-
Åh, vad kul! Lycka till! Det är bara att fråga om råd här om du undrar över någotUpsyDaisy skrev 2009-11-10 10:14:37 följande:Såg den här tråden och har tagit första mini-steget och slutat med shampoo...men använder fortfarande min dotters milda variant..när den är slut ska vi båda sluta helt. Får se hur det går :) Jag har uberlångt hår dock...
-
Grattis!!! Dock har jag inga gravid- tips att komma med...malush skrev 2009-11-10 00:30:20 följande:Jag är graviiiiid Visserligen bara i vecka 5, men jag söker alla era gravid-nopoo-tips!
-
Nässelte! Vad spännande! Det ska jag prova, te- fantast som jag är!
Bellatrix: Jag färgar rätt ofta med henna, och blandar till i en skål, masserar in i håret över handfatet (över badkar är säkert lättare om man har ett sådant) och sedan knyter jag en ICA- kasse över. Viker upp kanterna något på den så att den blir lite mindre och knyter bak i nacken med handtagen. Sedan torkar jag bort hennan som sölats ner i pannan och på öronen och sen brukar jag passa på att städa medan det sitter i -
Jag funderar på det här med honungsvatten... jag har tvättat mycket med det förr, men bara med kallt vatten.
Går det bättre med varmt vatten tror ni? -
Nu har jag tvättat håret med honung - blev så nyfiken när vi pratade om det här i tråden :) Det har ännu inte torkat men känns bra! I början av min No Poo - era så tvättade jag mycket med honung och trivdes bra med det. Gick över till bikarbonat mest för att det var lättsammare.
Jag har tur och får honung som min mammas man gör själv hemma. Han har egna bin och slunga och allt. Så jag vet precis vad det är för honung. De ger mig "fulhonungen" som blir grov och lite kornig och så säljer de den "fina" honungen. Men det är ju samma sak - bara olika utseende.
Här hos oss kan man fråga på närmsta ICA och be dem ta hem närproducerad mat - handlare brukar vara väldigt öppna för sådant nu när det är inne med ekologiskt och närproducerat.
Fråga på din närmsta butik så kanske de kan ta hem - om inte annat har de säkert koll på om det finns någon i närheten där du bor som gör egen honung. Många gör och säljer på marknader osv. -
På tal om havretvätt: hur exakt gör ni den?
Jag får nämligen inte till det! -
Tack!
Mitt problem är att fast att jag krossat havregrynen till mjöl så fastnar det inte i håret! Det bara ramlar ur när jag försöker massera in det i hårbotten... -
Hmmm jag får fortsätta att träna på det där då! Tillslut lär man väl hitta en bra metod. Har inte provat så många gånger ännu heller...
Mortel är skitbra! Går jättesnabbt att krossa havregryn till mjöl! ;) -
Välkommen RiNan!
Jag började direkt med honung när jag började med No Poo och det funkade jättebra, men när jag väl testat med bikarbonat så var det så mycket enklare att jag fastnade för det! Men ibland tvättar jag med balsam (coops) och nu har jag börjat lite smått med honung igen!
Skillnaden på mitt hår är inte så väldigt påtaglig direkt, har begåvats med ett vackert hår. Men en stor skillnad är att det inte blir "flygigt" vintertid samt att jag behöver tvätta det mer sällan och att mitt mjäll försvunnit. Har lite problem med torr hårbotten men det går snabbt att bota om jag är noga med ÄCV - skölj.
No Poo i hudvård däremot är KANON och en ENORM skillnad för min del. Man kan tro att jag är en helt annan människa nu mot för 2 år sedan
Det är grymt kul och intressant att hålla på med No Poo i alla fall -
Jo, vad du än tvättar med så ska du skölja med ÄCV efteråtRiNan skrev 2009-11-12 22:16:02 följande:Nu har jag läst så mycket att jag börjat blanda ihop allt. Balsam och bikarbonat tycker jag låter bra men skulle man inte använda ÄCV om man har i bikarbonat? Nu känner jag mig helt snurrig Känns som att jag måste börja om med läsningen.