Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

ÄD på KS/Huddinge tråd 6

Hej Kramiiis!
    Va roligt att du blivit kallad till Huddinge!!!
    Vi var på nybesöket hos läkare idag (har gjort ett ivf där tidigare så vi har ju träffat läkare där tidigare men inte haft det officiella nybesöket pga brist på donator tidigare). Det gick jättebra. Var allmän info om äggdonation, ett vul, samtal om att informera barnet, den info barnet kommer att få om donatorn etc. Sedan träffade vi även den supergulliga sköterskan som jobbar med äggdonation och som jag pratat med på telefon flera gånger tidigare. Jättetrevliga möten båda två. Nästa vecka ska vi träffa kuratorn och om allt går vägen med att de godkänner vår donator för direktdonation så sätter vi igång med mina behandlingar efter jul för att synka ihop med donatorn som tar sitt andra infektionsprov i början på mars nästa år (hon måste ju lämna prover två gånger med ett halvårs mellanrum innan hon blir helt godkänd). Tänk om vi blir gravida på Huddinge båda två i vår
    Nu håller vi tummarna för 2010!!!! Kram

• villsågärna38
    kramiiis skrev 2009-12-09 16:28:21 följande:
    villsågärna: har oxå gjort IVF där och pratat lite om ÄD på återbesöket som vi hade i juni. Har träffat 3 olika läkare på KS. Vet vilken jag hoppas på att få träffa igen. ja 2010 smäller det för oss!pricken: tack låter härligt med en pustråd hihikram på er
    Ja 2010 smäller det Vi träffade inte någon läkare alls vi gillade när vi gjorde ivf:en, olika varje gång också, men överläkaren vi träffade idag var helt underbar. Jättetrevlig, kunnig, man fick tid att fråga om allt man ville etc. Så underbart det här med att man kan få till syskonförsök också inom fem år - hoppas på att få flera till frysen så kanske man kan få ett syskon med samma donator. Om vi nu blir gravida överhuvdaget vill säga... men hoppas kan man ju Så schysst att man får tre försök också, nu när tillgången på donatorer ser mycket bättre ut än tidigare så känns ju landstinget som ett riktigt bra alternativ. De berättade att de hade betat av köerna rejält i somras och höstas så det är inte flera års kö längre. Vi har ju inte ens stått ett år och har ju nu iofs en egen donator men de berättade att vi hade fått hjälp nu i vilket fall som helst, även om vi inte hade haft henne så köerna har verkligen lättat. Kram
  • villsågärna38
    kramiiis skrev 2009-12-09 17:45:01 följande:
    emmylou: tack, låter som en tuff resa! härligt att ni har er lille Adam vi har nu gjort 5 ivf (3 med ET), 1 färsk-ÄD och ett FET-ÄD, inga plus än... Men med denna lyckotråd kanske det går vägenvillsågärna: hade en härlig kvinnlig läkare när vi gjorde IVFen, överläkaren tyckte jag inte om då, han gjorde mig väldigt ledsen de tre gånger jag träffade honom, grät när jag gick därifrån.... men han kanske är bättre nu.härligt att ni tyckte han var bra iaf!får man tre försök även om man inte har egen donator? vi har stått i kö sen mars (fast sattes först upp i juni på vårt återbesök men fick några månader till godo). Så för mig känns det som om det gått väldigt fort! För jag räknar från juni, känns bättre så
    Nu blir jag osäker på om läkaren vi träffade idag verkligen var överläkare, sjuksköterskan sa det, men det var en lite äldre kvinnlig läkare som var urgullig. Kanske var det sektionschefen som ni träffade? Han är visst både överläkare och sektionschef. Vem vet, det kanske är samma kvinnliga läkare vi menar? Ja jag tror att man kan få tre försök även om man har egen donator, iaf om det fortsätter såhär med tillgången på donatorer. De berättade att de artiklar som skrivits om äggdonation på sistone har gjort att många fler än vanligt tagit kontakt med dem i år för att donera vilket ju är suveränt Det är ju tre färsförsök och så tillkommer FET om man får till frysen. Tycker helt plötsligt att livet känns mycket bättre!!!! Kram kram
  • villsågärna38
    kramiiis skrev 2009-12-09 20:27:49 följande:
    villsågärna: det räknas väl bort 1 försök om man fått en IVF finasierad? tror jag iaf.Ja då var det kanske sektionschefen vi träffade. Den kvinliiga läkaren vi hade hade ett konstigt efternamn kommer jag ihåg iaf väldig trevlig.nu vill jag ju få en tid direkt så jag vet när vi får komma dit jag och tålamod finns inte ja alltså jag har komimt fram fortarare i ÄD kön än vad jag gjorde när jag stod i IVF kön knäppt. Men skönt just nu kram på dig!
    Jo om man gjort ett helt ivf försök så räknas det bort. Vi gjorde ÄP men sedan blev inget ägg befruktat (vi fick bara tre) så det räknades som avbrutet när vi inte fick något embryo tillbaka. Men om ni har tvåfärsk försök och kanske flera FET så är ju det också superbra!!! Nu jäklar kramiiis är det vår tur
  • villsågärna38

Grattis AnkieG!!!! Kram

Kramiiis: Ja detta är verkligen världes turtråd med hur många gravida som helst Hur fick du till den lilla bebisen? Tecket alltså? Kram

• villsågärna38

EmmyLou: Gud va söt han måste vara din lille son isf, killen till vänster är ju en riktig sötnos Kram

Pricken: Hm... ja va svårt det måste vara med namn. Ella, Elsa, Maja, Nova (men det är nog lite väl hippt kanske), Moa, Ines... nu tog fantasin slut Hoppas att det gick bra på bvc. Kram

Själv har vi nedräkning till kuratorssamtalet på torsdag. Tiden går såååååå sakta!!! Vet ju att vi får göra ÄD på Huddinge efter jul men vill veta om "vår" donator blir godkänd och får donera till oss (hon är anonym för oss så vi hoppas att det ska gå vägen, har träffat henne här på FL). Det kommer ju att förkorta någon månad och vi har väntat så länge nu. Vill komma igång nu!

En annan sak jag kom på - vad har ni fått för reaktioner från dem ni känner på att ni gör äggdonation alt att era barn har tillkommit genom äggdonation? Våra familjer vet ju om detta och även bästa vännerna och de var väl lite undrande i början eftersom de inte visste vad det var men nu tycker alla att det är jättebra att vi kan få hjälp såhär. Men roligt att höra hur det gått för er som kommit mycket längre. Kram

• villsågärna38
    plupp06 skrev 2009-12-15 16:35:24 följande:
    Var jättenervöst när jag berättade för min mamma och jag blev otroligt överaskad av hennes reaktion. Hon utbrast vad kul, sånt var inte möjligt på hennes tid och hon var otroligt intresserad av hur det fungerade och tyckte det var en helt fantastisk chans jag fått! Nu har inte vi berättat för så många, svårt att veta hur pass öppen man ska vara om det hela. Men jag förstår om folk undrar vad ÄD är för något, hade knappt hört talas om det själv när läkaren nämnde det för mig.
    [/citat]

Va skönt att din mamma reagerade så Ja det är lite svårt att veta vem man ska prata med och inte, samtidigt ska det ju inte vara någon hemlis för barnet när det väl är dags och då tycker vi att det känns bra om de närmaste vet om detta. Mina föräldrar är också jättestöttande, likaså min mans föräldrar. Vi har även några nära vänner som vet om detta och tycker att det är jättebra. Vi har ju gjort ivf:er i ett par år och blev gravida förra året och fick ett rätt sent MA så efter det så kom vi liksom "ut" om man säger så. Då hade vi hunnit berätta för ganska många att jag var gravid (var v.14) och även för en del att vi gjort ivf och försökt länge (visade sig att flera vi känner är i ungefär samma sits också). Har ni berättat för vänner också eller bara familj? Kram
  • villsågärna38
    plupp06 skrev 2009-12-15 18:31:24 följande:
    Familjen vet och de närmsta vännerna vet om processen. Ex de på jobbet vet inget alls, de tror bara att jag gått och blivit väldigt sjukklig av mig då jag springer till läkaren hela hela tiden.

Håller med! Sen tror jag det är vikigt att så tidigt som möjligt berätta för barnet. Men just nu känns det avlägset, ska först klara av 9 månader! men det är definitivt en jätteviktig fråga.
    Håller helt med om jobbet, de vet inget om våra ivf:er tidigare heller där förrutom ett par av mina bästa vänner som även är mina kollegor. Ja de tycker nog att du är jättesjuklig, hi, hi Hoppas verkligen att det går vägen för er, klart det kommer att bli en liten bebbe Kram
Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6