• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Busbellan

Hej på er!!
    Måste bara beklaga mig lite. Allt känns bara så jobbigt just nu. August är inne i en period när han kräver otroligt mycket. Han kan inte sysselsätta sig själv ens en minut utan att det går fel och nåt går sönder här hemma. Han låter inte bli nånting längre.
    Innan har vi i alla fall kunnat ha blommor och lampor i fönsren hemma, men nu ger han sig på det också. Sen är det ju det här bajskletandet också {#lang_emotions_throwup}
    Han är så uppstressad hela tiden känns det som, är otroligt svårt att få honom att slappna av.

Men nåt positivt också
    De har gjort en hel del docklek på dagsi. Han har matat och pysslat med dockorna. Nu har han då och då hämtat en docka även hemma som han ska mata (synd bara att han inte kan göra det utan sällskap nån gång i alla fall)
    Igår när han skulle sova så bäddade han ner docka brevid sig. Jag blev alldeles röd, det såg så "normalt" ut eller vad man nu ska kalla det

Mamma till Nora, August och Ella
  • Jonathanmamma
    amomentlikethis skrev 2010-01-22 00:21:18 följande:
    Jag fattar inte heller vad dom tänkte med 1/4 vårdbidrag, men jag orkade inte överklaga så godtog deras förslag och kände att jag låter utredningen bli klar innan jag går vidare.Å idag damp den nya läkarintyget in, för nu är hans diagnos slutgiltig- autistiskt tillstånd.Så min man ringde våran handläggare innan idag för att fråga hur vi kompletterar, så nu ska vi skicka in nya papper och jag hoppas verkligen att vi får minst 2/4. Tycker vi ska ha minst 3/4 egentligen men våran kommun är snåla...fattar inte heller att FK kan bedömma så olika beroende på var i landet man bor, man har det väl för fasiken lika jobbigt som alla andra ändå oavsett var man bor.Nu hade dock läkaren skrivit att vi ska börja med IBT till våren när sonen börjar dagis och att det är full tillsyn så gott som hela tiden.Å så skrev hon med hans sömnstörning också.
    Litet länkar för ansökan om vårdbidrag:
    http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=22379
    http://www.cyberekman.com/www/sofia/document/Vardbidrag._Ansokan._Lathund.PDF.pdf
    http://www.kammarratten.goteborg.se/docs/domar/6349-02%20dom.htm

Om du tittar på den sista länken så står där under domskäl att autism hos barn i regel berättigar till ett helt vårdbidrag.

Jag har även en sammanställning av lagar med neuropsykiatriska diagnoser där överklagan har skett av vårdbidragsansökningar. Jag hittade tre som passade vår situation och hittade några saker som jag tror hade avgörande för oss. Dels den ständiga tillsynen eftersom Jonathan inte har någon känsla för faror, eller hade inte då i alla fall, samt rymningsbenägen. Vi var då tvungna att alltid ha en dörr låst ordentligt för annars kunde han rymma, och det är bara 50 meter till en större väg om man rymmer från baksidan.

Med intensivträningen blir han bättre och bättre även gällande de här sakerna. Vårt team kallar det för sidoeffekter som man inte kan räkna med men som de ofta ser händer - vissa saker löser sig liksom automatiskt. [email protected]

Du får jättegärna maila mig och jag har maskat våra ansökningar och kan skicka med dem också, om du vill. Jag tycker att rätt ska vara rätt - och om nu domstolen anser att det ska vara praxis med ett helt vårdbidrag, och ni dessutom ska börja med IBT så måste ni få mer än 1/4 VB. Jag hatar verkligen det här godtyckliga och att det ska vara upp till den kommunen/handläggaren. Vi upplever samma sak med LSS-handläggare som vi nu varit i kontakt med. Man blir ju vansinnig när man hör att det fungerar olika i alla olika delar av landet och att det måste vara på ett visst sätt just här...

MVH
    Anna
  • Skumboll

Jonathanmamma: Vilka bra länkar! Även jag håller ju på att söka vb och saknar vägledning om hur och vad jag ska skriva. 

Jag måste fråga Dig om även jag skulle kunna få titta på din ansökan och kanske på så vis kan få lite tips om vad man ska ta upp? 
    ♥ Simon ♥
  • Jonathanmamma
    Skumboll skrev 2010-01-22 09:26:13 följande:
    Jonathanmamma: Vilka bra länkar! Även jag håller ju på att söka vb och saknar vägledning om hur och vad jag ska skriva.  Jag måste fråga Dig om även jag skulle kunna få titta på din ansökan och kanske på så vis kan få lite tips om vad man ska ta upp? 
    Självklart får du det! Jag fick själv titta på en ansökan innan jag lämnade in min första och till min andra så fick jag en av en tjej på ett annat forum som själv hade fått helt vårdbidrag... Bara maila så skickar jag dem. De är maskade från namn och ort och så...

Även om det inte passar just er situation så tyckte jag att det gav mycket att se hur någon annan skrivit.

Kompisar till mig, som fick allt vårt material, fick 3/4 VB. Deras son är ett par år äldre och har autism men de kör inte intensivträning och så (han har tack vare mammans träning utvecklats enormt mycket). Han går i normal klass också.

MVH
    Anna
  • Skumboll
    Jonathanmamma skrev 2010-01-22 10:53:28 följande:
    Självklart får du det! Jag fick själv titta på en ansökan innan jag lämnade in min första och till min andra så fick jag en av en tjej på ett annat forum som själv hade fått helt vårdbidrag... Bara maila så skickar jag dem. De är maskade från namn och ort och så... Även om det inte passar just er situation så tyckte jag att det gav mycket att se hur någon annan skrivit. Kompisar till mig, som fick allt vårt material, fick 3/4 VB. Deras son är ett par år äldre och har autism men de kör inte intensivträning och så (han har tack vare mammans träning utvecklats enormt mycket). Han går i normal klass också. MVH Anna
    Tack! Jag har skickat dig ett mail!
    ♥ Simon ♥
  • amomentlikethis
    Jonathanmamma skrev 2010-01-22 08:54:00 följande:
    Tack så jättemycket för länkarna!
    Jag och mannen min ska titta igenom dom ikväll när barnen sover.

Jag tar gärna en titt på allt du har att ge mig. Det känns som att det blir en kamp för att få höjt vårdbirdaget...

Sen det med merkostnader, sist nådde vi inte upp tillräckligt för jag kom inte på alls mycket som kan räknas in för merkostnader, så har du några tips där med så säg gärna till.
    www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • pcalma

Ang merkostnder: Jag har fått för:
    mediciner 1800 kr
    resor till o från sjukhus 1800 kr
    extra telesamtal 600 kr
    extra tvätt 1749 kr för 4 tvättar extra/veckan
    medlemskap i föreningar 720 kr
    parkeringsavgifter vid sjukhusbesök 1600 kr
    resor till o från apotek 11 kr/milen
    Slitage av inredning 3000 kr
    extra slitage på kläder 4880 kr (2 barn)
    saker som tas sönder 2000 kr
    prenumeration på tidningen Föräldrarkraft 350 kr
    matrial till schemabilder o liknade 1500 kr (2 barn)
    Faktaböcker om funktionshindret 700 kr
    Extra sophämtning pga stora blöjbarn 1324 kr
    kostnad för bensin för att ta bilder till scheman samt föreberda utflykterm semester mm 600 kr
    Våtservetter, tvättlappar o salvor 1300 kr

detta är de kostnader som vi fick godkända, samt barnomsorgsavgift 420 kr/mån för dottern som behöver fritids trots att hon är 13 år gammal.

• Novembermamma10

Kontakta gärna attention Stockholm om ni bor här. Då kan vi nätverka och bolla med människor som inte tycker att ni är en extra svår familj att hänga med.

• amomentlikethis

Dessa merkostnader blev godkända:

kostnad för muggar då Tim biter sönder dom (kan ej dricka ur glas) 300 kr
    tvättservetter 600 kr
    slitage på möbler 1000 kr
    slitage på kläder 1230 kr

då kommer vi alltså upp i 3130 kr.
    Nu skrev jag inte med så mycket merkostnader första gången vi ansökte för jag hade ingen aning om vad vi kunde ta med.

Men nu ska jag ta med slitage på skor, eller räknas det som kläder?
    Han släpar sina skor i backen hela tiden så det blir stora hål fram vid tårna

kan jag skriva med hans medicin som merkostnad? han har fått både theralen och ska nu få atarax.

Sen så har min son samma bajsbekymmer som busbellans son. Han tar handen i byxorna och kletar av det överallt så nu har jag köpt bodysar till honom, och det borde väl också bli en merkostnad?
    För jag skulle inte sätta på en 3-åring bodysar i vanliga fall...

Ska jag skriva med allt som han redan tagit sönder? leksaksbackar, cdskivor, leksaker, massvis med böcker...
    Dessutom så håller han på att slita sönder sin madrass. Den är i något slags skumgummi och det är inte så mycket madrass kvar efter att han slitit bort allt...så måste köpa en ny nu, och det känns inte alls roligt eftersom samma sak kommer hända med den.
    Å så var det ju hans säng. han kan inte sova i vanlig men nu är han för stor för spjälsäng. Ska jag skriva med att jag vill ha ett bidrag till en ny säng (typ modell spjälsäng för större barn) som merkostnad?

Tänkte skriva med extra tvätt denna gången med, eftersom sonen vägrar ha lakan och påslakan så får man tvätta kudde, täcke m.m. väldigt ofta så det är rent, samt så kletar han av tex mat om han ätit med händerna på vad som helst, gärna sina kläder och även andras.

vi fick inte godkänt för extra telefonsamtal men det ser jag att andra fått. Men ska jag ta med det igen?

Sedan så är sonen rymningsbenägen hela tiden när man är ute, kan jag skriva med en sele som merkostnad?
    Jag är ofta själv med barnen och så har vi två hundar, så när vi är ute och sonen ska öva på att gå bredvid så måste jag ha honom kopplad också, lite tufft med barnvagn, 2 hundar i koppel samt sonen som rymmer om man inte håller i honom...

www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
Svar på tråden Autismtråd 9