Inlägg från: Taggtroden |Visa alla inlägg
  • Taggtroden

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Cybele skrev 2009-12-01 23:03:58 följande:
    Taggtroden - hur länge har du kört no 'poo och kör du bara bikarbonat/honung? Det lustiga med schampoo är att ju oftare man tvättar med det ju oftare behövs det. Jag har ofta varit lite avundsjuk på min mamma som alltid bara har tvättat sitt hår en gång i veckan och inte behöver göra det oftare.
    Jag har No Pooat i snart två år. Just nu kör jag bara bikarbonat och honung samt bara vatten mellan tvättarna. Men jag har tidigare tvättat med balsam också, men känner att jag vill komma ifrån det. När jag reser har jag förut tagit med en balsamflaska (men oftast om jag är bortrest är det endast över en helg eller en vecka och då behöver jag inte tvätta det under tiden, såvida jag inte åkt buss).
    Men nu för tiden när jag fått in tekniker mer och mer så tar jag med en påse bikarbonat och tar i handen och masserar in i blött hår där det är fett eller smutsigt. Det går mer bikarbonat men det är ju så sällan så det är lugnt :)
    Med en påse bikarbonat och en liten flaska olivolja fixar man allt under resan
  • Taggtroden

Kan tillägga att jag reser ofta under helgerna och har läger. Jobbar som fritidsledare och är borta på läger i snitt var fjärde helg. Reser också ofta över några dagar till min mamma och vänner som bort längre bort. Men oftast behöver jag inte tvätta håret under de få dagarna.

• Taggtroden

Jag sköljer inte håret med ÄCV alls när jag är på resa... känns väldigt bökigt helst när jag ofta reser med buss när jag åker på läger som är lite längre bort och då är det inte så kul att ha ÄCV i väskan när den ligger i bagaget i bussen... har råkat ut för att en liten flaska som jag hade med för att ha i ansiktet läckte av all press under andra väskor... inte så najs

Jag kör WO ibland, har hänt att jag inte tvättat med annat på över två veckor när det går bra med WO. För mig är det nämligen lite olika, och jag vet inte vad det beror på. Men det går bättre och bättre rent generellt i alla fall :)
    Jag sköljer håret i varmt vatten och drar fingrarna genom håret, lyfter på håret och sköljer med vattnet under håret osv, masserar hårbotten men inte längre än med balsam faktiskt...
    Gör tvärtemot Magrat och drar gärna fingrarna längre sträckor...
    Längderna gör ja inget speciellt åt, de är så fina ändå :)
    Jag avslutar oftast med ÄCV efter WO. Får nämligen lite lockar då Men inte alltid.

• Taggtroden
    Schnauser skrev 2009-12-02 18:56:30 följande:
    Jag missade att tvätta ur silikonerna ur håret innan jag började med No Poo. Måste jag börja om? (Använde balsam med silikoner vid min sista schampootvätt.) Har ett billigt schampoo med SLS. Kan jag bara köra en mellantvätt med det innan jag fortsätter med No Poo? Känns lite surt att sabba sin kur och börja om från början. Mitt thai-deo (kristalldeostick) fungerar bra och håller sig länge, men det känns lite ovant att inte längre dofta parfym utan bara ren kropp liksom. Har inhandlat mandelolja och eterisk rosenolja idag, för att få lite väldoft på kroppsvården.
    Jag skulle föreslå att du började om. Eller börja om och börja om, men kör en sista tvätt nu. Tvätta håret med ett schampo utan silikoner med med SLS för att få ur alla silikoner en sista gång.

Själv hade jag kört med No poo i över ett år när jag fick tvätta med ett sista schampo för att jag helt enkelt inte gjort det. (började med att testa lite smått men fastnade för det direkt och sen blev det aldrig av).
    Och jag märkte en mycket stor skillnad faktiskt, efter min "sista schamponering".
    Vissa säger att det ska funka om man kör länge med bikarbonat eller med en "jättebikarbonat- kur" men för mig funkade det inte.
  • Taggtroden
    Titrania skrev 2009-12-02 21:51:07 följande:
    Tvättade håret för andra gången med bikarbonat för ett par timmar sen. Första gången var för en vecka sen och kört WO under tiden (med äcv-skölj). Denna gången la jag till lite honung och OJ vad lent håret blev! Nästan synd att skölja bort den goda doften med äcv Till o med sambon säger att jag ser rentvättad ut
    Ja visst blir det leeeent! Så mysigt!
  • Taggtroden

Funderar lite på om jag har något problem med hårbotten eller om detta är normalt... om jag tvättar mitt hår och inte använder ÄCV (vilken metod som helst) och även när jag har använt ÄCV - skölj men då kommer det först efter fem - sex - sju dagar. Hårbotten blir liksom mjuk, den kliar och när man kliar så får jag något som mest kanske kan liknas vid mjuk, vitt mjäll under naglarna och det syns då i håret ungefär som mjäll. Kliar jag inte så syns det inget. Det måste alltså klias upp, liksom...
    Usch låter väldigt otrevligt, men det är sällan det blir så eftersom jag ofta sköljer med ÄCV. Är det en obalans i hårbotten eller är det mjäll?

• Taggtroden

Tack för era funderingar!

Det KAN ju va mjäll, men det är liksom mjukt, blir inte flingor utan mer som en "gröt" när jag kliar i hårbotten. Det kliar inte så jättemycket så att det blir jobbigt.
    Har testat med att smörja med olja och det hjälper inte. ÄCV hjälper, men jag vill ju kunna vänta med hårtvätt och ÄCV- skölj en vecka i alla fall... utan att det ska komma tillbaka. Håret hinner inte bli fett eller smutsigt innan det blir såhär.
    Jag hade mycket problem med min hy innan jag började med No Poo men inte med håret och hårbotten annat än att jag hade lite torr hårbotten.

Ska prova att tvätta med nässelte faktiskt, det ska ju va bra mot mjäll. Kanske att det hjälper...

Funderade mest bara på vad det är egentligen... är ju inget stort problem då jag man skölja med ÄCV och få det ur världen i några dagar :)

• Taggtroden

Jag brukar faktiskt spraya ÄCV - blandning i hårbotten om jag inte orkar skölja hela håret och det funkar ju bra... men håller bara några dagar/upp mot en vecka ibland, precis som när jag tvättat det...

Nä jag har haft såhär sedan... ett år tillbaka kanske? Även under sommaren så jag tror inte det har med kylan att göra.

Men precis som Blå Myran skrev, känns nästan som marmelad... :/

• Taggtroden

Hmm... det har jag inte tänkt på? Åt vilket håll skulle det påverkas tänkte du? Till det bättre eller det sämre?

• Meddelande borttaget
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo