• Fru Lycklig

Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3

Vanillie: Kl.14 blir det UL. Ja, vi får väl se vad de säger om igångsättning. Vill inte ha för stora förhoppningar, så man inte blir besviken. BB-väskan ska iallfall med...
    Du borde inte ha för långt kvar när slemproppenn har gått, vad jag förstår. Lycka till imorgon!

• Fru Lycklig

Hej!
    En liten snabb rapport från BB...  
    I måndags 8/2, kl.23.15 kom en stor kille ut efter akut kejsarsnitt... Han vägde 4325 och är 55 lång. Alla mår bra efter omständigheterna. Vi kommer att bli kvar på BB ytterligare några dygn. 

Jag skriver gärna om allt när vi är hemma igen.

Hoppas snart det blir fler barn i tråden! Lycka till alla som är på gång! 

Det är så fantastiskt att äntligen få se sitt underverk och hålla den i famnen.

Kram till er alla!

Äntligen har han kommit!
  • Fru Lycklig
    BF:
    26/1 -10 Septemberängel Pojke född 4/2
    31/1-10 Fröken Lycklig Pojke född 8/2
    2/2-10 (6/2 enl. RUL) Vanillie. Alice född 9/2
    5/2-10 syssling. Föddes 19/11 2009. En son
    5/2-10 vera72
    7/2 Kuddigt. Pojke född 14/1 2010
    14/2 MissLillis
    15/2 Popcornpysen, tvillingar
    17/2 Fru Hagelin (13/2 enligt rutin-UL 23/9), Sol78

Hej och tack för alla gratulationer!

Vanillie: Grattis till Alice!
    Vera: Grattis till flickan!
    Hoppas jag inte glömt någon annan som fått barn.
    Tänkte berätta lite om min förlossning.

Allt började måndagen den 8/2. Först var vi på ett T-UL där allt såg bra ut. Hem igen efter att vi fått tid till igångsättning.
    Väl hemma började jag blöda, färskt rött blod och ganska mkt klumpar. Ringde direkt till förlossningen som vill skicka ambulans, men vi sa att det gick lika snabbt med egen bil.
    Var på sjukhuset 15 min senare, då stod de och väntade på oss. Snabb uppkoppling med CTG. Allt såg bra ut, pust...! Riktigt rädd och nervös att något var fel...
    Gynundersökning visade att jag var öppen 5 cm, hade alltså haft rejäla värkar hemma på fm. Jag tolkade det mest som kraftiga sammandragningar.
    Fick snabbt prova lustgas innan epidural sattes. Allt flöt på bra, även om lillkillen började bli tröttare och tröttare.
    6 timmar efter vi kommit in så görs ytterligare en gynundersökningen (hade gjort 2 till innnan) så visade det sig att jag inte öppnat mig ytterligare och jag börjat blöda igen...
    Då beslutades om akutsnitt.... Shit, vad rädd jag blev att något var fel med killen.
    Allt skötts mkt professionellt och vänligt. Snart var vi på operation och snabbt senare var världens finaste kille ut...!!! Vilken fantastisk upplevelse!!! Så omtumlande.

Fick senare spendera 3 timmar utan lillkillen när jag fick ligga på intensiven/uppvaket för eftervård. Pappa och lillkillen var nu på förlossningen. Usch, vad jag saknade dem.

Allt har sedan gått bra och nu är killen en vecka gammal. Allt går bra hemma. Amningen har kommmit igång. Han kräver väldigt mkt närhet, så antingen ligger han hos mig eller pappa och sover, men det är så undrbart att äntligen få ha sin guldklimp i famnen!

Vanillie: Jag hade 20 kg övervikt innan förlossningen och när jag kom hem fr BB hade 13 av de redan försvunnit... Nu kan jag äntligen se mina fotknölar.

Vilka är det kvar som ska ha barn?

Nu blir det amning igen... Sköt om er alla och era guldklimpar!
    Äntligen är han här!
  • Fru Lycklig

MissLillis: Hade rejält ont första dygnet efter snittet, men fick då Morfin med bra effekt. Har hela tiden fått smärtstillande tabletter regelbundet, så smärtan har varit under kontroll hela tiden. Äter fortfarande tabletter men bara två ggr per dag, och känner mig helt ok.

Håll ut, du har något fantastiskt att se framemot! Jag gick 8 dagar över tiden....  Hyfsat jobbigt, men jag ställde in  mig på att bli igångsatt och då gick det bättre att stå ut.
    Har ni andra som blivit snittade fått sjukskrivning? Jag har inte fått det.
    Vad händer med denna tråd nu när vi alla snart fått barn? Ska vi göra en ny tråd eller hänger vi kvar här?
    Äntligen är han här!
  • Fru Lycklig

Misslillis: Lycka till idag! Spännande att höra vad som händer idag. Hur många dagar har du gått över?

Jag vill också att vi behåller tråden, och förnyar den när det är dax. Känns tryggt att ha er här
    Även om man inte är inne alltför ofta nu för tiden.
    Nu blir det gos med killen!
    Äntligen är han här!
  • Fru Lycklig

Vanillie: Känner igen mig i det du beskriver... Allt kretsar kring bebisen, och man är bara hemma. Vi ska iallafall ge oss ut på vår andra promenad sedan hemkomsten om en stund. Den första gick bra även om den var ganska kort.

Syssling: Jag har inte heller full känsel vid hela mitt ärr. Men de sa på BB att det var vanligt att det blev så, kunde ta lång tid innan det kom tillbaka helt. Mitt är är ca 15 cm. De sa att det skulle dra ihop sig ytterligare och kanske inte bli så långt alls. Hur långt är dit? Hur lågt sitter det? Mitt snitt sitter väldigt långt ned vid bikinilinjen.
    Jag träffas gärna längre fram i vår när vi växt till oss lite och RS säsongen är över
    Jag vill gärna behålla våran tråd! Var rädd att ni skulle försvinna nu när vi fått våra guldklimpar, och väntar på ytterligare några till!
    Tänker på er som fortfarande väntar på förlossningen!
    Äntligen är han här!
  • Fru Lycklig

MissLillis: Hur har det gått idag? Har bm ringt? 

Du kanske föder barn...
    Undrar om det blir fler barn i helgen?
    Ha en trevlig fredag kväll!
    Äntligen är han här!
  • Fru Lycklig

Sol: Grattis till Gabriel!

Vera: Tror jag glömt gratta dig till tjejen, GRATTIS!

Vanillie: Jag skulle gärna sluta blöda nu, men det har ju inte gått mer än två veckor, så man får väl kämpa på ett tag till... Hoppas inte det blir 2 månader eller så...

Syssling: Jag har inte fått några rekomendationer ang solning el dyl till sommaren. Mitt ärr sitter så långt ned, så jag tror inte det blir några problem alls. Kommer inte att synas under bikinin. Vilka rekom har du fått?
    Var du vaken under snittet eller var du sövd?

Är det "bara" MissLillis och Fru H som är kvar att föda barn...? Spännande!

Har idag en exemplarisk son. Han har nu sovit i egen säng i 2 timmar, jag har hunnit gjort massor, men nu verkar han vakna.

BF:

26/1 -10 Septemberängel Pojke född 4/2

31/1-10 Fröken Lycklig Pojke född 8/2

2/2-10 (6/2 enl. RUL) Vanillie. Alice född 9/2

5/2-10 syssling. Pojke född 19/11 

5/2-10 vera72

7/2 Kuddigt. Pojke född 14/1 2010

14/2 MissLillis

15/2 Popcornpysen, tvillingar

17/2 Fru Hagelin (13/2 enligt rutin-UL 23/9),

17/2 Sol78- Gabriel född 15/2!

Äntligen är han här!
  • Fru Lycklig

MissLillis: Grattis! Skönt att allt gick bra efter omständigheterna.

Vi har klarat oss relativt bra från att bli nedkissade. Efter första badet när vi var klara, kissade och bajsade han i badhanduken... Kul när han precis var nybadad

Jag verkar ha klarat amningen relativt bra. Jobbigt för er när det inte fungerar. Vårat "problem" är att killen inte vill sova. Igår åt han, sov 20-30 min, åt igen. Enda gången han kommer till ro är när han ligger kvar vid bröstet eller somnar på pappas bröst. Har aldrig hänt att jag fått väcka honom efter 3 timmar för att äta. Det är för och nackdelar med allt.

Fick tips fr BVC-sköterskan idag att han ska äta på varje bröst vid varje amning. Jag har låtit honom äta fr ett bröst i taget, bytt vid varje nytt amningstillfälle. Han har troligen inte blivit mätt och därför inte kommit till ro och kunnat sova under längre tid.
    Har bara testat två ggr nu på morgonen, men det verkar ha gett lite resultat. Nu sover han själv i soffan...

Idag var det hembesök fr BVC. Killen har med råge gått upp i vikt och har nu passerat sin födelsevikt. Han är idag två veckor och en dag, så det känns bra.

Ska försöka ta mig ut på en barnvagnspromenad idag, när nu Stockholmsvädret blivit lite bättre.

Maken började jobba igår. Känns konstigt att vara hemma själv med killen. Man det är väl bara att vänja sig och försöka komma in i några rutiner efter hand.

Håller tummarna för Fru H att allt går bra/gått bra...

Äntligen är han här!
  • Fru Lycklig

Fru H: Stort Grattis till Felix!

Vad skönt att ni skriver om flaskmatning och ersättning... Vi verkar ha en hungrig kille som bara är nöjd när han ligger vid bröstet och äter. De senaste dagarna har han kunnat äta i timmar och när man sedan ska lägga ifrån sig honom så vaknar han efter 5-15 min och gallskriker. Det enda som hjälper är att mata honom igen så han kommer till ro. Jag tror att han inte blir mätt, trots att han äter hela tiden. Pratade med BVC, men de tyckte bara man skulle fortsätta amma, så blir han nöjd till slut.
    Nu tror jag att vi iallafall provar med ersättning för att se om han kan bli lugn och lyckas sova längre perioder.
    Är inte alls hemma i ersättningsvärlden... Finns det olika att välja på? Vad använder ni?

Vår tanke var från början att killen skulle sova i egen säng på nätterna och helst på dagarna också. Det har fungerat att han sovit i sin säng några timmar på dagarna, men aldrig på natten. Så nu sover han i mellan oss på natten. Inte vad vi ville, men så har det blivit. Vår förhoppning är att han ska kunna sova i sin säng framöver.

Syssling: Vi har ockå provat med kokslatpipetter i näsan. Första dagen vi kom hem från BB lät han täppt i näsan och då rekomenderade BB att vi skulle testa det. Det har fungerat jättebra, har använt de vid några tillfällen till, med gott resultat.

Mitt humör är inte på topp just nu... Jag känner mig så otillräcklig när man inte har ett nöjt barn. Det är så svårt att veta vad som inte är rätt. Gör man rätt saker...? Vill att han ska vara nöjd.

Äntligen är han här!
  • Fru Lycklig

Tack för alla synpunkter ang ersättning. Vi har nu provat två ggr med Nestle. Har även köpt Semper. Det verkar fungera bra. Första gången var det svårt med flaskan, men nu andra gången fungerade det hur bra som helst.
    Nu sover han gott i sin säng, undrar bara hur länge...

Kram så länge och ha en bra dag!

Äntligen är han här!
  • Fru Lycklig

Hej!
    Vi körde ersättning i tre dagar, men tror att han fick mer ont i magen. De senaste eftermiddagarna har varit terror. Han har skrikigt i timmar. Har knappt gått att trösta honom med bröstet. Han ligger bara och drar ihop sig och gallskriker. Så igår kväll bestämde vi oss för att köra utan ersättning några dygn för att testa.
    Han har sovit bra i natt och denna eftermiddag har varit bra. Nu sover han i vagnen, efter en timmes promenad i fint vår/vinterväder.
    Ja, det är inte lätt att veta vad man ska göra...

Sist vi va på BVC, för en och en halv vecka sedan, vägde killen 4440gr och var 56 lång. Ska på kontroll på måndag igen. Märker att han blivit längre för strl 50 kan han inte alls ha. Inatt hade han en pyjmas i strl 62, men med uppvikta ben och armar. Skulle tro att han växt till 58 cm kanske.

Idag kom jag i ett par byxor jag kunde ha innan jag blev gravid. Det kändes ok att det faktikt går åt rätt håll även om man inte gör något. Äter även en del godis i veckorna, vilket jag försökte undvika innan jag blev gravid.

Syssling: Gick du på föräldrargruppen? Var det bra? Vad diskuterar man?
    Åh, jag vet inte hur man ska tänka med alla smittor. Det känns ändå ok att träffa andra eftersom man ammar och då ska väl barnet vara lite mer skyddat.
    Själv har vi inte blivit kallade ännu på föräldrarutbildning.

Äntligen är han här!
Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3