• Bette

ÄD på KS/Huddinge tråd 6

Pricken76 skrev 2010-01-07 12:26:09 följande:
    Hon sov 2 timmar själv i natt, skönt. Men inte lika skönt var det för mig som hade huvudvärk så jag kunde inte sova. Så typiskt. Somnade vid 03 och sov till 09 och självklart låg hon i min armhåla Men jag är glad att hon klarade 2 timmar själv i varje fall. Emmy: Fy för strömavbrott.  Satt och pratade om det i går vid middagen,,,att det kanske borde vara bra att göra ett "nödkitt" med ficklampa och tändare i fall det händer. Om en månad ska vi få en kamin installerad och den har en kokplatta så då kan vi ivarje fall värma vatten till välling Mys på nu i värmen. Bette: Hoppas du hade det nice med din kompis. Svärmor är här i dag igen, hon ska snart dammsuga, Sweet!!! Hoppas hon ser min lilla strykhög oxå Ha det gott min vänner.
    Härligt med en svärmor som kommer och städar och stryker, önskar vi hade det så också {#lang_emotions_wink}. Men däremot har vi städerska som kommer varannan vecka, det är guld faktiskt. Vi har känt henne i flera år.

Bette
  • Bette
    Pricken76 skrev 2010-01-08 10:06:15 följande:
    Bette: Herregud vilket mönsterbarn du fått. Vad han sover bra, skönt. I natt blev det att hon låg hos mig igen. Testade sängen länge och väl men icke sa nicke. Just nu känns det som att hon kommer sova hos mig för all tid och evighet, men det borde nog ljusna någon dag. Emmy: Ja, det är inte helt gratis med kamin. Vi ska även täta skorstenen så det kostar en del det med. Men en liten kamin i sig är inte så himla dyrt. Tror att vårt kommer landa på 26000:-, så det är helt ok tycker vi. Dels få värme men också för mysfaktorn. Idag vid 11 kommer min mamma hit. Då ska vi åka och handla och sedan kommer resten av familjen på middag här. (Syskon och pappa) Ska bli trevligt. Skönt med avlastning. Att man kan njuta så av en dusch i lugn och ro. Livet förändras verkligen.
    Köp ett babynest av kvinnan via blocket, kan varmt rekommenderas. Bebbar vill ha det trångt när de sover. Spjälsängar är så stora för de när de är så små.

Bette
  • Bette
    plupp06 skrev 2010-01-08 21:32:13 följande:
    Blev så nyfiken på vad babynest var så jag googlade lite Ett tips om man inte vill köpa en färdig så kan man sy en egen om man har tid över (ska vara lätt att sy enligt andra iaf, men jag som knappt klarade mig igenom syslöjden ser detta som en stor utmaning ) fagerlunds.net/trean/BabyNest.htm
    Detta fungerar faktiskt fantastiskt bra, musikmobil är också bra och ha och amma i sängen på kvällen/natten är guld faktiskt, det är så mysigt, man kopplar av och varvar ner själv också.

De nesten den här kvinnan har sytt är väldigt välsydda, jag kan knappt sy själv heller.

Ha en superhelg

Bette
  • Bette

Hej på er,

Hoppas att ni får en underbar helg allihop. Själva skall vi snart iväg och låna barnkläder av en kusin och sedan skall vi fika med en kompis till min man, han har ej träffat C än. Kompisen heter också Christian.

Inatt har C sovit från kl 22:15-05:40 i ett sträck och sedan från kl 06:20-09:30. Nu skall jag käka frukost och sedan göra mig iordning och göra C iordning också.

Hur ofta badar ni era bebbar?

Trevlig helg

Bette

• Bette
    Emmylou skrev 2010-01-09 11:34:21 följande:
    Hej allihop! Här har det skrivits massor ser jag! Pricken- det låter inte farligt dyrt för kaminen. Men, vi har ingen skorsten så det skulle rulla iväg ordentligt.. Bette- håller med om att du verkar ha en mönsterbebis Vi badar Adam 1 gång i veckan. Har en kompis som är ssk på hud, hon säger att det är det bästa intervallet. Bebisar blir ju oftast inte så smutsiga att det inte går att torka av där det behövs med en tvättlapp. Undvika schampo och andra rengöringsmedel ska man oxå göra så länge det går (men det visste du säkert redan). Vi badar A i vatten & tillsätter lite barnolja mot slutet. Hur länge tror du bebisen kan ligga i baby-nest? Adam kanske är för stor redan, typ 70 cm lång & väger runt 8½ kg. Han tycker om att sova i vagnen där det är trångt & har börjat vända sig till mage i sömnen I natt hittade jag honom sobandes på mage 2 ggr.. Estra- Katter & bebisar har nog ungefär samma krav när det gäller estetik Sy du ett Estra-nest! Vi har varit på en härlig promenad i vintersolen. Jag har gjort kycklingpure´som A ska få smaka på snart, blandat med broccolipure´. Blir första gången han äter nån typ av kött. Spännande med smakportioner! Snart kan vi byta ut ett amningsmål mot annan mat. Kram allihop & hoppas ni får en mysig helg!
    Man kan ju anpassa storleken på nesten så jag tror att A kan sova i det också.

Bette
  • Bette
    villsågärna38 skrev 2010-01-09 14:14:11 följande:
    Hello girls!! Emmy lou - har flera vänner vars barn sover bäst på magen och de har då köpt sk andningslarm till bebisarna för att vara på säkra sidan. Om han sover bäst så kanske du ska testa? Det är ju det som Anna Wahlgren rekommenderar i sina sovakurser också. Bette - det där med babynest verkar ju toppen!!! Det ska jag komma ihåg om det nån gång funkar för oss. Min syster har även haft vår gamla babyvagga till sina barn och den har också funkat topp. Många bebisar verkar gilla att gunga när de ska sova. Själv har jag hört att jag somnade och sov som en liten stock i den när jag var liten!!! En fråga till er mer erfarna - är idag 12 dagar sedan jag tog min nedregleringsspruta (Procren) på dag 2. Har fortfarande bruna flytningar, som absolut sista dagens mens. Inte mycket men ändå, är det normalt? Kramar till er alla
    Det är klart att det kommer fungera för er. Ni kommer få ert efterlängtade plus. Jag tror att man kan ha lite bruna flytningar kvar utan att det är någon fara.

Bette
  • Bette

Hej på er,

C har sovit helt okej inatt, från kl 20:00-02:00 ca och sedan från kl 03:20-08:20. Jag gick in och lade mig hos honom och sov i vår extrasäng och det gick förvånansvärt bra inatt faktiskt, jag sover med öronproppar, jag hör ju C oavsett.

Idag blir en slapp dag, nu skall jag ta hand om C som ligger och hojtar.

Bette

• Bette

Hej på er,

AnkieG: Jag tror att det som din bebis har i ansiktet kan vara hormonprickar, de går över såsmåningom.

Idag använde vi Lodger Bunker för första gången, helt otroligt bra faktiskt, det är en åkpåse i varmt och gosigt fleece, vid huvudändan kan man dra till så det blir som en mössa sedan så packar man in bebisen i den. Hade ej på någon overall på C när vi var ute och gick  utan bara den åkpåsen och en mössa samt lammskinnet som ligger under åkpåsen och C var tillräckligt varm och det är -10 grader.

Bette

• Bette

Kan varmt rekommendera lodger bunker till bebbar/barn.

Bette

• Bette
    Emmylou skrev 2010-01-11 16:43:08 följande:
    Hej på er! AnkieG, det är jättevanligt med prickar. Kan ju vara hormonplitor, som Bette skriver. Men, det kan också komma från något du ätit som du är inne på själv. Adam fick massor av prickar på ansikte & bröst när jag åt choklad när han var mindre. Har en kompis vars dotter reagerade på samma vis när mamman åt kräftor. Också märkt på A att det är viktigt att smörja in honom på kvällen & inte på morgonen om vi ska ut på promenad i kylan på dagen. Jag tvättar hans ansikte m tvättlapp & smörjer på kvällen. Om han blir tvättad på dagen innan promenad, som i dag vid smakportion, smörjer jag med Purelan. Införskaffades på BB mot ömma bröstvårtor, men funkar bra på bebiskinder också har jag märkt. Den innehåller inget vatten som kan ge förfrysningsskador. Är han inte insmord alls får han prickar & nariga kinder. Bette- jag har varit sugen på en sådan åkpåse du har, men maken har strängeligen sagt åt mig att vi får nöja oss med den vi har, en Teutonia som införskaffades till barnvagn nr 1, den var inte helt billig.. Nu funkar den bra då jag lärt mig att bara ha "sommardelen"- det är en kombiåkpåse. Med overall under räcker sommardelen alldeles perfekt. Vem som nu har åkpåse till sin bebis på sommaren???? Vi fick ju A mitt i sommaren & inte var vi i närheten av åkpåse, då hade han runnit bort.. I dag har vi varit på 2 promenader, 1 fm & 1 em. Det var så underbart väder! -10 & strålande sol I går städade vi bort julen, nu är det bara lite vinter kvar & sen vår! Men, är vintern så härlig som i dag är det ingen brådska till våren. Men, vem längtar inte dit? Kram på er!
    Vad härligt med två promenader i detta vackra vinterväder, själva har vi varit ute på en promenad. Den där åkpåsen är kanonbra, lillkillen har sovit i vagnen under dagen i ca 3 timmar, han behöver sömnen.

Ha det så gott

Bette
Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6