• mejram

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

etc....

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

• Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • RiNan
    Hypnotica skrev 2010-01-25 15:40:21 följande:
    Fast buildup:s kan man få av "godkända" produkter med, tyvärr. Det beror nog mer på vilket slags hår man har.
    Jupp Jupp. Fick jag av American cream fån lush. Tyckte mitt hår inte alls om {#lang_emotions_undecided} Och jag som älskade lukten och hur mjukt och fint håret kändes första gången jag använde den.
  • Denebola
    RiNan skrev 2010-01-25 17:44:55 följande:
    Jupp Jupp. Fick jag av American cream fån lush. Tyckte mitt hår inte alls om Och jag som älskade lukten och hur mjukt och fint håret kändes första gången jag använde den.
    Får se vad mitt hår säger om det. Jag köpte en liten flaska sist jag var där.

Jag köpte även (bl.a.) the soft touch, som jag brukar smörja in händerna med på kvällarna och sova med (drar ett par udda bomullsstrumpor över händerna i brist på bomullshandskar). Det luktar jättegott av kardemumma, och när man vaknar luktar händerna vanilj! Mums!
  • RiNan
    Denebola skrev 2010-01-25 20:48:38 följande:
    Får se vad mitt hår säger om det. Jag köpte en liten flaska sist jag var där. Jag köpte även (bl.a.) the soft touch, som jag brukar smörja in händerna med på kvällarna och sova med (drar ett par udda bomullsstrumpor över händerna i brist på bomullshandskar). Det luktar jättegott av kardemumma, och när man vaknar luktar händerna vanilj! Mums!
    Låter gott!

Berätta gärna vad ditt hår tyckte om det när du väl testat!
  • Denebola
    RiNan skrev 2010-01-25 22:01:04 följande:
    Låter gott! Berätta gärna vad ditt hår tyckte om det när du väl testat!
    Det ska jag göra =) Tvättade håret nyss, men med BS+honung+rosmarinolja. Vill använda rosmarinolja regelbundet, men vill inte ha det i balsam med doft :P Så jag tänkte se vad håret tycker om sån tvätt varannan gång och CO varannan. Spontan reflektion är att det är såå mycket enklare att skölja ur BS+honung än balsam :P
  • RiNan
    Denebola skrev 2010-01-25 22:04:01 följande:
    Det ska jag göra =) Tvättade håret nyss, men med BS+honung+rosmarinolja. Vill använda rosmarinolja regelbundet, men vill inte ha det i balsam med doft :P Så jag tänkte se vad håret tycker om sån tvätt varannan gång och CO varannan. Spontan reflektion är att det är såå mycket enklare att skölja ur BS+honung än balsam :P
    Hur blandar du då? Själv har jag börjat fundera om mitt hår reagerar på honung. Har ju haft honung i det mesta som jag blandat. Rosmarinolja... vad gör den förutom att ge doft?

Har i alla fall kommit på varför mitt hår blev som det blev efter hårfärgningen. Blev ju som dockhår. Torrt och strävt. Läste på lite om henna och fick in lite information om att kemiskfärgning öppnar upp hårstrået (som schampo fast mer) och tar bort av den egna färgen för att kunna fästa. Jag hade behövt göra något som får det att sluta sig igen.
    Tog ett bad idag och sköljde med kallvatten innan jag sköljde med citron och det blev mycket lenare. Undrar vad mer än kallvatten som går att använda? Hade i Äcv efter färgningen och det gjorde inte så mycket skillnad förutom att det blev lite lenare. Mitt hår verkar överhuvudtaget trivas bättre med citronsaft än äcv.

Hur blir ditt hår av tvätten du kör nu? Vi verkar ju ha lite likadant hår {#lang_emotions_dreamer}
  • Applebaum
    Denebola skrev 2010-01-25 22:04:01 följande:
    Ursäkta en okunnig, men ... "BS"? Vad står det för?
  • FrejaMariah
    Hypnotica skrev 2010-01-25 17:23:19 följande:
    Lanolin är inte farligt, men ganska fett. Utmärkt som fuktbidare på hud om man inte är allergisk.Inget av mina balsam inehåller silikon eller quats med likt förbannat får jag klarifiera håret lite då och då.
    Båda är svårlösliga i för höga doser vilket ger buil-ups..
    Testa en annan tvättmetod?? Jag kör bara balsam/SMT någon gång i månaden nu och håret känns mycke bättre..
  • FrejaMariah
    RiNan skrev 2010-01-25 17:44:55 följande:
    Jupp Jupp. Fick jag av American cream fån lush. Tyckte mitt hår inte alls om Och jag som älskade lukten och hur mjukt och fint håret kändes första gången jag använde den.
    American Cream innehåller lanolin, så der är troligen boven i dramat :-P
  • FrejaMariah
    Applebaum skrev 2010-01-25 22:25:11 följande:
    Ursäkta en okunnig, men ... "BS"? Vad står det för?
    Bs står för bikarbonat (baking soda)
  • Applebaum
    Mamma Freja skrev 2010-01-25 22:32:08 följande:
    Bs står för bikarbonat (baking soda)
    Ah, anade nästan det. Tack!
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo