så kan de ju inte bara behandla dig. Gjordes det inget ul efteråt så ni fick se på er Lill*?!?! Och ingen information innan. Detta måste ni anmäla! Så får det fan inte gå till! Skickar massvis med kramar!
    Vi hann se att den levde innan hon stack då hon gjorde ultraljud för att lokalisera moderkakan. Först kunde jag inte se några hjärtslag och blev lite nervös men sen hoppade den till och då syntes det. Läkaren var ju inte alls intresserad av att titta på den lille så det vi såg var när hon i förbifart svepte förbi.

Vet att vi borde anmäla men hur kul är det om vi får samma tant nästa gång. Jag föredrar såååå privat vård. Hade lätt kunnat betala nån tusenlapp för att få det här utfört på ett trevligare sätt!

Har inskrivning imorgon och ska försöka tigga mig till att bm lyssnar efter hjärtljuden. Har visserligen moderkakan i framvägg så jag är medveten om att det kanske inte går att höra nåt. Men det vore så skönt att veta att den fortfarande lever.
    Juli - 2010
  • Gullan

Zix, jag blir otroligt illa berörd av det du skriver och då sitter jag bara här och läser om det ni fick uppleva Jag håller med Tian, anmäl dem! Skit i om du får samma läkare en gång till, hon brydde sig uppenbarligen inte om er..så varför skall ni bry er om henne.

Jag håller alla tummar för att allt går bra!! *massor av kramar*

• Tian 10
    Zixi skrev 2010-01-11 20:30:57 följande:
    Vi hann se att den levde innan hon stack då hon gjorde ultraljud för att lokalisera moderkakan. Först kunde jag inte se några hjärtslag och blev lite nervös men sen hoppade den till och då syntes det. Läkaren var ju inte alls intresserad av att titta på den lille så det vi såg var när hon i förbifart svepte förbi. Vet att vi borde anmäla men hur kul är det om vi får samma tant nästa gång. Jag föredrar såååå privat vård. Hade lätt kunnat betala nån tusenlapp för att få det här utfört på ett trevligare sätt! Har inskrivning imorgon och ska försöka tigga mig till att bm lyssnar efter hjärtljuden. Har visserligen moderkakan i framvägg så jag är medveten om att det kanske inte går att höra nåt. Men det vore så skönt att veta att den fortfarande lever.
    Berätta för din bm om vad som hänt så får du säkert höra på hjärtljudet.

Håller med om privat, skulle aldrig vilja gå på kk.

Fattar inte varför de beter sig så illa. De måste ju vara bittra av någon anledning. Om ni skulle få samma person igen så be att få bytat direkt, det är er rättighet!
  • Gullan

Jag hade ÄL i söndags och vi har sexat mån, ons (förra veckan alltså), sen lör, sön och så idag mån. Om ingen liten vit springare hittat fram så vet jag fasen inte HUR man gör

Och vet ni, nu tycker jag faktiskt att ALLA på BIM-listan skall bli på smällen..för då kommer vi alla ha BF ungefär samtidigt Det hade varit coolt!!

SailorGirl: ÄL 31/12 BIM 15/1
    Mojutten: ÄL 5-7/1 BIM 18/1
    Lurven83: ÄL 9/1, BIM: 23/1
    Gullan: ÄL 10/1, BIM 25/1
    Gosemysan ÄL ca 14/1, BIM ca 26/1
    Ronyas matte: ÄL ca 17/1, BIM 31/1
    Claire: ÄL ca 20/1 BIM 4/2
    Puchiko: ÄL ???, BIM ???

• mojutten

Jag säger detsamma, om det inte blir ngt så vet inte jag heller hur man gör föutom samma sak igen en månad senare{#lang_emotions_wink}

• SailorGirl

Hmmmm....Jag tror nog att jag blir sist isf, för min tempkurva har börjat luta neråt, dvs. min mens är sannolikt på gång. Lutar åt oktoberbebbe för mig.

Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4