• ak74

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Mmmmm......

Nu ska jag sätta mig med en kopp kaffe och Stoff och Stil katalogen... Spännande
  • ak74
    MarJoDe skrev 2010-02-07 22:03:09 följande:
    Här finns www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?grou...
    Precis en sådan dyna köpte jag till min Tripp trapp när dottern var liten. Tror till och med att det var en originaldyna... Funkade kanon! I och med att man viker de yttersta delarna av ryggdynan över bygeln får man bra stöd på sidorna (stolen är ju ganska bred) Dynan från systeroch bror tror jag är sämre eftersom bygelskydden är lösa och kanske inte sitter där de ska hela tiden.
    Sen tror jag att jag har sett mönster till flera olika stolar i ett gammalt nr av "Allt om handarbete" (Ingelise-som den hette på den tiden)
  • ak74
    madebyinferno skrev 2010-02-07 23:16:02 följande:
    Vill också ha lite nålhjälp, kikade i bibbi´s katalog för att beställa just nålar men det blev inget av med de (ännu) för jag blev helt virrig av alla sorter och beteckningar! Har en vanlig, en OL och en Cover, syr oftast i stretchigt tyg typ jersey, interlock och fleece men till och från i tunnare bomull, vad behöver jag för nålar till maskinerna??? Någon som har tid att förklara?
    Det var någon som hade bloggat en jättebra guide på nålar... Kan det varit Thea... eller gobli... eller gecko...? Nån av dem, tror jag  
    Bra koll va
  • ak74
    Jalapeno skrev 2010-02-08 12:59:43 följande:
    jag är också kapitalistsvin som kör med stretchnål även till vävda tyger. Jag är för lat för att byta hela tiden och det är ju bara liiiite större åtgång.
    Lat??? Näe, inte alls...  
    Jag syr ofta med slitna broderinålar... Funkar utmärkt och är lätt att trä med sitt stora öga
  • ak74

Någon som vet på ett ungefär vad det är för huvudmått på en 3-månaders bebis?

Jag har samlardockor hemma som har stl 56 i kläder och huvudmått 37 cm, men jag vet inte om det stämmer...? Låter lite...
    Jag har fått beställning på mössor till 2 små bebisar och deras äldre syskon
  • ak74
    yrväder skrev 2010-02-09 09:48:00 följande:
    Köpte ju för ett tag sen en kantbandare till cover pron, på ebay som inte passade. Tänkte först att för dom få slantarna is jag inte bråka, men efter lite funderande så mejlade jag till slut säljaren, för står det att den ska passa så ska den ju passa. Han ville att jag skulle skicka lite bilder på mitt problem vilket jag gjorde. Han skriver nu efter att ha sett bilderna, att jag har fått fel kantbandare, och han kommer omgående skicka en ny kantbandare. Så ni som köpt samma (från sharp sewing) kan ju mejla han så löser han säkert erat problem oxå. Han var väldigt proffsig att ha och göra med och har bett om ursäkt hur många gånger som helst för allt besvär som orsakats mig. Sen återstår det väl att se om den nya passar.
    Hoppas det löser sig. Var det en kantbandare som viker 4 gånger? Jag köpte en som viker 3 gånger men får det inte att bli bra. Den passar men jag måste nog mixtra med inställningarna för att få sömmen fin. Det tar emot lite eftersom jag nu fått till en fin söm till originalkantbandaren och det vill jag inte förstöra
  • ak74

Ja, ett som är säkert i alla fall är att de växer de små liven

Det blir en mössa i velour fodrad med interlock. 
    Om man sy en mössa i stl 42/44, är mössans mått också 42-44 cm i omkrets då eller räknar man med töj i tyget och gör mössan mindre?
    Funderar på att sätta i knytband i de små stl för att de ska sitta bättre...
    Når min äldste son var liten hade han en toppluva med öronlappar och knytband. Den satt perfekt på honom.
  • ak74
    Dora skrev 2010-02-09 10:31:37 följande:
    Jag tänkte ev försöka ta mig till symässan för första gången. Är det mycket billigare än normalt eller är det för upplevelsen man åker dit?
    Varför är symässan alltid på fel sida av Sverige?
    En resa till Stockholm är ju inget man gör över dagen direkt...
  • ak74
    Millimina skrev 2010-02-09 23:07:45 följande:
    Shadow, ja, det är fint att sytråden finns! :) Funderar på brodertråd, är det problemfritt att använda den i sin vanliga maskin för tex. de där förprogrammerade brodyrstygnen som finns?
    Jag har sytt en del med brodertråd. Vilket är naturligt eftersom min maskin är en kombinerad sy- och brodermaskin . Men, vad jag menar är att jag sytt satinsöm på applikationer och även fållar med brodertråd. Det blir ofta ett fint resultat just för att tråden är glansig och att chansen att hitta "rätt" färg är större
    Hmm... Var det maskinbrodertråd du menade? Eller brodertråd för handbroderi?
  • ak74
    Millimina skrev 2010-02-10 12:03:25 följande:
    Nu funkar inte citaten igen!!
    Man behöver ingen specialundertråd om man syr med brodertråd i vanlig maskin. Du kan använda i princip vad som helst. Det som passar bäst... vanlig sytråd, overlockstråd eller brodertråd (om du vill ha samma på baksidan)
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd