• Anonym

Fler som lider av extrem hypokondri?

Jag vet att det funnits flera hypokondritrådar tidigare men har inte kyckats hitta någon nu, så därför startar jag en egen.
    Jag har lidit av en fruktansvärd hypokondri sedan jag blev gravid med min äldsta dotter. Ångesten och oron har främst handlat om cancer och ALS.
    För mig går det i perioder litegrann. Det kan vara bra ett tag och så plötsligt upptäcker jag något (en knöl, smärtor, muskelryckningar tex) och så är det kört igen...
    Nu mår jag fruktansvärt dåligt igen och undrar om det finns någon mer som lider av oro för olika sjukdomar? Kanske kan vi stötta varandra?

• Svar på tråden Fler som lider av extrem hypokondri?
  • Anonym (ännu en)

Här har ni ännu en, mitt problem är även att jag inte vågar kolla upp något jag är rädd för såsom ms eller hjärntumörer och cancer. skulle inte klara ett sånt besked. Har inte ens vågat ta ett cellprov, vilket jag vet är skitdumt!
    mår dåligt så fort jag ens ser en tråd på fl om ms eller nån som gått bort i cancer.. är rädd för att dö.. Så är jag sjuk kommer det upptäckas för sent iaf..
    usch vill bara kunna njuta av livet...
    hur gör ni för att hantera detta? har någon även annan problematik, depression eller dylikt?

• Anonym (Hypo)

Ts: Du säger att du ockå har lymfkörtlar på halsen, hur stora är dina och vart sitter de? Jag oroar mig så mycket för mina på halsen att det ska vara lymfom, speciellt den större som är "mjukare", den e som en böna typ

• Anonym

Jag har många lymfkörtlar på halsen som känns tydligt. Några av dem har jag haft i massor av år och dem oroar mig inte så mycket. Jag har nog totalt ca 10 st... De sitter lite överallt och känns som ärtor ungefär. De minsta är nog ca 5 mm och den största ca 1 cm... Min läkare har kännt på dessa och bedömt dem som helt normala, men jag tycker ändå att det är så läskigt! Jag förstår inte varför jag har så många... Har försökt känna om min man har några, men har inte lyckats hitta någon på honom. När jag var hos läkaren sist så sa han att lymfkörtlar känns olika mycket på olika människor, beroende på hur mycket underhudsfett, muskler osv man har... Hur många har du? Jag tycker att ju mer man klämmer och känner på halsen, desto fler körtlar känner man... Gaahh blir galen snart!!!

• Anonym

Hypo, glömde säga att jag har två lymfkörtlar i ena armhålan också! Dem upptäckte jag i november och flippade fullständigt! Grät och grät en hel natt, övertygad om att jag skulle dö ifrån mina stackars barn... Hur som helst så kollade jag iaf upp dem med både UL och biopsi och de var helt normala körtlar!!

• Anonym (igenkänning)
    Anonym skrev 2010-04-17 18:22:38 följande:
    Hej på er! Trådstartaren här! Jag har faktiskt inte varit inne och skrivit här. Startade tråden i december och har sedan liksom glömt bort den... Kul (kanske fel ord i det här sammanhanget ) att så många hittat hit!Min hyokondri just nu är fullständigt bortom all kontroll... Just nu kretsar min oro kring lymfom och leukemi... Jag känner en massa lymfkörtlar både på halsen och i ljumskarna. Min läkare har känt på dessa säkert 5 ggr och säger att de är OK, normala rester efter infektioner, men jag kan inte släppa det!Det här förstör mitt liv!Jag har de senaste 12 åren haft ALLT! Cancer i alla former (hjärnumör, leukemi, myelom, tjocktarmscancer, bröstcancer osv osv) hjärtproblem, ALS...Min hypokondri går i "skov". Mitt ALS-skov varade i drygt 18 månader ... Sedan kan jag vara fri från sjukdomstankar i några månader/ något år eller tom ännu längre och sedan kommer det igen.Den här gången började det i somras och ännu ser jag inget slut på eländet. Har diskuterat med min läkare att börja äta Efexor. Överväger allvarligt att börja med det efter att jag ammat klart min son. Det här är ju inget liv! Jag avbröt mitt "als-skov" för några år sedan genom att just börja med Efexor. Hade superbra effekt på mig, men jag slutade med dem efter något år när jag tyckte att jag inte behövde dem längre.Jag tycker att det är så tragiskt att jag skall behöva gå runt och oroa mig varje dag... Jag lever egentligen mitt drömliv. Har en underbar man, tre fantastiska barn, bor i en superfin villa, har god ekonomi, har bra vänner osv osv. Varför kan jag inte bara NJUTA av livet??Skönt att höra att det finns fler... Jag hoppas SÅ  att vi alla blir fria från detta någon dag!Kram på er!
    vad jag känner igen mig! Jag ammar också mitt tredje barn fortf, och är mycket sämre än på länge i hypokondrin, kan amningshormonerna inverka tror ni?
    Jag har aldrig testat mediciner, jag ska testa psykoterapi istället.
  • Anonym (Hypo)
    Anonym skrev 2010-04-17 22:55:06 följande:
    Jag har många lymfkörtlar på halsen som känns tydligt. Några av dem har jag haft i massor av år och dem oroar mig inte så mycket. Jag har nog totalt ca 10 st... De sitter lite överallt och känns som ärtor ungefär. De minsta är nog ca 5 mm och den största ca 1 cm... Min läkare har kännt på dessa och bedömt dem som helt normala, men jag tycker ändå att det är så läskigt! Jag förstår inte varför jag har så många... Har försökt känna om min man har några, men har inte lyckats hitta någon på honom. När jag var hos läkaren sist så sa han att lymfkörtlar känns olika mycket på olika människor, beroende på hur mycket underhudsfett, muskler osv man har... Hur många har du? Jag tycker att ju mer man klämmer och känner på halsen, desto fler körtlar känner man... Gaahh blir galen snart!!!
    Jag har fyra stycken men sedan är jag överviktig så jag har säkert fler. Jag har haft de flesta i flera, flera år. En som är bakom örat har jag gjort en biopsi på när jag var i 16 års åldern(jag e 27 idag). Sedan har jag 2 st som ärtor och en en som en böna. Den som är som en böna oroar mig mest då den är "mjukare" och större än de andra. Har varit hos vc som kännt igenom halsen och bedömt dem som normala rester av infektioner. Ändå är jag orolig. Jag har kännt på sambo, min bror och pappa och kände ingenting. Min lille son på 2 år har fyra stycken små hårda men det är ju normalt för små barn att ha det men överallt läser man att vuxna inte ska känna sina och det skrämmer mig ännu mer Armhålorna och ljumskarna har jag inte vågat känna igenom med rädsla för och hitta något
  • Anonym (Fröken Ågren)

Hej Alla

Aborten gick bra, det var  en fis i rymden jämfört med det andra jag går igenom!
    mena blodprover var bra.... vilket är bra! MEN VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MIG?

Varför har jag så ont i armhålorna och i armarna? På nätterna domnar överarmarna bort..... och jag vaknar med panik

3 läkare har känt igenom mina bröst och armhålor de senaste 2 månaderna och säger att allt känns normalt. Det är knöligt och buckligt, men normala körtlar säger dom. Då måste jag ju lita på dom? eller.....

Ska ta prover på Borelia, D-vitamin brist och B12-brist imorgon, det känns bra. Men jag tror ju ändå att det är något allvarligare än så.
    Min läkare säger att det är något som ger mig dessa symtom men han tror inte det är cancer, då skulle domningarna tex inte ge med sig utan vara ihållande och göra ständigt ont. Mitt kommer i olika skov under dagen och natten.
    Är dock livrädd för Lymfom, men vågar inte googla på symtom, då får jag nog panik!

Idag ska jag till min psykolog, blir nog antidepp-medicin till mig.... och denna gången tänker jag inte tacka nej till det.

Ang lymfar, jag har i armhålorna som dom säger är körtlar, Jag har två stycken bakom vänster öra som är som ruckbara pärlor. På halsen har jag några stycken som är små och sitter lite varstanns.

Idag på väg till jobbet (i bilen) planerade jag med skräck hur min gravsten ska se ut.... på stenen ska det stå: Över mina älskade, jag ständigt vakar....
    När jag kom på texten (som är riktade till mina barn, sambo och närmsta vänner) började jag gråta och sa om och om igen att jag INTE vill dö.

Hur jäkla sjuk i huvudet är jag igentligen????

• Anonym (Fröken Ågren)

Hej igen (tröck för snabbt på knappen innan )

Idag var en naprapat på jobbet
    Jag berättade om mina problem med det onda under armhålor, ont i armar och allt det andra.

Hon tog ett tag i min bröstmuskel och jag trodde jag skulle svimma för att det gjorde så ont.... hon sa att jag har väldigt överbelastade bröstmuskler och att det säkerligen var därför jag hade ont.
    Under 45 hemska minuter knådade hon mina muskler och enl henne ska jag känna mig bättre efter helgen.

ALLTSÅ, JAG HOPPAS SÅ PÅ ATT DETTA SKA HJÄLPA!!! Tänk om det gör det, då kan jag släppa oron på att det ska vara cancer eller liknande.

Min psykolog sa till mig igår att jag har väldigt hypokondriska drag.... nähä, det menar du inte (tänkte jag) ???

Trevlig helg på er alla!

• Anonym (Hyppo)

Fröken ågren
    Jag är oxå en extrem hypokondriker...just nu har jag hjärtsvikt då jag inte kan gå i trappor utan att låta som en blåsbälg  ( och det beror inte på min enorma övervikt och min dåliga kondis) och sen har jag cancer i magen osv...det ena avlöser det andra..såg att du skulle börja med antidepp och jag ska det oxå men är så rädd....kanske kan stötta varandra när vi börjar????

• Jisa
    Anonym (Fröken Ågren) skrev 2010-04-19 07:03:58 följande:
    Hej AllaAborten gick bra, det var  en fis i rymden jämfört med det andra jag går igenom!mena blodprover var bra.... vilket är bra! MEN VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MIG?Varför har jag så ont i armhålorna och i armarna? På nätterna domnar överarmarna bort..... och jag vaknar med panik 3 läkare har känt igenom mina bröst och armhålor de senaste 2 månaderna och säger att allt känns normalt. Det är knöligt och buckligt, men normala körtlar säger dom. Då måste jag ju lita på dom? eller..... Ska ta prover på Borelia, D-vitamin brist och B12-brist imorgon, det känns bra. Men jag tror ju ändå att det är något allvarligare än så.Min läkare säger att det är något som ger mig dessa symtom men han tror inte det är cancer, då skulle domningarna tex inte ge med sig utan vara ihållande och göra ständigt ont. Mitt kommer i olika skov under dagen och natten.Är dock livrädd för Lymfom, men vågar inte googla på symtom, då får jag nog panik!Idag ska jag till min psykolog, blir nog antidepp-medicin till mig.... och denna gången tänker jag inte tacka nej till det.Ang lymfar, jag har i armhålorna som dom säger är körtlar, Jag har två stycken bakom vänster öra som är som ruckbara pärlor. På halsen har jag några stycken som är små och sitter lite varstanns.Idag på väg till jobbet (i bilen) planerade jag med skräck hur min gravsten ska se ut.... på stenen ska det stå: Över mina älskade, jag ständigt vakar....När jag kom på texten (som är riktade till mina barn, sambo och närmsta vänner) började jag gråta och sa om och om igen att jag INTE vill dö.Hur jäkla sjuk i huvudet är jag igentligen????
    Oj, du verkar ha det ordentligt kämpigt. Förstår till stor del vad du går igenom. 
    Jag hade en period på flera år när jag inte gjorde annat än sprang till läkaren.
    Hade otrolgit många fysiska symptom som domningar,muskelryckningar,skakningar, synbortfall, svimning osv osv jag var verkligen sjuk, trodde jag.

Efter otaliga läkarbesök började jag inse att det kanske är stressen kring all min oro som skapar alla symptom.
    Jag bestämde mig för att ta tag i oron själv och sökte hjälp hos psykolog, började äta svag dos antidepp och började yoga.

Nu 2 år senare mår jag toppen!!
    Jag kan bli orolig ibland, kanske lite mer nojjig än de flesta men det är helt under kontroll.
    Jag tar inte längre ut något i förskott och tänker lite mera realistiskt över div symptom.
    man behöver verkligen inte må sådär, det går att bota. Det är svårt att tro när man är mitt upp i det men det går!

Mina "skov" kom också ofta nattetid som du beskriver, det var enbart stress och ångestutlösta. Min ångest satte sig på kroppen och gav sig nästan enbart i uttryck av fysiska symptom. Jätteläskigt, och klart som fasen tror man att man är döende då.

Jag hoppas att ni i denna tråd inte tappar hoppet helt utan försöker söka hjälp. För som sagt, det är så onödigt att leva ett liv i fullständig oro. Jag vet precis hur förlamande och uttröttande det är.

Stor kram till er!!! 
  • Horningen

Men shit... här är en till.. har världens skov just nu och mår skit, har ingen livslust kvar nästan... har lymfkörtlar under käken och några på halsen, är livrädd och det förstör mitt liv.. läkaren har känt på dessa ca 4 gånger med lugnande besked. Fick barn i september och sen dess har de eskalerat tar venlafaxin och den har alltid haft väldigt bra effekt på min ångest men nu har den noll effekt. Har även nyss fått reda på att jag har hyperterios vilket nog gör att medicinen mot hypokondrin inte fungerar. vilka symtom är det på hyperterios??? jo eftrema nattliga svettningar, viktnedgång och trötthet bland annat... hur mår en hypokondriker av det? förjäligt trots att jag har fått diagnosen hyperterios är jag övertygad om att de symtomen istället hänger ihop med lymförtlarna jag känner och att det är lymfom. Detta styr hela mitt liv. jag önskar jag kunde säga att jag njuter av min mammaledighet med min älskade efterlängtade dotter men det gör jag inte jag lider och är livrädd. livrädd att jag ska behöva lämna henne. ibland undrar jag vad jag ska göra för hon ska komma ihåg mig men mår sämre när jag tänker de tankarna. förra helgen och denna helgen satt jag på akuten för jag kände att jag inte kunde va hemma kände att jag höll på och dö. Någon skrev något om ammning om de kunde hänga ihop iag undrar samma, det är ju min grqviditet som utlöste hyperteriosen och någon läkare sa att även hormonerna kunde förvärra ångesten. 

• Anonym (Inte extrem hypokondri)

Jag har hypokondri, men skulle inte klassa den som extrem utan som en del i min histrioniska personlighetsstörning och är rätt medveten om den. Dessutom är den delvis spelad.

Jag vet att bli sjuk= uppmärksamhet. Få ont= få uppmärksamhet. Så blir jag sjuk är det lätt hänt att det spårar ur lite och jag blir väldigt sjuk. Få ont samma sak. 

Hypokondri behöver inte vara något isolerat, utan kan också vara ett symptom på något annat. 

Förr hade man en syn på hypokondriker att det är bäst att ignorera dem. Men det är inte friskt att inbilla sig att man är sjuk, det är inte heller friskt att spela att man är sjuk. 

Svar på tråden Fler som lider av extrem hypokondri?