• ak74

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Kyssen skrev 2010-01-04 21:15:10 följande:
    Jag har oxå beställt från mjuka tyger, tror det var den 19:e. Har inte hört ett knyst trots att jag mailat och frågat =).. den som väntar på något gott!?!?
    Jag beställde i 2 omgångar, den 19:e och ett par dagar innan. 1:a beställningen fick jag i mellandagarna. Fick besked att det hade skickats 18:e eller 19:e. Den sista beställningen har jag inte hört något om ännu.
    Det jag vet är att Anna på Mjuka Tyger är sjuk. Hon fick influensa innan jul och i mellandagarna när hon skulle packa tyger pajade hon ryggen och befarar någon allvarlig sjukdom... De står om detta i hennes blogg...
  • ak74

Konstigt för sömmen ser ju för övrigt bra ut...

Jag har nog aldrig varit med om att min OL har gjort så. 
  • ak74
    Ullerull skrev 2010-01-05 10:50:13 följande:
    NCL: jag sneddar in och sneddar ut, då klipper den av startfransen och sedan klipper jag av slutfransen själv. Det har aldrig varit något problem. Det blir ju en liten bit man syr omlott. Hur gör ni andra? Intressant, man kanske kan lära sig något nytt!
    Så gör oftast jag också men ibland om jag vill ha en snygg start så lyter jag pressarfoten och har nålarna i högsta läget. Sen in med tyget, ner med pressarfoten och börja sy
  • ak74

Nu har jag en organisatiorisk fråga:

Ni som klipper ut många plagg åt gången, hur gör ni för att inte blanda ihop delarna?
    Tänk att man klipper ut 3 par mudbyxor i stl 56, 62 och 68... Det är inte så bra om ena benet är i stl 56 och andra i 68
    I bland kan ( i alla fall för mig) delarna bli liggandes ett tag innan jag börjar sy...
  • ak74

Det första jag syr när jag börjar är numera storlekslappen (i alla fall på överdelar), så slipper jag hålla reda på det. Storleken står ju på mönstret men när man tar bort mönstret... Glömt...{#lang_emotions_undecided}

• ak74
    Bling1975 skrev 2010-01-06 20:26:52 följande:
    Jag hade tänkt mig samma som Gekko, 1-3/8 inch, då blir det ca 12 mm som på den jag har och det ser bra ut. Men de är så billiga så man kanske ska passa på att ta två bredder, en smalare kan ju vara snyggt i små storlekar.
    Jag köpte en sån som Gekko men fick det inte att bli bra. Det såg bedrövligt ut på baksidan och på framsidan drog det sig. Inte alls så fint som på Gekkos blogg... Ska se om ladda och göra ett nytt försök nångång...
    På Gekkos blogg finns mycket info om kantbandsmojängen, storlekar, inställningar och var man kan köpa den...
    Det tog max en vecka att få hem den, så det gick fort.
  • ak74

Någon som har erfarenhet av Visma SPCS bokföringsprogram? Funderar på att köpa den sm kallas "enskild firma". Jag är inte så bekant med ekonomiska termer

• ak74

Det kostade ingenting när jag registrerade mitt företag för några år sedan. Det som kostar är om man vill registrera sitt företagsnamn på bolagsverket.

• ak74

Har ingen koll på vad som diskuterats om detta förr men med företag kan man dra moms och handla hos grossister...

Man kan läsa om att starta företag på skatteverkets hemsida
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd