• Zixi

Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4

Tian, Claire och Lurven, trevligt att träffas och skönt att vara innomhus, inte helt rätt väder för en promenad. Vi saknade bara en liten bebis så hade vi haft alla stadier av barnskaffande *ler*

Tian och Lurven, sorry att jag övergav er. Min hjärna såg buss och tänkte bara hem-värme.

Juli - 2010
  • Zixi
    Gosemysan skrev 2010-02-01 21:41:12 följande:
    Zix: Skönt att kromosomtestet inte visat på någon avvikelse. Är det pga dina blodvärden som du löper högre risk för komplikationer? Jag har också tänkt göra ett kub-test denna graviditet, har inte gjort det innan. Jag har dock gjort ett moderkaksprov vid min första grav och det var ingen dans på rosor. Lärkaren fick ta om provet eftersom han inte fick tillräckligt med celler på första försöket. Vi tog provet för att få reda på ev genetiska avvikelser som kunde ha orsakat barnets missbildade njurar. Svaret visade att det inte tyder på genetiskt fel, vilket känns bra inför denna grav.
    Tror att jag missade att svara på din fråga. Ja, det är pga av blodvärdena. Mitt beta-hcg är dubbelt så högt som normalt och mitt papp-a är en tredjedel av vad det borde vara. Vad hcgvärdet leder till vet jag inte men papp-p ökar risken för allt från för tidig födsel, låg födelsevikt, moderkaksavlossning, havandeskapsförgiftning, interuterin fosterdöd etc etc etc. Jag har 2-3ggr så hög risk för komplikationer.

Läste om all otur ni haft och jag tycker verkligen att ni fått gå igenom mer än nödvändigt så nu förtjänar du en fantastiskt graviditet utan några komplikationer alls. Illamående, foglossning och annat får du skicka vidare till nån annan
    Juli - 2010
  • Zixi
    Gosemysan skrev 2010-02-03 10:15:09 följande:
    Upptäcktes dina ovanliga blodvärden på inskrivningen eller hur fick du reda på att de var annorkunda? Jag har träffat Dr Johan Molin på Västra innerstadens MVC idag och gjort min första bakterieodling. Ska lämna in urinprov imorgon även det för odling. Kommer testas för bakterier 1 ggn/mån hädanefter samt göra ett anatomi-UL i v 15 för att kunna upptäcka eventuella fostermissbildningar tidigare än RUL. Men NUPP eller KUB test ville de inte göra då jag är under 33 år. Funderar dock på att göra det ändå, på Cura isf. Har dock inte bestämt mig helt, hur resonerar ni andra ang NUPP och KUB?
    Är under 30 och hade min inskrivning efter att det varit aktuellt med kub. Valde att göra det privat på Emmas Ultraljudsklinik, vi har satsat så mycket på att få en frisk bebis att vi redan innan jag blev gravid räknade med att göra ett kub.

Det var där de hittade mina avvikande blodvärden och tydligen var just mina värden ur-typiska för Downs.... Men som sagt så var det inte det. Ska på rul om 2 veckor och det ska bli skönt att bekräfta att allt står rätt till där inne
    Juli - 2010
  • Zixi
    Lurven83 skrev 2010-02-03 12:27:05 följande:
    Idag mår jag inte alls bra, är jätte yr och mår illa, måste nästa äta eller dricka konstant för att inte må illla. Får inte göra för hastiga rörelser. Inte kul alls. Mår jag samma eller värre imorgon så stannar jag hemma torsdag fredag
    Välkommen till den sexlösa fasen   När jag mådde illa räckte det med att ens tänka på rytmiska rörelser för att må ännu värre. Men det går över, förr eller senare
    Juli - 2010
  • Zixi
    Lurven83 skrev 2010-02-03 12:56:51 följande:
    Hoppas snart. När gick det över för dig? Inget kul. Dricker te nu och det hjälper faktiskt lite och att jag sitter still så jag inte känner nått i magen
    Började gå över i vecka 12 men inte helt förrän närmare vecka 15. Fast värst var det mellan vecka 7-10, har jag för mig. Nu har jag inte längre svårt för lukter, innan luktade allt sååååå mycket och det fick mig att må ännu mer illa.
    Juli - 2010
  • Zixi
    Tian 10 skrev 2010-02-03 13:55:24 följande:
    Ät lite hela tiden, hitta dina saker att stoppa i dig. Banan var superbra. Kaffe fick mig att må mer illa, samma gällde för äpple och sura godisar. Se till att dricka mycket, det brukar också hjälpa. Jag var illamående till v16, men som zix säger så finns det en period som är värst och för mig låg den nog runt v7-8 t.o.m v 13-14. 
    För mig fungerade surt lindrande, mådde mindre illa när jag åt citrondoppade äppelbitar.   Men alla är olika, håller dock med om att kaffe inte var nåt vidare, det har jag dock fått smak för igen, lyxigt kaffe på praktiken!

Mint i alla former fungerade oxå bra för mig, tuggummmi, minttabletter, mintchoklad etc etc
    Juli - 2010
  • Zixi

Hade svårt för att inte berätta för någon tidigt i graviditeten, såååå skönt att berätta för familjen på julafton i vecka 10. Sen har det hänt så mycket så nu tänker jag inte berätta för fler förrän efter rul i vecka 18 då jag kan känna mig trygg igen.

Hade precis blivit av med gravidtröttheten men nu har jag åkt på en förkylningströtthet *suckar*  Vill bara hem och krypa ner under filten i soffan och sova.

Juli - 2010
  • Zixi
    Claire, tråkigt men kanske för det bästa

Puchiko, hoppas det visar sig vara något lättåtgärdat, tänker på dig

Bimare, hoppas det går vägen denna gång!

Sitter hemma och känner mig förkyld. Vaknade imorse till ljudet av en kräkandes man, han tror sig fått vinterkräksjukan... Nu hoppas jag på att jag har rätt i att jag är immun! Att åka på det oxå är det sista jag orkar med just nu.
    Juli - 2010
  • Zixi

Jag hade lite bråttom innan idag, var sen till ett möte med en kompis och valde att halvspringa över innergården. Såg att det var lite isigt men tänkte att jag är ung, spänstig och har bra skor. Såg husets surtant komma gående och hann precis tänka att "hon kommer att skälla på mig som är dum och springer på is" när mina ben försvann under mig...

Landade med all kraft på mitt ena underben, är såååå glad att jag inte slog i magen! I högerhanden höll jag en soppåse som jag tänkt slänga på vägen och den skyddade min hand/handled i fallet. Hela underbenet är svullet nu och det kommer att bli ett grymt blåmärke men jag är glad att jag inte skadade mig värre!

Känner dock mig rätt dum som utsatte mig för en sådan risk, vid eftertanke så hade inte de sekunder jag sparat varit värda det, nu kom jag sent ändå för jag var tvungen att svära färdigt först och sen fick jag gå långsamt dit.

....

Träffade en annan kompis sen och berättade att jag var gravid. Det tog henne säkert fem minuter att förstå att jag inte skämtade... Det var jätte-roligt

Juli - 2010
  • Zixi
    Claire: livet blir inte alltid som man önskat sig, förstår hur det känns. Tror dock att det kan vara värt att vänta lite med bebis och passa på att leva livet lite först, din pojkvän kommer att mogna mycket på det och i slutändan kommer även du tycka att det är värt det. Förstår dock om allt känns skit just nu. Passa på att unna dig själv roliga upplevelser nu oxå!

Tänker på dig och hoppas att du får jobbet!!!

Vi är alltid kvar här för dig när du än vill titta in

*kram*
    Juli - 2010
Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4