-
Hej! Du kan ju göra cub/nup till v.14 så det bör hinnas med om du vill det. Åldern på din donator gör det ju också till ett gränsfall... klurigt! Jag gjorde det då jag var gravid tidigare (fick tyvärr MA) men då var det en vanlig ivf och jag är över 35. Såg det som en möjlighet att få göra ett extra ultraljud också och tur var väl det då jag hade fått MA, hade varit urjobbigt att gå ännu fler veckor utan att veta om att fostret dött. Likväl som det säkert är en jätteskön bekräftelse om man får se ett tickande hjärta!!! Vår donator är född -86 så blir jag gravid med hennes ägg nästa år kommer jag inte att göra något test. Lycka till! Kramplupp06 skrev 2009-11-24 09:13:18 följande:Hur resonerade du innan du fick svaret? Jag vet inte om jag vågar ta testet för då kanske jag ställs inför en jobbig situation. Vart drar man gränsen för om man bör gå vidare med fostervattensprov och hur reagerar man på svaret är något jag funderar över. Vet verkligen inte hur jag ska göra, kan inte sova på nätterna pga av min ångest kring om jag ska ta testet eller inte. Min inskrivningstid är först i vecka 11+5 och då är det väl nästan försent att diskutera denna fråga, blodprovet ska ju tas 5 dagar innan ultraljudet.
-
Hej tjejer!
I förra veckan var vår donator på Huddinge för att träffa läkare och kurator. Hon blev ordentligt grillad men det låter som att hon klarade det bra. Hon har inte fått något brev ännu men igår fick vi en kallelse till läkarbesök och uppmanas nu att boka tid för kuratorssamtal. Betyder det att hon är godkänd? Vad tror ni? Ska dit den 9:e och sedan planeras det för ÄD prel i feb/mars om allt går vägen. Så skönt att det är på banan. Vi har ju diskuterat ÄD till och från sen i januari och känner att vi har landat i det här nu så det känns eg helt odramatiskt att träffa både läkare och kurator men lite pirrigt är det ju ändå. Några bra tips? Kram
Vinterprinsessa: Grattis!!!
Kramar till alla er andra ÄD-förebilder i den här tråden!!! Ni ger oss hopp!!! Kram -
Hoppas verkligen att du har rätt!!! Så spännande det här, vi har ju tagit paus från ivf-karusellen några månader, passat på att gifta oss och haft allmänt kul med mycket middagar, utgångar, partyn, resor etc - sånt som vi inte orkat så mycket sista året pga missfall och ivf:er (gjort 6 ivf-beh) så det känns nästan lite overkligt det här!!! Vår donator kommer att donera alla ägg till oss. Hon ville gärna det och då vi måste göra icsi pga av min mans spermier och vet att vi kan ha lite dålig "hit rate" i vilket fall pga dem så känns det jätteskönt. Att man är ung och får många ägg är ju tyvärr ingen garanti för att alla ska bli befruktade och fortsätta dela sig men man kan ju hoppas på ägg till frysen ocksåplupp06 skrev 2009-11-26 22:02:58 följande:När man blir kallad till nybesök så är det inte långt kvar tills behandling kan påbörjas! Svårt att svara på om donatorn är godkänd, jag vet att de har någon form av möte (tror det är 1 gång eller 2 gånger/mån) där de godkänner donatorer men även mottagare. Så allt beror ju på när det har möte kring detta. Men man kan ju tolka det som hon kan vara godkänd då redan är kallad.Kul att du snart är på G!!!Kommer du bli ensam mottagare eller delas äggen om det blir fler än 10?
Har du kommit fram till hur ni ska göra med KUB-testet ännu förresten? Kram -
Hur skulle det kunna bli falskt positivt? Är det pga av att blodprovet tas på dig och inte donatorn? Det är ju enda länken som isf skulle kunna fela. Själv hade jag nog resonerat så att jag hade gjort testet bara för att få ett vul och få bekräftelse på att fostret lever - och ärligt talat skitit i provsvaret. Vet att jag efter allt kämpande inte skulle kunna göra abort i vilket fall som helst - kanske hade jag övervägt det om vi inte gjort behandlingar tidigare och det här var första gången. Vi att vi tyckte tat det var svårt förra året när jag blev gravid på min andra ivf och vi fortfarande trodde att vi kunde få barn den vägen - men skulle jag bli gravid i vår nu via vårt första ÄD-försök och efter 6 ivf:er och ett missfall så är abort inget alternativ. Jag skulle aldrig göra något fostervattensprov om vi låg i riskzonen utan bara hålla tummarna på att det trots allt skulle gå bra och om inte, ja då skulle jag ta det... Lycka till och hoppas att du snart kan bestämma dig!!! Kramplupp06 skrev 2009-11-28 22:05:57 följande:Bette: Snart är det dags!Angie: Låter inget vidare att bltr inte är ok, men ändå skönt att du är så pass långt gången om du skulle drabbas av havandeskapsförgiftning. Är du sjuksriven nu då? Hoppas allt går bra på måndag för dig.Villsågärna: Har inte beslutat mig angående KUB testet. Har fruktansvärd beslutsångest. Det blir inte bättre av att jag läst studier där kvinnor som blivit gravida genom IVF och ÄD har en ökad risk att visa falskt positiva värden på testet.Emmylou: Ja, vad skulle vi göra utan IKEA och alla deras prylar Pricken: Hoppas verksamhet "mjökcentral" går bra...
-
Gumman, även om du blir rek fostervattensprov så behöver du inte ta det. Det är ju långt ifrån alla som gör det. Det medför ju faktiskt en viss missfallsrisk även om jag kommer ihåg att min barnmorska sa att den risken är enormt liten i Stockholm där läkarna som utför dem är oerhört erfarna (statistiken som finns är ju över hela landet). Vad jag minns kan man inte bara göra ena delen utan du kommer att få en remiss till Odenplan av din barnmorska för både blodprov och NUPP-mätningen. Hoppas att du snart kan bestämma dig Kramplupp06 skrev 2009-11-29 17:19:18 följande:Vid IVF/ÄD "kan" HCG halten blir högre, så det är blodprovet som kan ge falskt svar, däremot horomet PAPP-A påverkas inte. När jag skriver kan så menar jag inte att det är super vanligt men faktum är att det ingen riktigt vet hur man ska hantera IVF vid dessa mätningar. Jag funderar enbart på att göra NUPP mätningen, men inte blodprovet. Men man kanske inte bara kan göra en del av KUB testet. Det är inte på HS jag ska göra det utan isåfall på ultragyn odenplan. Ska träffa BM för inskrivning nästa torsdag och ska diskutera frågan då.Av alla som gör KUB så får ca 5 % dåliga siffror och rekomenderas fostervattensprov. Men av dessa 5% är det bara ytterst får som faktiskt visar sig bära på foster med kromosomskada, ungefär lika många som får missfall pga provet. Min rädsla är alltså att mindre bra resultat kommer skapa oro ch stress. Vet inte hur jag kommer hantera svaret riktigt och tänkt om jag rekomenderas fostervattensprov och får missfall pga av det och svaret visar att fostret är friskt. Jag vet att det är ytterligheter men jag kan inte låta bli att fundera på den lilla risken att det faktiskt kan gå fel.
-
Grattis Amelie och lycka till Estra - kramar även till alla er andra!!!
Idag fick vi beskedet att vår donator definitivt är godkänd - hon har fått brevet från Huddinge nu och vi är ju kallade på läkarbesök nästa vecka!! Det är helt underbart Hon kommer att donera till oss och vi får alla ägg vilket också känns jätteskönt - då ökar ju också oddsen. Fatta att vi fått tag på en tjej här på FL som kommer att hjälpa oss fastän hon inte känner oss alls - hon har ett sånt oerhört stort hjärta att vi inte kan tro att det är sant!!! Känns som en superjulklapp!!! Längtar till mars då vi prel ska sätta igång Kram -
EmmyLou: Tack - ja det känns underbart att det är på g och att vi har en egen donator som förhoppningsvis kommer att ge oss många bra ägg Kram
anirac1: Va roligt att höra!!!! Hade du egen donator? Kram -
Grattis Bette - jätteroligt att höra att du fått en liten guldklimp Kram
-
Måste bara säga att det är så upplyftande att läsa om alla bebisar i den här tråden - det ger en hopp inför framtiden!!! Läkarbesök på onsdag och kurator nästa vecka, börjar rulla på lite här nu iaf Kram
-
Bette: Oh så härligt det måste vara att komma hem med lillen. Hoppas att han sover lite i natt också
Pricken: Tack!!! Lite pirrigt är det allt även om vi varit på så himla många läkarbesök och vul sista två åren så det ju borde vara rutin vid det här laget. Det jag inte riktigt gillar med Huddinge är att man inte vet vilken läkare man träffar heller. Vi gick ju på CvL och gjorde våra ivf:er och de har bara tre läkare där så man lärde känna dem och visste alltid vem man skulle träffa. Men, men... det ska väl säkert gå bra det här också. Kramar