Anonym (en till) skrev 2010-02-25 20:45:26 följande:
Här är ännu en!Känner igen mej i allt ni skriver, precis så känns det! En oro och ångest som flyttar från det ena kroppsliga symtomet till det andra. Nu just oroar jag mej för bröstcancer, för jag fattar inte hur man skall kunna veta om man har en knöl i bröstet eller inte. När jag ligger på rygg och känner på brösten så känner jag en massa oregelbundna knöligheter. Det är allt från mindre till större knölar, strängar och allt möjligt. Jag har rätt små bröst så alla konturer av bröstkörtlarna känns väldigt tydligt. Jag har kollat brösten med ultraljud flera gånger och allt har sett normalt ut, senast för tio månader sen. Hur ska brösten kännas egentligen? Kan ni hjälpa mej? Hur känns era bröst? Är dom jämna eller känner ni också knöligheter?En annan sak som oroar mej lite också är mina lymfkörtlar som jag har i nacken och strax under käkleden. Dom känns väldigt tydligt. Dom i nacken är som ärtor ungefär men dom under käklederna är större, ungefär som mandlar. Det som lugnar mej lite ändå är att jag känt av dem väldigt länge, många år, så det borde väl ha blivit värre vid det här laget om det är nåt farligt?Skönt att man inte är ensam, att det finns andra likadana där ute!
Jag kan bara svara att de som känns under käken tror jag ska vara där. Sedan har jag en mer mot nacken som ett russin, en på mitten sv halsen som ett russin och en på andra sidan halsen som en böna/mandel(det är den som skrämmer skiten ur mig vet inte exakt hur länge jag haft den och om den vuxit
)
Angående brösten så undrar jag samma sak, jag tycker jag känner flera knölar och strängar. Enligt läkaren på vc så var det helt normal bröstvävnad. Jag tycker dessa knölar känns ännu tydligare då man har tvål och känner i duschen
Helt omöjligt och veta ju....men du som har gjort flera UL behöver ju inte oroa dig. Får jag fråga varför du gjort det?