Inlägg från: Taggtroden |Visa alla inlägg
  • Taggtroden

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

RedTopaz skrev 2009-11-12 22:21:58 följande:
    Eller citronvatten om man kräks av doften på ÄCV ;)
    Aaaa just det
  • Taggtroden
    Whintra skrev 2009-11-12 22:28:46 följande:
    Fast nä...varför det menar du? Inte BEHÖVER man skölja med ÄCV/citron vid annat än tvätt med bikarbonat. Det är ju för att bikarbonaten har helt fel PH för håret som man återställer med något surt. Med balsam behövs ingen sådan skölj (om man inte vill för glans och så...)
    Jasså? Det är i alla fall vad jag lärt mig. Jag sköljde inte med ÄCV efter tvätt alls förut och då sa man här att man MÅSTE göra det, efter VARJE tvätt, även efter WO.
    Och jag är benägen att hålla med nu när jag märker en markant skillnad.

Men... alla kanske inte behöver det
  • Taggtroden
    Whintra skrev 2009-11-12 22:59:19 följande:
    Jag förstår inte varför man skulle behöva göra det vid CO eller WO. Vad märker du för skillnad? Jag märker absolut ingen skillnad förutom att håret luktar pyton av ÄCV Jag sköljer med citron ifall jag tvättar med bikarbonat. Taggtroden skrev 2009-11-12 22:51:10 följande:
    Efter en CO - tvätt märker jag ingen större skillnad, men efter ett par CO - tvättar behöver jag ÄCV. Den skillnaden jag märker är att jag blir torr och fjällig i hårbotten och det kliar. Sköljer jag med ÄCV så blir jag len och fin i hårbotten Och det gäller också efter honung och WO...
  • Taggtroden

RiNan: jag använder den flera gånger. När handduken torkat upplever i alla fall inte jag att den luktar något.

Whintra: det är mycket möjligt. Jag tror att vi har medelhårt vatten här...

• Taggtroden

Håller med om att det var mycket bikarbonat du hade i
    Jag blandar ut ca en msk i en halvliters pet- flaska med vatten i. Häller över torrt hår och masserar in i hårbotten. Låter sitta ett par minuter och sedan sköljer ur det. ÄCV blandar och också ut i en halvliters pet- flaska och häller över när jag duschat klart.

Dock tipsar jag om att köra med ett sista - schampoo ändå. Jag gjorde inte det, men ett år efter jag börjat med No Poo fick jag för mig att köra med sista - schampoo och DÅ fick jag fram mitt (om än lilla) självfall!
    Så jag vet inte om jag tror på det där att bikarbonat tar bort all skit man har i håret till 100%...

Whintra: Jag kör med min ÄCV, jag... även om jag inte använder det varje gång, jag har också ofta bråttom... men det ger ju resultat så jag är nöjd

• Taggtroden

Jag rekommenderar Coops balsam! Tycker att det är kanon!

• Taggtroden
    Cybele skrev 2009-11-14 17:50:32 följande:
    Tack för svar! Lustigt att min balsam var ok men inte schampoot. Vi har faktiskt fungoral (som är godkänt) hemma men det känns som att det skulle vara lite väl starkt för mitt hår, man behöver kanske inte ta så mycket?
    Jag skulle nog inte våga använda fungoral i mitt hår så länge jag inte har några problem... det använder jag på marsvinen för att få bort ohyra och svamp! :/
  • Taggtroden

Jag använder endast honung att tvätta ansiktet med, och det händer kanske varannan vecka att jag gör det. Annars kör jag bara vatten. Och försöker att göra det så sällan som möjligt. Dock smörjer jag mycket med olivolja (bara olivolja på natten, olivolja med lite aloe vera i på dagen, känns fräschare).
    Jag har också torr hud, och olivolja har räddat den totalt!

• Taggtroden

I TS i denna tråd finns det om OCM på svenska:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

Till kroppen har jag faktiskt vanlig tvål. Har inte alls problem med torr hud på kroppen, bara i ansiktet.
    Men underlivet och fötterna tvättar jag med olivolja. Underlivet säger ju sig själv, och fötterna får så lätt förhårdnader och fotsvamp så och det har blivit mycket bättre sedan jag började tvätta med bara olivolja.
    Kokosfett ska tydligen också va bra till fötterna, men det funkar inte så bra på mig.
    Jag är alldeles för snål för att använda annan olja än olivolja att tvätta kroppen med, tex jojoba tycker jag är för dyr för det :/
    Konstigt dock att det var sån skillnad på oljan... skulle också gissa på att den sämre var ett sämre fabrikat och framställd på ett sämre sätt...

• Taggtroden

Jag upplever detsamma, fast med kokosfett då! Har testat den tre lägerhelger (vilket innebär fullt ös dygnet runt, max en timmes sömn per natt) och det funkar verkligen kanon! Ingen lukt på 24 timmar, knappt något svett, och jag som svettas rätt mycket annars, helst vid mens. Men sist jag hade mens gick jag på stan på Stockholm två hela dagar med influensa och svettades knappt alls. Helt sjukt bra!

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo